Monopolul

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 24 în total
Cuvinte : 7900
Mărime: 60.92KB (arhivat)
Publicat de: Edmond Apetrei
Puncte necesare: 5
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Indrumator: Ileana Tache
Universitatea Transilvania Facultatea de Stiinte Economice Brasov Masterat

Extras din referat

Cap.I. PIATA, PRET, CONCURENTA

Pentru a-si putea desfasura activitatea agentii economici au nevoie de un spatiu economic care se numeste piata.Aceasta reprezinta toata gama de actiuni prin care cumparatorii si vânzatorii intra în contact si schimba bunuri si servicii. În cadrul ei se formeaza pretul, iar prin intermediul agentilor economici , cererea de bunuri se întâlneste cu oferta.

Regulatorul pietei este concurenta care este confruntarea deschisa, rivalitatea dintre agentii economici vânzatori  ofertanti pentru a atrage de partea lor clientela, formata din cumparatori - solicitanti.Concurenta este o permanenta în economia de piata si se desfasoara dupa anumite reguli stabilite în mod democratic, pentru a asigura libertatea de actiune a tuturor. În cadrul sistemului de concurenta agentii economici au libertatea sa produca si sa vânda în conditiile pe care acestia le considera cele mai favorizante. Orientând agentii economici sa produca ceea ce este dorit si cerut de consumatori, la costuri cât mai reduse în conditiile date, concurenta asigura producatorilor profiturile asteptate, iar consumatorilor satisfacerea nevoilor.

În functie de instrumentele luptei de concurenta, de natura economica si extraeconomica, concurenta poate fi: loiala sau corecta, neloiala sau incorecta, perfecta sau imperfecta.

România a devenit tara membra a Uniuni Europene, drept urmare trebuie sa respecte regulile acestei uniuni. Regulile privind concurenta sunt cuprinse in Tratatul de constituire a Comunitatilor Europene si sunt un corolar al prevederilor comunitare relative la concurenta libera, nedistorsionata.

Obiectivele mari pe care le are in vedere politica concurentei in UE sunt urmatoarele:

" Integrarea pietelor prin fluidizarea comertului peste frontiere si a alocarii resurselor in functie de cele mai avantajoase conditii;

" Protejarea intreprinderilor mici si mijlocii, care contribuie la mentinerea unui mediu competitiv;

" Protejarea consumatorilor: maximum de beneficii pentru consumatori;

" Favorizarea atingerii obiectivului coeziunii economice si sociale;

" Dezvoltarea unor intreprinderi de dimensiuni optime pentru a face fata concurentei in plan global.

Toate regulile privind concurenta îsi au sorgintea in prevederile generale ale art. 3 din Tratat, care stabilesc mijloacele si caile de realizare a obiectivelor comunitare formulate la art. 2 din Tratat. Aceste prevederi trebuie sa se raporteze si la dispozitiile art. 4, care impune statelor si Comunitatii ca, in realizarea obiectivelor comunitare, actiunea lor pentru stabilirea politicii economice sa se conformeze principiului unei economii de piats deschise in care concurenta este libera.

Cu toate ca sistemul economic de piata real este unul, sa-i spunem, mixt, în teoria microeconomica, exista piete pur teoretice, precum piata cu concurenta perfecta si piata de monopol. Prin analiza acestor tipuri de piata se faciliteaza întelegerea anumitor aspecte concrete si reale ale pietei.

Majoritatea economistilor considera concurenta perfecta ca fiind cea mai avantajoasa forma de organizare a pietei din perspectiva acestui scop, iar orice abatere de la acest model constitue o pierdere neta de eficienta economica. Din perspectiva acestor conceptii, punându-se în balanta analiza unor caracteristici bine definite, monopolul s-a profilat ca opus concurentei perfecte si, in consecinta, cel mai inadecvat mod de organizare a pietei. Acest mod de gândire nu a avut însa o evolutie liniara, cunoscând numeroase disidente, opinii divergente privind rolul, implicatiile,eficienta sau ineficienta monopolului, pâna si conceptul insusi în economie, fiind prezent si in perioada actuala.

Preview document

Monopolul - Pagina 1
Monopolul - Pagina 2
Monopolul - Pagina 3
Monopolul - Pagina 4
Monopolul - Pagina 5
Monopolul - Pagina 6
Monopolul - Pagina 7
Monopolul - Pagina 8
Monopolul - Pagina 9
Monopolul - Pagina 10
Monopolul - Pagina 11
Monopolul - Pagina 12
Monopolul - Pagina 13
Monopolul - Pagina 14
Monopolul - Pagina 15
Monopolul - Pagina 16
Monopolul - Pagina 17
Monopolul - Pagina 18
Monopolul - Pagina 19
Monopolul - Pagina 20
Monopolul - Pagina 21
Monopolul - Pagina 22
Monopolul - Pagina 23
Monopolul - Pagina 24

Conținut arhivă zip

  • Monopolul.doc

Alții au mai descărcat și

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

Macroeconomie și Politici Macroeconomice

Introducere Macroeconomia are functia instructiv educativa de a-i ajuta pe studenti, viitori specialisti în domeniu, sa-si formeze o gândire...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Concurența - practici anticoncurențiale - poziția dominantă de monopol

INTRODUCERE Viaţa economică contemporană este o lume a preţurilor. Fie că este cumpărător, fie că este vânzător, agentul economic trebuie să-ţi...

Monopolul - eșec al pieței

Importanta temei in economie In economiile moderne monopolurile adevarate se intalnesc foarte rar.De obicei,existenta lor este asigurata de...

Monopolul

1. Aspecte teoretice privind monopolul 1.1. Definirea monopolului In structura oricarei economii de piata, pe langa concurenta, apare si...

Monopolul și formarea prețului de monopol

CUPRINSUL PROIECTULUI Definirea monopolului Mecanismul formarii pretului de monopol Monopolul cu discriminare de pret Clasificarea...

Monopolul și Formarea Prețului de Monopol

Introducere În structura oricărei economii de piață, după cum s-a putut constata, pe lângă concurență, apare și monopolul, fie ca o replică la...

Monopolul și formarea prețului de monopol

MONOPOLUL - Monopolul bunăstării sociale La începutul secolului trecut(mai exact în 1923) Irving Fisher definise monopolul, simplu, ca fiind...

Monopolul

1. Aspecte teoretice privind monopolul 1.1. Definirea monopolului Ȋn structura oricărei economii de piaţă, pe lângă concurenţă, apare şi...

Piața de Monopol

CAP.1. PIATA DE MONOPOL Definirea monopolului şi caracteristicile acestei pieţe La o primă evaluare, s-ar părea că definirea monopolului este o...

Ai nevoie de altceva?