Metroul din Budapesta - Utilitate Publica

Extras din referat Cum descarc?

Un sistem de metrou este o forma de transport urban care utilizeaza trenuri. In majoritatea cazurilor, a portiune significanta a sinelor sunt subterane. In tari vorbitoare de engleza, aceste sisteme se numesc frecvent subway sau underground, in tari vorbitoare de germana se numesc U-Bahn. Pentru mai multe nume alternative, vezi sectiunea corespunzatoare. Daca sinele sunt elevate, sistemul se poate numi tren elevat (El-train in engleza). Sisteme cu o capacitate mai mica se numesc cai ferate usoare sau metrou usor, precum e sistemul Docklands Light Railway in Londra sau linia 41 de tramvai din Bucuresti.
O definitie a unui sistem "adevarat" de metrou include toate cele trei puncte de mai jos:
1. Sistemul este urban si foloseste trenuri electrice
2. Sistemul este total independent de alt trafic
3. Sistemul are o frecventa mare de serviciu 
In general, multi considera ca o portiune significanta a sinelor trebuie sa fie subterane pentru a fi considerat un sistem ca "metrou". Cand sinele nu sunt subterane, sistemul este ori sistem de tramvai sau metrou usor, sau sistem de trenuri urbane precum este RER in Paris sau S-Bahn in Germania si Austria.In Romania si in alte tari, mai ales cele care vorbesc limbi romanice sau limbi slavice, termenul metrou sau metro este cel mai comun. In alte tari, se folosesc multe alte termene pentru ce este, in esenta, acelasi fel de sistem:
- U-Bahn, in Germania si Austria
- Underground sau Tube in Londra
- Subway in Statele Unite ale Americii
- "El" train, numit si "L" train in Chicago
- Tunnelbana in Stockholm
- Tunnelbane in Oslo
METROUL DIN BUDAPESTA face parte din cel mai vechi lant din intreaga Europa, garniturile sunt din otel sau chiar din lemn, fiind pastrate cele de pe vremea sovietica; o calatorie cu metroul poate fi destul de "zgomotoasa" si incomoda, dar la indemana daca dorim sa ajungem in cartierele mai indepartate Aceasta este cea mai rapida forma de transport in comun din Budapesta, Ungaria. Sistemul este compus din trei linii, fiecare marcata cu un numar si culoare separata. A patra linie de metrou este in constructie, iar planurile pentru Linia 5 sunt gata de implementare.
Istoric
Prima linie de metrou avea drept obiectiv prioritar facilitarea transportului catre Parcul orasenesc al Budapestei, insa locuitorii capitalei maghiare s-a opus tot timpul transportului de suprafata pe Bulevardul Andrassy - cea mai eleganta strada din Budapesta, parte a patrimoniului lumii Parlamentul Ungariei a acceptat planul metroului in 1870, iar constructia a inceput in 1894. La lucrari au participat 2000 de muncitori si s-au folosit cele mai performante utilaje ale timpului, astfel ca, in mai putin de 2 ani, aceasta prima linie de metrou - construita, in intregime, la suprafata ( dupa metoda <taie si acopera > ) - a fost terminata. Metroul budapestan - al doilea sistem subteran de metrou]] din lume dupa Metroul Londonez - a fost inaugurat de imparatul Franz Joseph, in ziua de 2 mai 1896, anul Mileniului maghiar.
Trenul circula pe directia nord-est - sud-vest, de la strada Andrassy, statia Vorosmarty ter (centru) catre City Park, iar statia terminus era Gradina Zoologica (intre timp, aceasta a fost schimbata). Linia, cu o lungime de 3,7 km, avea 11 statii (9 subterane si 2 terestre) si, la vremea aceea, trenurile se succedau din doua in doua minute. Putea suporta 35.000 de oameni pe zi ( astazi 103.000 de oameni calatoresc cu el intr-o zi de lucru).
Planurile pentru inca 2 linii de metrou au fost facute inca din 1895, definind principalele directii nord-sud si est-vest. Primele planuri pentru actualul metrou - 2 linii - au fost facute in 1942, iar decretul Consiliului Ministrilor adopta construirea lui in 1950. Conform planului initial, Metrou 2 trebuia sa uneasca doua mari statii feroviare: Keleti (Est) si Deli (Sud) Palyaudvar, constructia urmand sa fie terminata pana in 1955, dar, din cauza unor motive financiare si politice, lucrarile au fost stopate din 1945 pana in 1963. In final, linia Metrou 2 (directia est-vest) a fost deschisa, cu 7 statii, la 4 aprilie 1970 si, deocamdata, este singura linie care trece peste Fluviul Dunarea si ajunge la Buda (partea de vest a orasului Budapesta). Are o statie comuna cu prima linie de metrou la Deak Ferenc ter, care, de atunci, a devenit, de asemenea, un punct de transfer pentru o a treia linie.
In 1973, ambele linii au fost extinse(prima cu o singura statie, a doua cu patru statii), astfel prima linie a ajuns la o lungime de 4,4 km, iar a doua la 10,3 km, avand 11 statii 
Primul decret pentru cea de a treia linie a fost emis in 1963, constructia a inceput in 1970, iar prima sectiune a fost deschisa in 1976, avand 6 statii. Directia sudica a fost complementata cu inca 5 statii in 1980, iar cea de nord in 1981, 1984, si in 1990 cu 9 statii, ajungand la lungimea sa curenta de 20 de statii, 17 km, cea mai lunga linie din Budapesta. M3 merge pe o directie nord-sud (mai precis, din nord-nord-est spre sud-est). In anii 80' si 90', M1 a avut reconstructii majore. Din cele 11 statii, 8 sunt originale si 3 au fost reconstruite. Statiile amintesc de timpul mileniului, inclusiv podeaua, bancile, ferestrele de lemn si iluminatul. Fiecare statie este un mic muzeu, cu fotografii si informatii. - Exista Muzeul Subteran "Millennium" in trecerea subterana Deak Ferenc ter, unde resturi din aceste timpuri pot fi vazute.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metroul din Budapesta - Utilitate Publica.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!