Metode si Modele de Prognoza a Fenomenului Economic

Cuprins referat Cum descarc?

1. Aspecte generale privind activitatea de previziune. 2
1.1. Previziunea si planificarea. 2
1.2. Organizarea activitatii de previziune. 3
1.3. Etapele fundamentale ale elaborarii previziunilor. 3
1.4. Forme si categorii de previziune. 3
2. Metode utilizate in activitatea previzionala. 5
2.1. Aspecte generale. 5
2.2. Metode bazate pe extrapolarea seriilor de timp. 6
2.2.1. Metoda ultimei valori inregistate. 6
2.2.2. Metoda mediei aritmetice simple. 6
2.3. Metode subiective. 7
2.3.1. Metoda Delphi (a anchetelor). 7
2.3.2. Metoda scenariilor 8
3. Modele utilizate in activitatea de prognoza economica. 8
3.1. Clasificarea modelelor de prognoza. 8
3.2. Etapele construirii unui model de prognoza. 9
Bibliografie 12


Extras din referat Cum descarc?

1. Aspecte generale privind activitatea de previziune.
1.1. Previziunea si planificarea.
Asa cum mentioneaza John Naisbitt, "omul supravietuieste numai prin capacitatea sa de a actiona in prezent, pe baza experientei trecute, cu consecinte in viitor. Asumandu-si viitorul, omul isi face prezentul suportabil si trecutul semnificativ. Trecutul, prezentul si alternativele viitoare sunt intrepatrunse in anticipatia si previziunea actiunilor viitoare."
De regula exista o diferenta temporala intre producerea unui eveniment si semnalele ce prevestesc si conduc catre realizarea acelui eveniment. Acesta este principalul motiv care face ca previziunea si planificarea sa fie doua activitati viabile pentru studierea si respectiv actiunea asupra viitorului Problema esentiala este definirea corecta a ceea ce inseamna previziune respectiv planificare, pentru a putea integra corect cele doua concepte. Deoarece ambele concepte se preocupa direct de viitor este foarte important ca aceste doua functii sa fie corect integrate in cadrul firmei. 
Previziunea (prognoza) economica, desi nu se poate da o definitie precisa, datorita parerilor diferite existente in randul specialistilor, reprezinta procesul prin care sunt anticipate evenimente si prin care este realizata estimarea evolutiei viitoare a unor indicatori economici privind, in general, fenomene care nu sunt direct controlate de entitatea implicata in procesul de previziune.Prognoza are cea mai larga raspandire, semnificand a cunoaste dinainte, a anticipa. Ea reprezinta evaluari probabile, stabilite in mod stiinTific, asupra evoluTiei cantitative si calitative intr-un anumit domeniu si interval de timp.
Planificarea este una din functiile de baza ale managementului si reprezinta o activitate ce are in vedere stabilirea modalitatilor concrete de realizare a unor obiective prestabilite.
Previziunea precede planificarea si ofera informatii necesare pentru realizarea acesteia. Previziunea reprezinta un suport al procesului decizional in timp ce planificarea reprezinta mai mult un rezultat sau o componenta a procesului decizional. O delimitare clara intre previziune, planificare si decizie este, de cele mai multe ori, greu de trasat, intre aceste procese existand o interdependenta stransa. Previziunea se ocupa in general cu descrierea estimativa a mediului extern viitor al unei entitati, in timp ce planificarea se orienteaza asupra actiunilor viitoare proprii unei entitatii in contextul mediului in care aceasta actioneaza. Prin urmare, este corect sa spunem ca o firma previzioneaza cererea pentru un anumit bun pe piata si planifica productia pe care urmeaza sa o realizeaze in contextul cererii respective. Nu este corect insa, sa spunem ca o firma planifica evolutia cursului valutar pentru o anumita moneda sau ca o firma previzioneaza pretul pe care ea insasi il va aplica unui anumit produs. Totodata nu este mai putin adevarat ca propriile actiuni pot influenta mediul extern. De exemplu, actiunile unei firme concurente fac obiectul previziunii, insa este foarte probabil ca aceste actiuni sa fie influentate de planificarea realizata in propria firma, fie prematur, datorita unei scurgeri de informatii, fie odata ce planificarea realizata isi face simtite efectele pe piata.
Predictia constituie stabilirea evolutiei viitoare, in domeniul studiat, afectata de un grad de incredere absolute, deci bazata pe o cunoastere sigura a dinamicii si comportamentului proceselor studiate.
Proiectia este o previziune sub forma cantitativa, fondata pe ipoteza ca evolutia se va desfasura in viitor ca o simpla prelungire a tendintelor din trecut.
Prospectiva constituie studiul evolutiei viitorului, pornind de la ipoteza ca acesta poate fi orientat, ceea ce comporta ca deciziile actuale sa fie luate in concordanta cu cerintele ce decurg din imaginea formata despre viitor.
Prognostica este o previziune bazata numai pe reflectie, pe intuitie si gandire, fara o fundamentare stiinTifica si fara o analiza a posibilitatilor de realizare materiala a prevederilor.
Strategia economica este formata din ansamblul politicilor si metodelor adoptate in cadrul unui comportament pe o perioada lunga de timp, urmarind atingerea unor obiective majore la nivelul firmei, ramurii sau chiar a economiei nationale.
Rolul prognozelor in economia de piata va fi unul in crestere, avand in vedere, pe de o parte, diversificarea intereselor agentilor economici si dorinta acestora de realizare a obiectivelor individuale si, pe de alta parte, necesitatea asigurarii coerentei si continuitatii dezvoltarii, in concordanta cu interesul national si cu obiectivele sistemelor social si ecologic.
1.2. Organizarea activitatii de previziune.
Deosebim doua situatii esential diferite privind organizarea activitatii de previziune si planifiare in cadrul unei organizatii:
- In primul caz (mai rar intalnit), cei ce efectueaza previziunea vor fi si cei care vor intocmi planul, si/ sau vor lua decizia. Acest caz se aplica de regula in cazul firmelor de dimensiune mica si mijlocie. In acest caz organizarea activitatii de previziune si planificare este mai putin relevanta iar personalul nu este specializat.
- Cazul cel mai frecvent este cel in care cel ce efectueaza previziunea si intocmeste planul difera de decident.
Acest caz se aplica de regula in cazul firmelor de dimensiune mare. In acest caz previziunea si planificarea sunt atributiile:
- tuturor departamentelor functionale, caz in care se impune o puternica colaborare intre 
departamente
- unui singur departament functional care centralizeaza datele de la restul compartimentelor. In acest caz, activitatea de previziune si planificare este riguros organizata si derulata de personal specializat. 
- activitatea de previziune este externalizata si lasata in seama unei firme specializate in activitatea de previziune si planificare.
1.3. Etapele fundamentale ale elaborarii previziunilor.
Se pot delimita etapele care trebuie parcurse pentru elaborarea previziunilor, indiferent de domeniul unde se realizeaza acestea. Enumerandu-le, aceste etape sunt:
1) Stabilirea obiectului previziunii;
2) Fixarea perioadei de timp pentru care se elaboreaza previziunea (orizontul prognozei), precum si al gradului de detaliere al acesteia (global sau pe fiecare produs in parte).
3) Colectarea si evaluarea fondului de date necesar elaborarii previziunii 
4) Alegerea metodei de previziune (realizata in general in functie de datele disponibile)
5) Elaborarea propriu-zisa a previziunilor
6) Alegerea modalitatii de prezentare a rezultatelor previziuni (alegerea din multitudinea de alternative a variantei cele mai probabile; prezentarea rezultatelor sub forma unor scenarii - pesimist, realist, optimist; sau prezentarea sub forma de interval de incredere etc.)
7) Evaluarea acuratetei metodei utilizate prin compararea valorilor prognozate cu datele reale odata ce acestea devin disponibile (etapa foarte utila in selectarea ulterioara a metodei celei mai potrivite).
1.4. Forme si categorii de previziune.
In functie de lungimea orizontului de previziune, pot exista:
- previziuni pe termen foarte lung (poat fi pe 30 de ani sau chiar mai mult )
- previziuni pe termen lung (de obicei intre 3 si 10 ani)
- previziuni pe temen mediu (cuantificat in luni sau trimestre dar poate sa ajunga si pana la 1 sau 2 ani)
- previziuni pe termen scurt ( la nivel de zile sau saptamani)
- previziuni pe termen foarte scurt ( 1 ora, 10 minute, 5 minute etc. - specifice tranzactiilor bursiere)
Trebuie precizat faptul ca nu se pot stabilii bariere ferme in delimitarea lungimii unui orizont de previziune acestea depinzand foarte mult de domeniul de activitate (ceea ce pentru o companie cu productie industriala reprezinta un termen scurt pentru un fond de investitii financiare poate reprezenta un termen lung)
- In functie de gradul de agregare a rezultatelor, putem avea:
- previziuni sintetice (globale)
- previziuni analitice (detaliate


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode si Modele de Prognoza a Fenomenului Economic.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!