Extras din referat
Cap.I. PIATA, PRET, CONCURENTA
Pentru a-si putea desfasura activitatea agentii economici au nevoie de un spatiu economic care se numeste piata.Aceasta reprezinta toata gama de actiuni prin care cumparatorii si vânzatorii intra în contact si schimba bunuri si servicii. În cadrul ei se formeaza pretul, iar prin intermediul agentilor economici , cererea de bunuri se întâlneste cu oferta.
Regulatorul pietei este concurenta care este confruntarea deschisa, rivalitatea dintre agentii economici vânzatori ofertanti pentru a atrage de partea lor clientela, formata din cumparatori - solicitanti.Concurenta este o permanenta în economia de piata si se desfasoara dupa anumite reguli stabilite în mod democratic, pentru a asigura libertatea de actiune a tuturor. În cadrul sistemului de concurenta agentii economici au libertatea sa produca si sa vânda în conditiile pe care acestia le considera cele mai favorizante. Orientând agentii economici sa produca ceea ce este dorit si cerut de consumatori, la costuri cât mai reduse în conditiile date, concurenta asigura producatorilor profiturile asteptate, iar consumatorilor satisfacerea nevoilor.
În functie de instrumentele luptei de concurenta, de natura economica si extraeconomica, concurenta poate fi: loiala sau corecta, neloiala sau incorecta, perfecta sau imperfecta.
România a devenit tara membra a Uniuni Europene, drept urmare trebuie sa respecte regulile acestei uniuni. Regulile privind concurenta sunt cuprinse in Tratatul de constituire a Comunitatilor Europene si sunt un corolar al prevederilor comunitare relative la concurenta libera, nedistorsionata.
Obiectivele mari pe care le are in vedere politica concurentei in UE sunt urmatoarele:
" Integrarea pietelor prin fluidizarea comertului peste frontiere si a alocarii resurselor in functie de cele mai avantajoase conditii;
" Protejarea intreprinderilor mici si mijlocii, care contribuie la mentinerea unui mediu competitiv;
" Protejarea consumatorilor: maximum de beneficii pentru consumatori;
" Favorizarea atingerii obiectivului coeziunii economice si sociale;
" Dezvoltarea unor intreprinderi de dimensiuni optime pentru a face fata concurentei in plan global.
Toate regulile privind concurenta îsi au sorgintea in prevederile generale ale art. 3 din Tratat, care stabilesc mijloacele si caile de realizare a obiectivelor comunitare formulate la art. 2 din Tratat. Aceste prevederi trebuie sa se raporteze si la dispozitiile art. 4, care impune statelor si Comunitatii ca, in realizarea obiectivelor comunitare, actiunea lor pentru stabilirea politicii economice sa se conformeze principiului unei economii de piats deschise in care concurenta este libera.
Cu toate ca sistemul economic de piata real este unul, sa-i spunem, mixt, în teoria microeconomica, exista piete pur teoretice, precum piata cu concurenta perfecta si piata de monopol. Prin analiza acestor tipuri de piata se faciliteaza întelegerea anumitor aspecte concrete si reale ale pietei.
Majoritatea economistilor considera concurenta perfecta ca fiind cea mai avantajoasa forma de organizare a pietei din perspectiva acestui scop, iar orice abatere de la acest model constitue o pierdere neta de eficienta economica. Din perspectiva acestor conceptii, punându-se în balanta analiza unor caracteristici bine definite, monopolul s-a profilat ca opus concurentei perfecte si, in consecinta, cel mai inadecvat mod de organizare a pietei. Acest mod de gândire nu a avut însa o evolutie liniara, cunoscând numeroase disidente, opinii divergente privind rolul, implicatiile,eficienta sau ineficienta monopolului, pâna si conceptul insusi în economie, fiind prezent si in perioada actuala.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Monopolul.doc