Monopolul la SC UPC Bacau

Cuprins referat Cum descarc?

1. Definirea si comportamentul monopolurilor
2. Cauzele care genereaza situatia de monopol 
2.1 Situatiile de ,,monopol natural"
2.2 Controlul unei resurse rare sau a unui brevet de fabricatie
2.3 Pozitiile de monopol institutional
2.4 Mecanismele de concurenta
3. Curba cererii de monopol
4. Discriminarea preturilor
5. Mecanismele de concurenta raportate la un caz real: UPC Bacau
6. Bibliografie


Extras din referat Cum descarc?

Monopolul
1. Definirea si comportamentul monopolurilor
Se spune ca o intreprindere se afla in pozitie de monopol daca ea este singura intreprindere ce ofera un anumit tip de bun. Este vorba de o situatie complet opusa cazului de concurenta perfecta. Pe pietele cu concurenta perfecta, ofertantii si consumatorii sunt in numar foarte mare si nici unul dintre ei nu este individual responsabil de determinarea pretului. In situatie de monopol intreprinderea este singura ce ofera un anumit bun si ea este cea care determina pretul la care se vinde produsul sau. Se spune ca este un "furnizor de pret" prin opozitie cu agentii care intervin pe pietele cu concurenta perfecta care se numesc "beneficiari ai pretului".
La o prima abordare exista impresia ca pietele de monopol sunt straine de notiunea insasi de concurenta caci, prin definitie, monopolul nu are rival.
Este un punct de vedere superficial. Mai intai ca monopolul trebuie sa tina seama de reactia clientelei sale la pretul practicat; un pret prea ridicat descurajeaza clientela si aceasta se poate indrepta catre alte bunuri substituibile bunului vandut de catre monopol.
Atunci cand pentru bunul produs de monopol nu exista un bun substituibil foarte apropiat monopolul poate creste intr-o anumita masura pretul de vanzare al produselor sale fara ca clientela sa se indrepte masiv catre alte bunuri. Pe de alta parte daca monopolul fixeaza preturi prea ridicate si daca exista intrare libera pe piata, alte intreprinderi pot decide sa produca bunul produs exclusiv de monopol si astfel isi va crea o concurenta pe propria sa piata.
Acest risc poate conduce monopolul sa impuna o anumita disciplina in materie de pret, astfel incat sa evite ca aceasta concurenta potentiala sa se manifeste; ca atare o pozitie de monopol se poate pierde.
2. Cauzele care genereaza situatia de monopol
Un factor fundamental este marimea "scalei de eficienta minima" adica nivelul de output care minimizeaza costul mediu in comparatie cu amploarea cererii.
Controlul si interventia asupra monopolurilor sunt mai eficiente cand monopolul este privat decat atunci cand el este de stat. Exista interdictia de a forma cartel.
Existenta monopolurilor este generata de patru cauze importante:
2.1. Situatiile de ,,monopol natural";
2.2. Controlul unei resurse rare sau a unui brevet;
2.3. Pozitiile de monopol institutional;
2.4. Mecanismele de concurenta.
2.1 Situatiile de ,,monopol natural"
Se spune ca avem de-a face cu monopol natural pe o piata atunci cand pentru orice nivel de productie, costul factorilor utilizati este minimal iar productia este realizata de o singura intreprindere. O conditie suficienta (dar nu necesara) pentru a avea o astfel de situatie este ca toate intreprinderile susceptibile de a produce bunul sa aiba aceeasi tehnologie iar costul lor mediu pe termen lung sa fie descrescator.
In cazul unui monopol natural, grija eficacitatii va trebui sa conduca la a nu lasa decat o singura intreprindere pe piata pentru ca numai aceea va fi in masura sa satisfaca cererea in mod mai eficace chiar decat in cazul in care clientii se repartizeaza intre mai multe oferte.
Sunt exemplele clasice privind retelele de distributie a electricitatii, gazelor si apei, retelele de termoficare, sistemele de irigatii, reteaua de cai ferate. Dublarea sau triplarea acestor retele numai din dorinta de a exista intreprinderi concurente ar fi irational din punct de vedere economic, intrucat pe de o parte, ar necesita o dublare sau triplare a volumului de investitii, iar pe de alta parte, intre aceste intreprinderi s-ar putea realiza intelegeri secrete, pentru fixarea preturilor si, in fond, problema restaurarii concurentei tot nu s-ar rezolva.
2.2 Controlul unei resurse rare sau a unui brevet de fabricatie
Controlul unei resurse rare sau a unui brevet de fabricatie constituie a doua origine posibila a situatiilor de monopol. Daca o intreprindere controleaza in totalitate oferta unei materii prime indispensabila productiei unui anumit bun, ea isi asigura o pozitie de monopol pe piata acestui bun (exemplu Gazprom - Rusia, Petrom- Romania).
De asemenea, o intrepridere se gaseste temporar in situatie de monopol daca dispune de un brevet ce-i asigura pe o anumita durata exclusivitatea fabricarii unui produs determinat. De exemplu, firma Microsoft prin controlul pachetului Windows si a asigurat o pozitie de monopol pe piata.
Durata optima a unui brevet a fost stabilita la 17 ani (de catre W. Nordhaus, Universitatea Yale, SUA). In aceasta perioada, detinatorii unui brevet, au monopol asupra inventiei. Cand brevetul expira, toata lumea este libera sa foloseasca tehnica continuta in el.
2.3 Pozitiile de monopol institutional
Monopolurile isi pot gasi de asemenea originea in protectia acordata de catre puterea publica unei intreprinderi particulare. Se vorbeste astfel de un monopol particular.
Ea poate fi acordata indirect, de exemplu, izoland in totalitate piata interioara de concurenta straina printr-o protectie vamala puternica. Totusi, aceasta protectie este bine sa fie pe termen scurt.


Fisiere in arhiva (1):

  • Monopolul la SC UPC Bacau.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!