Metode Cantitative de Previziune

Cuprins referat Cum descarc?

1. Metoda analogiei
2. Testul conjunctural
3. Modelul lanturilor Markov
4. Metoda bazata pe teoria deciziei


Extras din referat Cum descarc?

Metode cantitative de previziune
1. Metoda analogiei
Analogiile reprezinta incercari de a compara configuratii istorice cu situatii existente, in vederea previzionarii dezvoltarii viitoare. Aceste previziuni pot avea la baza fie analogii de crestere, fie analogii istorice.
Analogiile de crestere au la baza ipoteza ca unele variabile de marketing au in timp configuratii asemanatoare cu evolutia unor organisme biologice. Conceptul de analogie de crestere se poate aplica in cele mai diverse situatii, cum sunt: studierea ciclului de viata al produselor si serviciilor, a evolutiei in timp a unor tehnologii, etc.
Analogiile de crestere sunt, intr-un fel, similare curbelor de tip S (curba von Bertalanffy, curba Gompertz etc.) dar, de data aceasta nu se cere previziunea parametrilor deoarece curba se considera cunoscuta, scopul constituindu-l ajustarea datelor la curba si nu invers. O astfel de abordare permite, de exemplu, previziunea momentului cand o anumita curba ajunge la saturatie, precum si a numarului de perioade in care se realizeaza acest lucru.
Analogiile istorice au o mai puternica baza intuitiva deoarece previziunea evolutiei unei variabile (de exemplu un anumit produs sau serviciu) se bazeaza pe studierea evolutiei din trecut a altei variabile (produs sau serviciu).
.2. Testul conjunctural
Testul conjunctural consta dintr-o ancheta de opinie efectuata asupra unei panel de specialisti, folosind chestionarul pentru culegerea informatiilor. 
Prin aceasta tehnica se urmareste realizarea unui consens de opinii din partea unui grup de experti, solicitati sa faca previziuni in legatura cu evolutia unei anumite variabile de marketing.
Un avantaj evident al metodei este ca, urmare a interactiunilor din cadrul grupului, sunt minimizate posibilitatile aparitiei unor estimari distorsionate din partea unuia sau altuia din indivizii mai putin avizati, iar unele opinii divergente pot fi luate in consideratie.
Expertilor, constituiti intr-un esantion format prin obtinerea acordului lor, li se administreaza un chestionar cu privire la problematica previziunii. Spre deosebire de alte metode de previziune, care presupun obtinerea de informatii de la componentii unor grupuri aflati in directa interactiune, in cazul acesta expertii nu se intalnesc pentru a dezbate problema aflata in studiu, ci raspund independent la intrebarile chestionarului. Procedandu-se astfel, se presupune ca se elimina distorsionarea opiniilor expertilor care, daca s-ar afla intr-o discutie directa, aceasta ar putea fi influentata de presiuni de natura sociologica, in sensul dominarii ei de cativa experti, al descurajarii argumentarii opiniilor de catre unii experti etc.
Pentru reusita aplicarii tehnicii este foarte importanta pastrarea anonimatului. Pe de alta parte, obtinerea raspunsurilor pe baza unui chestionar structurat reduce redundanta si relevanta unor opinii care apar in confruntari directe.
Dupa colectarea raspunsurilor tuturor expertilor, se calculeaza nivelurile mediane ale previziunilor, precum si cele corespunzatoare cuartilelor sau anumitor centile. Ca indicator al tendintei centrale pentru previziunile realizate de grupul de experti este preferata deci mediana si nu media, deoarece aceasta nu este afectata de valorile extreme.
Odata incheiata prima runda, se trece la runda urmatoare folosindu-se un chestionar similar cu primul, dar indicandu-se in acelasi timp si niveluri mediane, cuartilele si anumite centile ale previziunilor. Dupa aceeasi rutina, procesul continua in rundele urmatoare. Decizia de incheiere a rundelor se ia cand scorurile mediane, pe cuartile si centile se stabilizeaza si se apreciaza ca o continuare nu ar mai schimba semnificativ rezultatele anterioare.


Fisiere in arhiva (1):

  • Metode Cantitative de Previziune.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!