I. ASPECTE GENERALE PRIVIND EVALUAREA INTREPRINDERII 2 I. 1. Scurt istoric al teoriei evaluarii 6 I. 2. Concepte privind teoria si practica evaluarii 8 II. NECESITATEA EVALUARII INTREPRINDERII 11 II. 1. Cauzele care determina evaluarea intreprinderii 13 II. 2. Actori implicati in procesul evaluarii intreprinderii 15 III. CONTINUTUL EVALUARII. PROCESUL DE EVALUARE 19 III. 1. Trasaturile procesului de evaluare 20 III. 2. Etapele procesului de evaluare 21 CONCLUZII 26 BIBLIOGRAFIE 27
I. ASPECTE GENERALE PRIVIND EVALUAREA INTREPRINDERII Evaluarea intreprinderii este un concept complex, greu de definit, care prezinta multiple trasaturi si aplicatii bine definite. Desi necesitatea acestui proces a fost evidentiata de la inceput, totusi in ultima perioada s-a conturat si mai precis contextul operatiunii de evaluare a intreprinderii. Din punct de vedere economic, exista 4 domenii de activitate in ceea ce priveste evaluarea, unul dintre ele fiind si evaluarea intreprinderii: - evaluarea intreprinderii; - evaluarea proprietatilor imobiliare; - evaluarea bunurilor mobile; - evaluarea activelor financiare. Figura nr. 1 - Domenii ale evaluarii Potrivit adresei numarul 39262 - 01.06.2004 emisa de Institutul National de Statistica - Directia Generala de Statistica a Intreprinderilor, activitatile de evaluare sunt incadrate la anumite coduri CAEN. Activitatea de evaluare a intreprinderilor, privita ca un ansamblu ce include evaluarea bunurilor imobile si mobile, evaluarea afacerilor desfasurate, evaluarea de active financiare si de asigurari, se regaseste in CAEN - rev. 1 in cadrul clasei 7414 - "Activitati de consultanta pentru afaceri si management". In evaluarea unor afaceri care contin una sau mai multe activitati operationale distincte se utilizeaza conceptul de valoare a afacerii/ intreprinderii (going concern value), definit relativ apropiat in Standardele Internationale si cele Europene. In literatura de specialitate evaluarea este definita in mai multe moduri. Intr-o acceptiune generala, evaluarea reprezinta o parere referitoare la valoarea cuiva sau o activitate care are menirea de a stabili valoarea unui lucru. Acelasi autor defineste evaluarea ca fiind "un proces prin care se procedeaza la estimarea costului sau valorii unui bun, a unui grup de bunuri sau a totalitatii bunurilor unei intreprinderi sau a unei investitii." Intr-o alta forma de definire, "evaluarea este un proces prin care se stabileste valoarea de piata (de circulatie) a unui bun, a unui grup de bunuri sau a unei intreprinderi" Evaluarea este procesul de estimare de valori, reprezentand, de fapt, un ansamblu de tehnici, procedee si metode prin care se stabileste valoarea unui bun, grupa de bunuri, activ sau intreprindere. Cu alte cuvinte evaluarea reprezinta o apreciere finalizata prin stabilirea unei valori pentru proprietatea respectiva. Evaluarea este, intr-o alta forma de definitie, o succesiune de operatiuni prin care, cu ajutorul unor metode, tehnici, procedee specifice si in baza unor ipoteze credibile se stabileste valoarea unui bun economic sau a unei intreprinderi la un moment dat. "Evaluarea intreprinderii este actul sau procesul de a ajunge la o opinie sau la o estimare a valorii unei intreprinderi, unei afaceri sau a unei participathii la aceasta" , rezultand ca evaluarea intreprinderii vizeaza stabilirea valorii afacerii la un moment dat, masurarea avutiei (bogatiei) reale si a potentialului acesteia de a-si mari bogatia in perioada urmatoare. Deci se urmareste si capacitatea intreprinderii de a genera profit, fluxuri de disponibilitati la dispozitia proprietarului. ACTIVITATEA DE EVALUARE presupune, deci stabilirea si calcularea unui pret care sa poata fi utilizat in vederea realizarii unei tranzactii economice intre potentialii parteneri de afaceri (vanzatori si cumparatori) Intr-o alta definitie, evaluarea este operatie de cuantificare, de masurare in expresie valorica, a resurselor materiale, a bunurilor create, a cheltuielilor de munca inmagazinate in produse sau in servicii prestate si a altor activitati economice Evaluarea intreprinderii presupune determinarea in forma baneasca a costului care poate deveni pret de vanzare si trebuie sa reflecte ambele calitati a intreprinderii ca marfa, adica utilitatea si cheltuielile efectuate pentru a intretine aceasta utilitate.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).