Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat

Referat
6.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 12 în total
Cuvinte : 4977
Mărime: 26.57KB (arhivat)
Publicat de: Corneliu Simon
Puncte necesare: 7

Extras din referat

Articolul scris de Yves Fassin studiază motivaţiile şi psihologia antreprenorilor şi a oamenilor de afaceri, comportamentul lor e comparat cu cel al altor grupuri profesionale şi confruntate cu declinul eticii în societate, descris de anumiţi observatori importanţi. Cuvintele cheie ale acestui articol sunt: etica în afaceri, practici non-etice, guvernarea companiilor, CSR, antreprenoriatul, corectitudine. Pentru a putea discuta despre comportamente etice, non-etice şi motivele care stau în spatele acestor comportamente este necesar sǎ definim conceptul de „eticǎ” şi mai ales „etica în afaceri”.

Ce este etica?

"Dicţionarul explicativ al limbii române", prin ediţia sa din 1975, defineşte etica ca fiind: "ştiinţa care se ocupă cu studiul principiilor morale, cu legile lor de dezvoltare istorică, cu conţinutul lor de clasă şi cu rolul lor în viaţa socială; totalitatea normelor de conduită morală corespunzătoare unei anumite clase sau societăţi"

O înţelegere a eticii este critică pentru noi ca indivizi, pentru că o etică sănătoasă reprezintă însăşi esenţa unei societăţi civilizate. Etica este fundaţia pe care sunt clădite toate relaţiile noastre. Ea înseamnă ansamblul nostru de a ne relaţiona faţă de patroni, faţă de angajaţi, de colegi, de clienţi, de subordonaţi, de furnizori, faţă de comunitatea în care ne aflăm şi unii faţo de alţii. Etica nu se referă la legăturile pe care le avem cu alte persoane - toţi avem legături unii faţă de alţii - ci la calitatea acestor legături.

Studierea eticii ca disciplină practică numită şi "etica aplicată", ca ultim curent în abordarea acestei ştiinţe, a avut o contribuţie foarte importantă atât în domeniul dreptului cât şi al medicinii în care etica legală sau jurisprudenţa şi etica medicală sunt subiecte bine stabilite. Această abordare a dreptului şi medicinii au avut o importantă contribuţie la dezvoltarea Business Administration ca disciplină de studiu, în special în SUA. De exemplu Universitatea Harvard, la lansarea Facultăţii de Business a adoptat modelele pedagogice dezvoltate de facultăţile sale de drept şi medicină, în care abordarea etică a disciplinei are un rol important. Aceasta s-a datorat şi faptului că unii profesori şi oameni de afaceri au considerat necesar impunerea în practica afacerilor a valorilor acceptate de către comunitatea mai larga. Baza legală a acestei concepţii de încorporare a eticii în afaceri se presupune că este conţinută într-o decizie a Curţii Supreme de Justiţie a SUA, în 1906, care spune că: "Corporaţia (firma) este creaţia statului, şi că are menirea să existe pentru biele comunităţii".

Etica în afaceri este o disciplinǎ situatǎ la graniţǎ dintre filosofia moralei şi management. Ea propune un set de instrumente de decizie utile în stabilirea strategiilor companiei, în rezolvarea conflictelor dintre grupurile care interacţioneazǎ într-o afacere: angajaţi şi angajatori, manageri şi acţionari, companie şi comunitate localǎ, instituţii ale statului etc. Ca principii generale de conduitǎ sau coduri etice, etica este aplicatǎ în managementul resurselor umane, în managementul situaţiilor de crizǎ, în comunicarea de marketing în toate formele ei: branding, relatii publice, publicitate. Premisa de la care se porneste e aceea cǎ managementul etic este profitabil pe termen mediu şi lung.

Etica nu se reduce la a respecta legea. Ea presupune buna gestionare a raporturilor cu ceilalţi. Etica înseamnǎ mai mult decât a rezolva sau a preîntâmpina nişte conflicte. Etica în afaceri presupune gǎsirea unui echilibru între interesele acţionarilor şi interesele grupurilor afectate sau implicate, de la parteneri pânǎ la consumatori şi societate în ansamblu. Ideea de bazǎ e simplǎ: cu cât numarul celor care respectǎ un set minim de reguli este mai mare, cu atât cresc şansele de câştig ale fiecaruia dintre jucǎtorii de pe piaţǎ. În noul mediu de afaceri, firmele nu mai sunt entitǎţi autonome, ci sunt dependente una de cealaltǎ. Firmele sunt ca nişte noduri într-o reţea, astfel încât caderea uneia poate antrena o cǎdere în lanţ a mai multora. Succesul şi eşecul se împart. Compania de succes este aceea care socializeazǎ.

Progresează etica în afaceri în urma scandalurilor financiare recente?

În ultimii ani, reputaţia afacerilor a fost pătată de un număr mare de scandaluri financiare. S-au vazut cazuri de fals în acte, manipularea informaţiei, corupţia agenţilor de publicitate, îmbogăţiri exagerate ale managerilor.

Astfel ne punem întrebarea dacă etica în secolul 21 progresează sau nu, dacă etica are un rol mai important în afaceri după toate scandalurile sau nu.

În urma observaţiilor experţilor, răspunsul la întrebarea de mai sus este că, din nefericire, etica e în regres.

Practicile non-etice şi adepţii lor

În ciuda faptului că s-au organizat numeroase conferinţe în care s-au ridicat probleme de etică în afaceri, se observă că numărul cazurilor de comportament non-etic e în creştere, la toate nivelurile companiilor, în toate activităţile cotidiene care îi privesc pe stakeholderi. Neîndoielnic că au fost îmbunătăţiri mari în guvernarea companiilor şi în CSR. Oricum, realitatea trăită de manageri şi antreprenori în viaţa de afaceri de zi cu zi este cam diferită de imaginea acesteia prezentată de presă.

Preview document

Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 1
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 2
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 3
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 4
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 5
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 6
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 7
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 8
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 9
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 10
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 11
Motivele din Spatele Comportamentului non-etic în Afaceri și Antreprenoriat - Pagina 12

Conținut arhivă zip

  • Motivele din Spatele Comportamentului Non-Etic in Afaceri si Antreprenoriat.doc

Alții au mai descărcat și

Etică în afaceri

ADIDAS Produse, marci: Imbracaminte si aparatura pentru sport Date despre firma: Cifra de afaceri (din 2002): 6,5 miliarde de euro Profit (din...

Influența eticii asupra performanțelor întreprinderii și ariile acoperite de Codurile Etice

Etica în afaceri se referă la relația mediului de afaceri cu trei niveluri. Fiecare afacere caută armonizarea (sau mai bine zis compromisul) dintre...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Etica Normativă

1.2.2 Etica normativă Etica normativă este componenta eticii care face legătura între meta-etică şi etica aplicată. Aceasta are ca obiect studiul...

Ai nevoie de altceva?