Mediul Organizational

Extras din referat Cum descarc?

CAPITOLUL I
MEDIUL ORGANIZATIONAL
1.1. Organizatia si mediul sau 
Organizatia poate fi creata pentru a servi unor variate scopuri, insa noi vom lua in considerare exclusiv organizatiile create in scopuri economice - respectiv intreprinderile. In acest context, intreprinderea poate fi considerata: o unitate economica ce produce sau distribuie bunuri si servicii, utilizand o serie de resurse - materiale, financiare, umane si informationale. Pentru a avea succes, intreprinderea trebuie sa gaseasca cea mai buna combinatie a celor patru categorii de resurse. Elementele care caracterizeaza o organizatie sunt:
- obiectivele, strans legate de crearea sa, acestea exprima, intr-o forma concreta si masurabila, scopurile avute in vedere in activitatea desfasurata in organizatie; ele pot fi:
- generale, care corespund rolului intreprinderii si care sunt fixate pentru perioade lungi;
-derivate, esalonate astfel incat realizarea lor prealabila sa conduca treptat spre atingerea obiectivelor generale; realizarea lor constituie obiectul diferitelor functiuni ale intreprinderii;
- specifice, care conditioneaza realizarea obiectivelor derivate si sunt fixate pentru fiecare activitate in parte sau pentru fiecare compartiment al intreprinderii;
- resursele necesare desfasurarii activitatii, care pot fi materiale (utilaje, materii prime, unelte, mobilier etc.), financiare (capital propriu, credite, dobanzi etc.), umane (ansamblul angajatilor, ca numar si structura, cu toate nevoile, motivatiile, cunostintele, experienta, atitudinile, abilitatile, interesele lor) si informationale (informatii propriu-zise si tehnologia aferenta);
- planurile (sau programele de activitate) necesare realizarii obiectivelor propuse;
- conducerea (managementul), respectiv oamenii capabili sa ia decizii care sa duca la fixarea si realizarea obiectivelor.
Pentru atingerea obiectivelor sale, organizatia desfasoara o serie de activitati, deosebit de complexe si variate. Identificarea si analiza lor sunt uneori foarte dificil de apreciat. Astfel, a aparut conceptul de functiune, propus pentru prima oara de H. Fayol (1966), desemnand o grupare a activitatilor firmei pe baza unor criterii determinate. Fayol a sustinut astfel existenta a sase functiuni esentiale ale intreprinderii: tehnica (a produce), comerciala (a cumpara si a vinde), contabila (a contabiliza), financiara (a finanta), de securitate (a bunurilor si persoanelor), si administrativa (aceasta din urma constituie, de fapt, functia de conducere, in conceptia lui H.Fayol, respectiv a prevedea, a organiza, a comanda, a coordona, si a controla). Acest concept a fost in continuare dezvoltat in teoria economica, suferind frecvente si importante modificari in ceea ce priveste atat definirea cat si continutul.In prezent este acceptata definitia: functia intreprinderii reprezinta ansamblul activitatilor in cadrul carora se folosesc tehnici specializate in vederea realizarii obiectivelor derivate, rezultate din obiectivele generale ale organizatiei. Altfel spus, functia intreprinderii reprezinta un grup de activitati omogene, specializate ale acesteia.
Responsabilitatea organizatiei consta in definirea rolului unei organizatii care sta sub semnul unei intrebari: "ce trebuie sa aiba in vedere un manager?": responsabilitatea sa economica (altfel spus: realizarea unui profit cat mai mare pentru actionari), sau responsabilitatea sa sociala si a firmei, fata de alte grupuri sociale si fata de mediul natural, in ceea ce priveste productia nepoluanta, echitatea locurilor de munca, produsele fara risc s.a.m.d. Sau, cu alte cuvinte, care trebuie sa fie raportul dintre cele doua laturi ale responsabilitatii unui conducator?
In teoria economica clasica, intreprinderea trebuie sa produca si sa distribuie bunuri si servicii si sa creeze cat mai mult profit pentru investitori (actionari). Responsabilitatea sa economica este evidenta. Tot mai des abordat in literatura economica este conceptul de responsabilitate sociala, prin care intelegem recunoasterea faptului ca activitatea organizatiilor are un impact serios asupra societatii si ca acest impact trebuie luat in considerare in procesul decizional. Exista doua bine cunoscute modele care definesc atitudinea managementului fata de responsabilitatea sociala:
a) Modelul economic. Conform teoriei economice traditionale, intreprinderea exista pentru a produce bunuri si servicii de calitate, pentru a obtine profit si pentru a oferi locuri de munca. Modelul economic al responsabilitatii sociale evidentiaza faptul ca societatea va beneficia mai mult de pe urma activitatii eficiente a intreprinderilor, respectiv a pietei unor produse profitabile de care ea are nevoie.
b) Modelul socio-economic. Contrar modelului precedent, acesta subliniaza faptul ca managerii sunt responsabili nu numai fata de actionari (proprietari), ci si fata de clienti, angajati, furnizori si in general fata de societate. Deciziile acestora nu trebuie focalizate doar pe profit, ci si pe implicatiile sociale.
Ultimii ani demonstreaza faptul ca tot mai multi conducatori adopta modelul socio-economic al responsabilitatii si aceasta din cel putin trei motive:
- in primul rand, afacerile sunt dominate de corporatii, iar acestea sunt creatia societatii, deci implicarea sociala este directa;
- in al doilea rand, se poate spune ca exista o competitie intre organizatii in privinta responsabilitatii sociale; firme precum IBM sau Johnson & Johnson sunt foarte mandre de actiunile lor cu caracter social;
- in al treilea rand, multi oameni de afaceri au inteles ca este bine sa ia initiative actiunilor sociale si ca adeseori nu este suficient sa actioneze legal, ci trebuie sa faca mult mai mult pentru a avea o buna imagine publica, care firesc, nu trebuie scapat din vedere, se va rasfrange pozitiv asupra cifrei de afaceri.
Pentru o buna conducere a unei organizatii, pentru atingerea obiectivelor sale, este necesara intelegerea relatiilor sale cu mediul inconjurator, precum si a obligatiilor si responsabilitatilor pe care un manager trebuie sa si le asume, in virtutea acestui rol si a acestei relatii. Ideile centrale care stau la baza argumentarii celor de mai sus sunt urmatoarele:
- organizatia este o institutie sociala, intr-un mediu complex si turbulent;
- organizatiile si conducatorii lor detin o putere considerabila, dar si multe responsabilitati;
- pentru a-si asuma aceste responsabilitati, managerii trebuie sa inteleaga mediul extern si relatiile cu acesta. Mediul extern al firmei se constituie din persoane, grupuri, organizatii, conditii, tendinte si orice alt element din afara acesteia, care ii afecteaza activitatea.


Fisiere in arhiva (1):

  • Mediul Organizational.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!