Metodologia de Exercitare a Controlului Documentar intr-o Societate Comerciala

Extras din referat Cum descarc?

Controlul documentar 
Controlul documentar este procedeul de stabilire a realitatii, legalitatii si eficientei operatiilor economice si financiare prin exprimarea documentelor primare si centralizatoare a registrelor in evidenta tehnico- operativa si in cea contabila.
Asupra documentelor primare , o importanta deosebita este acordata controlului documentar , atat inainte de a se inregistra in conturi, cat si dupa. Deci, controlul documentar poate fi preven tiv, efectuandu-se asupra documentelor de dispozitie sau poate fi ulterior, efectuat cu ajutorul documentelor de executie care fac dovada producerii efective a operatiunilor economice, cat si financiare. Tipul acesta de control este exercitat atat sub aspectul formei, cat si a continutului.
Sarcinile organelor care efectueaza acest tip de control sunt foarte complexe, deoarece ele trebuie sa urmareasca concomitent daca documentele justificative respecta conditile de forma, dar si pe cele de fond sau continut. Acesta se efectueaza si inaintea inregistrarilor documentelor, dar si dupa inregistrarea in conturi.
Controlul documentar contabil se exercita printr-o serie de modalitati sau tehnici care se utilizeaza selectiv si combinat, in functie de situatia concreta controlata, de necesitatile aprecierii cu mai multa usurinta si in mod obiectiv, pe baza sistemului de informatii existent, a modului de gestionare, a patrimoniului , in general a activitatii economice si financiar controlate.
In practica intalnim tehnici de control documentar- contabil si tehnici specifice de control documentar-contabil. 
Din punct de vedere al formei, controlul documentar are urmatoarele obiective : autenticitatea, exactitatea intocmirii si valabilitatea , efectuarea corecta a calculelor.
Controlul vizand autenticitatea documentelor se indreapta cu prioritate asupra urmatoarelor aspecte : modul de folosire a documentelor tipizate ; completarea cu toate elementele necesare solicitate de imprimat ; completarea corecta a datelor si existenta eventualelor stersaturi, falsificari, adaugari in text, corecturi nesemnate; existenta semnaturilor originale, inclusiv concordanta cu specimenele de semnatura; concordanta dintre documente si justificarile anexate.
Controlul exercitarii intocmirii si valabilitatii documntelor se realizeaza in raport cu momentul si conditiile procedurii operatiunilor economice si financiare pe care le consemneaza. De cele mai multe ori, documentele care reflecta operatiuni patrimoniale (care genereaza drepturi si obligatii) se intocmesc la anumite termene anticipat stabilite si cu respectarea unei metodologii unitare a caror nesocotire vizeaza autenticitatea lor si pune sub semnul intrebarii exacticitatea si valabilitatea acestora.
Controlul efectuarii corecte a calculelor presupune verificarea din punct de vedere aritmetic a documentelor, vizand constatarea si inlaturarea erorilor de calcul care pot denatura continutul operatiunilor economice si financiare, eventual in slujba unor scopuri ascunse. Sunt cazuri in care calculele sunt gresite intentionat si ascund fraude, delapidari, sustrageri, nereguli sau evaziuni fiscale.
Din punct de vedere al continutului , controlul financiar al documentelor are ca obiective: legalitatea, realitatea, eficienta (necesitatea, economicitatea si oportunitatea).
Controlul asupra legalitatii documentelor urmareste ca acestea sa fie intocmite cu respectarea normelor legale privind disciplina financiara a operatiunilor pe care le reflecta.
In acest scop continutul documentelor justificative se confrunta cu prevederile legale si se stabileste concordanta dintre ele. Baza juridica a controlului financiar sub aspectul legalitatii o constituie legile, ordinile si instructiunile, prevederile altor acte normative care servesc drept criteriu pentru stabilirea justetii operatiilor efectuate.
Controlul realitatii si exacticitatii operatiunilor economice si financiare isi propune sa stabileasca daca acestea s-au efectuat in limitele, conditiile si locul indicat in documentele justificative.
In cazul in care exista incertitudine asupra realitatii operatiunilor supuse verificarii se recurge la controlul faptic, solicitandu-se celor ce au semnat documentele sa confirme realitatea operatiunilor, inclusiv autenticitatea semnaturilor. Acest obiectiv al controlului financiar asupra documentelor primare se realizeaza si prin tehnica controlului reciproc si incrucisat al documentelor. 
Controlul eficientei operatiunilor economice si financiare are in vedere aspecte mai complexe care tin de : necesitatea, economicitatea si oportunitatea acestora. Controlul financiar sub aspectul necesitatii isi propune sa verifice gradul de autenticitate a operatiunilor consemnate in documente, propunand masuri pentru eliminarea risipei si stoparea efectuarii in continuare a unor operatiuni ineficiente. Controlul economicitatii vizeaza cu prioritate daca operatiunea financiara este necesara din punct de vedere al activitatii generale a unei entitati economice sau sociale si daca prin producerea acelor operatiuni exista garantia unui rezultat financiar pozitiv. Controlul oportunitatii unei operatiuni vizeaza aspectul daca momentul ales si locul stabilit pentru executarea acesteia sunt cele mai convenabile atat din punct de vedere economic, cat si financiar.
Exista adeseori posibilitatea ca o anumita operatiune supusa controlului financiar sa satidfaca criterii de legalitate si realitate, dar sa fie inoportuna intr-un anumit moment datorita conjuncturii si astfel sa devina ineficienta.
De asemenea se mai pot constata documente care sa indeplineasca conditiile de forma, dar nu reflecta real operatiunile economice, fie nu indeplinesc conditiile de forma, dar refleca operatii economice reale, fie nu indeplinesc conditii de forma, cat si de continut.
In asemenea cazuri, sarcina controlului este de a semnala situatiile anormale si de a propune urmatoarele solutii, pentru ca conducerea entitatii respective sa ia deciziile corespunzatoare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metodologia de Exercitare a Controlului Documentar intr-o Societate Comerciala.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!