Monopolul . 3 Monopolul bunastarii sociale .3 Conceptul de monopol. 3 Piata cu concurenta de monopol.5 Monopolul si echilibrul pe termen lung . 7 Cartelul - o forma de monopol .8 Formarea pretului de monopol .9 Formarea preturilor in conditii de monopol .9 Monopolul cu pret unic . 9 Monopolul si ineficienta alocativa .11 Monopolul cu preturi multiple: discriminarea de pret .11 Studiu de caz .14 Bibliografie .16
MONOPOLUL - Monopolul bunastarii sociale La inceputul secolului trecut(mai exact in 1923) Irving Fisher definise monopolul, simplu, ca fiind "absenta concurentei". Din acest punct de vedere diferite aprecieri sau critici legate de monopol au depins de viziunea particulara a concurentei pe care fiecare economist o are in minte. Pentru neoclasici, cat si pentru majoritatea economistilor contemporani noua, monopolul reprezinta polul opus al concurentei perfecte. Monopolul, ca si oligopolul, sau alte forme de piata, a fost judecat prin prisma unui set de caracteristici concepute pe baza analizelor vaste privind eficienta alocarii resurselor in cazul unei asemenea structuri de piata: atomicitate perfecta, transparenta perfecta, omogenitatea produselor, intrarea si iesirea libera de pe piata,perfecta mobilitate a factorilor de productie. Cel mai influent studiu de a masura diferenta economico-valorica dintre cele doua forme de concurenta, concretizat in costurile sociale de monopol a fost facut de catre Harberger(1954). Un economist celebru,A. Lerner, a incercat ceva mai tarziu interpretarea monopolului nu atat pe baza unor presupuneri teoretice, sau raportandu-se la principiile concurentei perfecte, cat pe observarea realitatii si costruirea unor rationamente logice. - Conceptul de monopol Concurenta este un mod de manifestare a economiei de piata, in care, pentru un bun omogen si substituitele sale, existenta unui singur producator devin practic imposibila. Problema concurentei prezinta interes pentru toti actorii pietei: producatori, consumatori, intermediari. Fiecare firma este preocupata sa fie cat mai competitiva, iar castigul net sa fie cel mei bun, iar actiunile unei firme nu depind exclusiv de aceasta ci de actiunile concurentilor sai. Definitie. In sensul strict al termenului, o firma este un monopol daca este unicul furnizor al unui produs omogen, pentru care nu exista substitut si exista multi cumparatori. Terminologie.Termenul monopol deriva din combaterea a doua cuvinte grecesti monos (singur) si polein (vanzator), monopolul aflandu-se fata de concurenta perfecta, la extrema opusa a structurii pietei, la care concurenta este absenta. Asemenea conditii sunt uneori denumite monopol absolut, iar curba cererii pentru productia firmei este curba cererii de piata pentru produs. Ca si concurenta perfecta, monopolul absolut nu se intalneste in viata reala, iar structurile reale de piata variaza intre cele doua extreme, concurenta perfecta si monopolul absolut. In analiza economica simpla a monopolului nu se acorda atentie ipotezei privind inexistenta vreunui substitut, dar se presupune ca monopolistul se afla in fata unei curbe a cererii de piata relativ stabile, predictibile si descendente si ca pe pietele unde firmele cumpara inputuri sunt conditii de concurenta perfecta. In asemenea conditii, maximizarea profitului monopolist presupune egalitatea costului marginal cu venitul marginal si vanzarea unei productii mai mici la un pret mai mare decat s-ar putea in conditiile concurentei perfecte (v. si diagrama). In plus, lipsa concurentei poate duce la ineficienta-X, iar costurile de productie la fiecare nivel de productie sunt mai mari decat ar fi in concurenta perfecta. Spre deosebire de concurenta perfecta, situatia in care firmele accepta pretul stabilit de piata (sunt primitoare de pret), monopolul este cel care stabileste pretul pe piata. Cand monopolul impune un singur pret pe piata pentru productia sa, el produce mai putin, cere un pret mai mare si castiga un profit mai mare decat firmele care opereaza in concurenta perfecta. Cauzele situatiei de monopol se pot gasi in: - motivarea comportamentului altor firme; - imposibilitatea intrarii pe piata a altor firme; - bariere de ordin etnic; - stapanirea sau posedarea de resurse unice; - stapanirea sau posedare unor tehnologii (industriale, agrare, comerciale, de transport etc.) de varf; - posedarea unor talente manageriale de exceptie; - existenta unor conditii legale specifice. Experienta tarilor cu o economie de piata dezvoltata este edificatoare in privinta in privinta abordarii si rezolvarii conditiilor legale de intrare pe piata. Nu de putine ori a avea o singura firma este mai de dorit, decat a avea o piata deschisa. O astfel de optiune creeaza un monopol natural, unde costul marginal se diminueaza, iar costul mediu minim se poate obtine doar prin aceasta forma de organizare. Una dintre cele mai frecvente cauze ale situatiei de monopol este protectia legala a tehnologiilor de catre stat, aici putand fi mentionate doua exemple foarte cunoscute: masinile Xerox si camera Polaroid. In asemenea cazuri, tehnologia de baza este data in mod unic unei firme iar standardele referitoare la performanta intervin ca restrictii in toate asemenea cazuri. O intreprindere devine monopul prin faptul ca numai ea este capabila sa produca un produs cu costuri mai mici decat oricine altcineva sau detine cunostinte speciale care-i permit sa fabrice un produs mai bun si celelalte firme nu sunt capabile sa o imite. Intreprinderea Incearca sa pastreze secret avantajul ei absolut, impiedicand copierea aptitudinilor ei speciale. In cazul detinerii unui secret de fabricatie, firma se confrunta cu o cerere descrescatoare si nu trebuie sa se teama de intrarea pe piata a unor concurenti sau de aparitia unor substitute. Astfel, daci o firmi cunoaste o tehnologie de productie speciala, care-i permite sa produca mai ieftin sau mai bine, va elimina de pe piata concurentii care nu o pot imita.
o Economie politica - Maria Cristina Stefan, Ed. Bibliotheca (2009) o Economie politica - Paul Samuelson, McGraw Hill & Nodhaus, 14th edition, 1992 o Principiile economiei - Richard G. Lipsey, K. Alec Chrystal, Ed. Economica, Bucuresti (2002) o www.capital.ro o www.romexpo.ro o www.scritube.com
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).