Extras din referat
Definiţie: Mediul extern al întreprinderii reprezintă ansamblul factorilor externi: economici, tehnici şi tehnologici, de management, politici,socio-culturali, juridici, demografici,naturali, şi al organizaţiilor, care influenţează direct şi indirect activitatea întreprinderii.
Mediul extern al firmei se referă în special la producători.
Evolutia întreprinderii este marcată de cresterea interdependetelor cu mediul în care îsi desfăsoară activitatea. Întreprinderea este eficientă dacă cunoaste actiunea factorilor de mediu si se adaptează la aceasta. Fixarea activitatilor, a structurii organizatorice, a proceselor economice se realizează plecând de la mediul extern al întreprinderii. Întreprinderea la rândul său influentează activ mediul.
Întreprinderea este sistem deschis către mediul sau. Are intrări din mediu ca resurse materiale, umane, tehnologice, informationale, financiare si servicii. Are iesiri în mediu sub forma rezultatelor care constau în bunuri si servicii, bani, informatii.
Mediul extern este dinamic pentru că se schimbă datorită revolutiei tehnico-stiintifice.
Organizatiile din mediul extern al firmei sunt: clientii, furnizorii, concurentii, băncile, societatile de asigurări, mass-media, Camerele de Comert si Industrie, institutiile statului (Camerele de Muncă, Administratiile Financiare, Casele de Asigurări Sociale). Ele influentează direct activitatea firmei.
Nici o firmă nu poate fiinţa şi opera făcând abstracţie de mediul său extern – format din ansamblul elementelor “exogene firmei, de natură economică, tehnică, politică, demografică, culturală, ştiinţifică, organizatorică, juridică, psiho-sociologică, educaţională şi ecologică ce marchează stabilirea obiectivelor acesteia, obţinerea resurselor necesare, adoptarea şi aplicarea deciziilor de realizare a lor”
Factorii externi pot influenta întreprinderea prin două modalităţi:
- direct - prin achiziţionarea de echipamente şi utilaje cuanumite performanţe tehnico-economice;
- indirect - prin crearea unuicadru economic, tehnologic,social, politic, demografic şi cultural
Factorii economici:
- piaţa internă şi internaţională (nivelul şi structura cererii, nivelul preţurilor, concurenţa)
- puterea de cumpărare a populaţiei
- potenţialul financiar al economiei
- ritmul de dezvoltare economică a ţării
- pârghiile economico-financiare
- sistemul bancar, bursa de valori, regimul investiţiilor
Piata= principala componentă. Pentru proiectarea productiei se pleacă de la studiul pietei, a cererii, a puterii de cumpărare, nivelul preturilor pt. produsele similare, concurenta.Apoi stabileste tipul produselor fabricate, volumul productiei, pietele de desfacere, canalele de distributie. Întreprinderea îsi ia de pe piată resursele materiale.
Ritmul de dezvoltare economică influentează decisiv firma. Un ritm înalt determină lărgirea pietei si cresterea puterii de cumpărare.
Factorii tehnici şi tehnologici:
- nivelul tehnic al utilajelor şi instalaţiilor
- tehnologiile furnizate
- licenţele cumpărate de întreprindere
- nivelul de dezvoltare a cercetării ştiinţifice
- capacitatea de inovare a laboratoarelor de cercetare
- numărul şi nivelul brevetelor şi licenţelor la care întreprinderea areacces
Nivelul tehnologiei creste productivitatea, calitatea si profitul, reduce costurile.
Influenta acestor factori creste datorită accelerării gradului de uzură morală si a diversificării cunostintelor stiintifico-tehnice.
Factorii de management:
- sistemul organizatoric al întreprinderii şi al economiei naţionale
- mecanismele de planificare şi control al sistemelor din care face
parte întreprinderea şi tehnicilor manageriale de pe piaţă
- calitatea studiilor,
- strategia naţională economică Sistemul organizatoric al întreprinderii si al economiei= principala componentă. Întreprinderile private au autonomie decizională deplină dar respectă hotărâri guvernamentale (privind salariul minim pe economie, conditiile de muncă,durata zilei de lucru, protectia muncii). Întreprinderile cu capital majoritar de stat au o autonomie largă influentată de factorii de management: A.G.A., Consiliul de administratie sau administratorul. Controlul e exercitat de Corpul de Control, Garda Financiară, Curtea de Conturi.
Factorii politici
- strategia şi politica economică ale unei ţări
- politica externă
- politicile altor state
- organismelor internaţionale
- relaţiile dintre marile puteri economice/politice
- acţiunile partidelor politice
Politica externă influentează importul si exportul întreprinderilor. Factorii politici în sens larg se referă la partidele politice, Parlament, Guvern care initiază si adoptă legi.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Mediul Exterior al Intreprinderii in Economia de Piata.doc