Motivarea Angajatilor

Extras din referat Cum descarc?

Organizatiile acestor timpuri sunt caracterizate de schimbari ireversibile, de prioritati adesea conflictuale, de presiuni pentru obtinerea rezultatelor. Nici un domeniu de activitate nu ramane imun. Managerul modern trebuie sa micsoreze costurile, sa fie permanent informat asupra progreselor tehnologice si sa inteleaga dinamica rapidelor schimbari ale pietei si ale cererii clientilor. Activitatea de conducere nu a fost niciodata mai solicitanta.
Succesul sau esecul unei organizatii1 sunt intrinsec legate de modul in care actioneaza angajatii acesteia. Managerii pot fi tentati sa se retraga in aparenta siguranta a "buncarului" lor de unde sa emita ordine. Insa ei trebuie sa fie constienti ca nu se mai pot folosi de autoritate si coercitie asa cum se intampla odinioara. De aceea, cuvantul care desemneaza solutia aplicabila in acest nou context este implicarea. Managerii trebuie sa-si motiveze angajatii, insuflandu-le angajament si dorinta de actiune si incurajandu-le creativitatea; trebuie sa exploateze experienta, energia si aptitudinile ei In lucrarea "Management strategic" (Editura Economica, Bucuresti, 1998), Yvan Allaire si Mihaela Firsirotu opereaza o distictie interesanta intre organizatie si firma; astfel,
conceptul de firma se refera la aspectele economice si tehnice [...]: dimensiunea ofertei de produse, gradul de penetrare a pietei, nivelul konw-how-lui ..., in timp ce termenul organizatie se refera la aspectele socio-psihologice ale activitatii umane in colectiv. Acesta este unul din motivele pentru care si noi preferam termenul de organizatie in locul celui de firma.

Managementul resurselor umane

Diverselor grupuri de angajati si sa alcatuiasca echipe de prima mana pentru a rezolva probleme, pentru a identifica oportunitati si pentru a da sens uriasului volum de informatii disponibile in prezent.
Rolul motivatiei nu este doar acela de a-i face pe oameni sa munceasca, ci de a-i face sa munceasca bine, de a-i determina sa-si utilizeze integral resursele fizice si intelectuale. Acolo unde exista motivatie, exista productivitate si performanta, iar oamenii sunt multumiti.
Cu alte cuvinte, toata lumea castiga. Motivatia este cruciala in succesul privit nu doar la nivelul organizatiei, ci si la nivelul oricarui departament, proiect sau plan si, indiscutabil, reprezinta unul din cele mai importante domenii de responsabilitate ale unui manager.
Motivatia - abordare generala
Conform Dictionarului explicativ al limbii romane, motivatia reprezinta totalitatea motivelor sau mobilurilor (constiente sau nu) care determina pe cineva sa efectueze o anumita actiune sau sa tinda spre anumite scopuri.
Rezulta ca la baza conduitei umane se afla intotdeauna un ansamblu de mobiluri care sustin realizarea anumitor actiuni si care sensibilizeaza diferit persoana la influentele externe, facand-o mai mult sau mai putin permeabila la ele. Astfel, una si aceeasi influenta externa produce efecte
diferite la persoane diferite sau la aceeasi persoana in momente diferite ale existentei sale.
Structuri ale motivatiei
Pentru a intelege mai bine continutul motivatiei, este necesara prezentarea principalelor structuri motivationale.

Trebuintele (nevoile) reprezinta structuri motivationale fundmentale ale personalitatii, reflectand in modul cel mai pregnant echilibrul biopsihosocial al individului in conditiile solicitarii mediului extern. Ele semnalizeaza cerinte de reechilibrare sub forma unor stari si imbolduri specifice.
In functie de geneza si continutul lor, trebuintele pot fi clasificate in trebuinte primare (innascute, cu rol de asigurare a integritatii fizice a organismului) si trebuinte secundare (formate in decursul vietii, cu rol de asigurare a integritatii psihice si sociale a individului).
Clasificarea si ierarhizarea trebuintelor (nevoilor), precum si rolul lor
in motivarea indivizilor au facut obiectul a numeroase teorii motivationale

Motivarea angajatilor

Motivele, ca structuri motivationale, reprezinta reactualizari si transpuneri in plan subiectiv ale starilor de necesitate. De exemplu, cand individul are deficit de substante nutritive in organism (ii este foame) si se va orienta spre inlaturarea lui, trebuinta s-a transformat in motiv.
Nu toate motivele sunt insa constiente. Exista unele motive inconstiente, al caror substrat nu este clar delimitat, dar care indeplinesc un rol important in activitatea oamenilor. Spre deosebire de trebuinta, care nu intotdeauna reuseste sa declanseze o actiune, motivul asigura declansarea comportamentelor corespunzatoare de satisfacere. Deci motivul reprezinta mobilul care provoaca, sustine energetic si orienteaza actiunea.

Interesele reprezinta orientari selective, relativ stabilite si active spre anumite domenii de activitate.
Orientarile globale, nediferentiate, facultative nu pot fi considerate interese, ci, cel mult, un inceput de cristalizare a acestora. De exemplu, daca individul incepe mai multe activitati si nu finalizeaza corespunzator nici una dintre ele, inseamna ca nu si-a format inca interesele. Ele sunt doar tendinte, preferinte sau atractii ale individului, centrate pe un obiect, persoana sau o activitate, fara a viza foloase materiale sau avantaje.
Interesele sunt formatiuni motivationale mai complexe decat trebuintele si motivele, deoarece implica organizare, constanta si eficienta.
In structura lor psihica intra elemente cognitive, afective si volitive.

Convingerile, ca structuri motivationale, reprezinta idei adanc implantate in structura personalitatii, puternic traite afectiv, care imping, impulsioneaza spre actiune.
Nu orice idee este o convingere, ci doar aceea care reprezinta pentru individ o valoare, o certitudine subiectiva, care il ajuta sa stabileasca ceea ce este valabil, optim necesar, sa distinga intre bine si rau, frumos si urat, adevar si minciuna.
O convingere reprezinta o adevarata idee-valoare care se contopeste cu trebuintele si dorintele individului, cu aspiratiile sale si cu trasaturile lui de personalitate. Convingerea se impune in comportament si il orienteaza permanent si, de aceea, nu este doar constant promovata, ci si puternic aparata, mai ales cand este contrazisa si atacata; in aceste imprejurari, convingerea
devine o adevarata idee-forta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Motivarea Angajatilor.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!