Monopolul

Extras din referat Cum descarc?

O intreprindere se afla in pozitie de monopol daca ea este
singura intreprindere ce ofera un anumit tip de bun. Este vorba de o situatie
complet opusa cazului de concurenta perfecta.
. In situatie de monopol intreprinderea este singura ce ofera un anumit bun si ea este cea
care determina pretul la care se vinde produsul sau, aflandu-se in situatia de price maker/impune un pret/
in opozitie cu situatia unei firme situate pe o piata perfect concurentiala care e in situatia de price taker/pretul se impune/.
El poate exista doar acolo unde bunul nu are substituenti apropiati, iar furnizorul este in masura sa impiedice alte firme sa-l produca. Aceasta definitie, care vizeaza monopolul absolut sau pur, ar fi viabila daca nu ar exista fenomenul de substituibilitate a bunurilor. In realitate, majoritatea covarsitoare a trebuintelor sunt satisfacute printr-o gama - mai extinsa sau mai restransa - de bunuri economice substituibile; sunt putine sau extrem de putine bunurile economice care nu au inlo-cuitori (substituenti), mai ales atunci cand bunul economic este definit in sens larg, prin prisma genului de trebuinte in a caror intampinare vine.
Am presupune ca pietele de monopol sunt straine de notiunea insasi de concurenta caci, prin definitie, monopolul nu are rival.
Este un punct de vedere superficial. Mai intai ca monopolul trebuie sa tina
seama de reactia clientelei sale la pretul practicat; un pret prea ridicat
descurajeaza clientela si aceasta se poate indrepta catre alte bunuri
substituibile bunului vandut de catre monopol.
Astfel SNCFR care are monopolul transportului pe calea ferata, sufera
indirect concurenta transportului rutier sau aerian. Daca unii consumatori
considera pretul biletului de tren prea mare, pot alege sa utilizeze mijloacele
transportului rutier. Intensitatea acestei concurente indirecte corespunde deci
la sensibilitatea mai mare sau mai mica cu care cererea reactioneaza la
variatiile de pret practicate de monopol.
Atunci cand pentru bunul produs de monopol nu exista un bun substituibil
foarte apropiat monopolul poate creste intr-o anumita masura pretul de
vanzare al produselor sale fara ca clientela sa se indrepte masiv catre alte
bunuri. Pe de alta parte daca monopolul fixeaza preturi prea ridicate si daca
exista intrare libera pe piata, alte intreprinderi pot decide sa produca bunul
produs exclusiv de monopol si astfel isi va crea o concurenta pe propria sa
piata. Acest risc poate conduce monopolul sa impuna o anumita disciplina in
materie de pret, astfel incat sa evite ca aceasta concurenta potentiala sa se
manifeste; ca atare o pozitie de monopol se poate de asemenea pierde.
Existenta monopolurilor este generata de patru cauze importante:
1.2.1. Situatiile de ,,monopol natural";
1.2.2. Controlul unei resurse rare sau a unui brevet;
1.2.3. Pozitiile de monopol institutional;
1.2.4. Mecanismele de concurenta.
1. Monopol natural:
In anumite sectoare tehnologia prezinta randamente de scara crescatoare oricat de mare ar fi volumul activitatii. In acest context daca o firma unica ocupa intreaga
Piata ea va produce cu un cost mediu mai mic decat daca crerea totala s-ar imparti intre doua sa mai multe firme. Aceasta stiuatie numita monopol natural se regaseste in special in activitati bazate pe retele,
Precum telecomunicatii, transporturi, distributia de apa sau energie electrica.
2 Controlul unei resurse rare sau a unui brevet de fabricatie constituie a
doua origine posibila a situatiilor de monopol. Daca o intreprindere
controleaza in totalitate oferta unei materii prime indispensabila productiei
unui anumit bun, ea isi asigura o pozitie de monopol pe piata acestui
bun(exemplu Gazprom - Rusia
O sit de monopol poate aparea si daca o firma creeaza un produs nou sau pune la punct un procedeu de fabricatie revolutionar care permite o reducere importanta a costurilor si decide sa ocupe intreaga piata.
Aceste monp. Sunt de obicei trecatoare, la orice moment o alta firma poate pune la punct o inovatie care sa detroneze vechiul monopol. In plus mai devreme sau mai tarziu orice inovatie poate fi copiata. Pentru a incuraja activitatea de inovatie la finele sec. Al XIX mai intai in SUA si apoi in celelate tari industrializate az adoptat sistemul juridic de brevet, aceasta confera creatorului unui nou produs sau procedeu dreptul de al-l exploata in mod exclusiv timp de mai multi ani( intre 10 si 20 de ani in functie de natura inovatiei). Brevetul creeaza asadar un monopol legal. Cand brevetul expira, toata lumea este libera sa
foloseasca tehnica continuta in el.


Fisiere in arhiva (1):

  • Monopolul.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!