Oligopolul Global

Extras din referat Cum descarc?

In ultimii douazeci de ani au avut loc un numar fara precedent de fuziuni si achizitii la nivel global in toate industriile. Cele mai multe sunt o incercare de a domina o piata specifica. Dar, in loc sa fie create monopoluri care sunt subiect al actiunilor antritrust (de exemplu Microsoft), strategia preferata este oligopolul, respectiv o situatie in care un numar mic de companii isi impart piata. In astfel de industrii - extractia minereului de fier, bere, tutun, agrochimice, constructia de avioane, aviatia civila, echipamente militare, semiconductori, ciocolata - piata este dominata de doua, trei sau patru companii. 
Oligopolul incepe cu un principiu de baza al capitalismului: cresti sau mori. Presiunea investitorilor este intensa pentru ca ROI (Return On Investment - rentabilitatea investitiilor) si/sau valoarea actiunilor sa creasca de la an la an. Dar, pe masura ce companiile devin tot mai mari, cresterea organica devine tot mai dificila si, la un moment dat, cresterea productivitatii, distributia mai buna, un marketing destept, isi pierd totusi eficacitatea. Astfel, singura cale de crestere semnificativa este achizitia unui competitor, furnizor sau a unei alte companii intr-o industrie inrudita. 
Achizitiile provoaca insa alte achizitii. Perspectiva ca un rival sa achizitioneze o a treia companie in industrie creste anxietatea. Aceste companii au o putere enorma - adesea tacita - asupra guvernelor, prin contributii politice, lobby, amenintari implicite precum mutarea locurilor de munca in alte tari. Asadar, ele influenteaza politicile de subventii, taxe, regulile comertului liber, reglementarile de protectie a mediului, etc. 
Acelasi model este valabil in industria filmului, in industria fast-food, banci, medicamente. In multe cazuri, expertii companiilor sunt implicati la elaborarea proiectelor de legi. Pe fata, dar aproape insesizabil, oligopoluri masive restructureaza fiecare aspect al vietii noastre.
Globalizarea a devenit piatra de temelie a strategiei firmelor. Multe companii din tari dezvoltate sau in curs de dezvoltare au devenit jucatori multinationali in cautare de oportunitati pe toate meridianele lumii. 
Are loc restructurarea unor industrii intregi, se schimba bazele competitiei. Dupa Metcalfe si Ramlogan (2006) modelele de evolutie industriala sunt persistente, turbulente si determina schimbari structurale atat in fiecare industrie cat si in compozitia sectoriala a economiei. Din cele 100 cele mai mari corporatii din 1980 doar un sfert au mai ramas in lista din 2005. 
Transformarea actuala a economiei globale este determinata de doua procese: integrarea pietelor produselor si relocarea activitatilor economice prin ,,internationalizarea productiei". Astfel, lantul valoric devine global si companiile mai putin integrate vertical. Alegerea locatiilor poate fi facuta activitate cu activitate. 
De asemenea, lantul valoric poate fi descompus intre mai multe companii, fie in aceeasi locatie, fie in strainatate (Baldwin, 2006) Aceasta permite companiilor sa se concentreze pe competentele esentiale sau sa exploateze mai eficient retelele deschise de inovare (Chesborough, 2005) , fragmentarea activitatilor firmei, externalizarea lor in locatii dispersate geografic, avand ca rezultat formarea retelelor internationale de productie.
1. Provocarile Pietei Globale: Schimbari in Natura Competitiei
Una din schimbarile cele mai importante a fost formidabila favorizare a competitiei ca fiind principiul organizational de baza a activitatilor sociale si economice, statele au adoptat unilateral si colectiv dereglementarea, privatizarea si liberalizarea, ca forte conducatoare ale politicilor economice si ale cooperarii internationale (Palgrave Macmillan, 2004). Schimbarile in economia globala au schimbat contextul competitiei intre tari si regiuni (Christian Ketels, 2008) : 
Prima si cea mai discutata este cresterea competitiei intre regiuni. Numarul de locatii care concureaza efectiv pentru activitati economice a crescut. Mai multe locatii ofera mai multe optiuni, in termeni de tipuri de medii de afaceri, desfasurate in economii aflate in diverse stadii de dezvoltare. Aceste locatii concureaza pentru mai multe parti distincte ale lantului valoric.
A doua transformare este cresterea specializarii regionale. Pentru a avea succes in piete tot mai concurentiale, locatiile trebuie sa asigure companiilor o productivitate mai mare. Acesta este posibil numai daca locatiile se concentreaza pentru crearea de conditii adecvate pentru tipuri specifice de activitati. Specializarea determina cresterea clusterelor in care companiile pot sa beneficieze de externalitati pozitive, oferite de furnizorii lor specializati, furnizori de servicii si chiar de catre rivali.


Fisiere in arhiva (1):

  • Oligopolul Global.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!