Mecanismul realizării echilibrului pe diferite tipuri de piețe

Extras din referat Cum descarc?

Piața este un mecanism de alocare a resurselor. Pe o piață liberă consumatorii, producătorii și proprietarii factorilor de producție interacționează, fiecare dintre aceștia căutând maximizarea satisfacției pentru consum și profit. Elementele cheie sunt prețurile și profiturile, acestea semnalând modul în care resursele ar trebui alocate sau realocate pe piață. În sistemul pieței există trei tipuri de agenți economici. Consumatorii și producătorii interacționează pe piețele bunurilor, iar producătorii și proprietarii de factori de producție (pământ, muncă, capital) interacționează pe piețele factorilor de producție.
Așa cum Adam Smith a demonstrat, „mâna invizibilă ” a sistemului pieței libere va conduce la alocarea optimală a resurselor. În toate sectoarele economiei moderne există „imperfecțiuni” care împiedică alocarea eficientă a resurselor de către mecanismul pieței. Aceste „defecte” ale pieței provin din concurența imperfectă, externalități ** și „piețele absente”.
În mecanismul de funcționare a unei economii moderne piața ocupa un loc esențial determinând într-o proporție însemnata deciziile și comportamentele agenților economici. Categorie a economiei de schimb, piața desemnează un ansamblu coerent, un sistem sau o rețea de relații de vânzare - cumparare între parțile contractante care sunt pe de o parte, unite prin legături de interdependență dar pe de alta parte se află în raporturi de opoziție. Participanții sunt producătorii de bunuri si servicii, ofertanții de factori de producție și consumatori, care reprezintă ’’Centre distincte de decizie, care se opun unul altuia prin urmărirea propriului interes, dar sunt legați în același timp printr-o solidaritate funcțională’’.( J.K.Galbraith si W.Salinger)
Piata apare ca un ansamblu de mijloace de comunicații prin care vânzătorii si cumpărătorii se informează reciproc despre ceea ce ei au, despre ceea ce acestea au nevoie, despre prețurile pe care le cer si pe care le propun pentru ca tranzițiile dintre ei sa se încheie. Deci, piata este inainte de toate ’’un contract social’’, mai mult sau mai puțin spontan, care definește locul economic în ansamblul vieții sociale.
In același timp, piața este privită de multi economiști drept un mecanism complex care cuprinde, în principal, cererea și oferta, concurența, prețurile care reglementează economia, care actionează asupra diviziunii muncii și la schimbul de activități.’’Piața apare pentru agenții participanți la schimb ca o ’’amenințare’’, ca o ’’forță arbitrara’’ care le determina prețul și implică venitul și pe care ei caută să o influențeze sau sa o controleze’’.( F.von Hayek) Situatia lor economica si nu numai aceasta depinde de piata și în primul rând de ceea ce se petrece pe piață.
Importanța pietei, într-un asemenea mecanism economic deriva din funcțiile pe care ea le îndeplinește în economie, cu abateri mai mari sau mai mici ca urmare a condițiilor concrete ce exista în timp sau spațiu. 
- piața asigură alocarea și utilizarea eficientă a resurselor economico materiale, umane si financiare, determinând deciziile agenților economici cu privire la producție, repartiție, schimb și consum. 
- piața economica se autoreglează, isi stabileste independent proporțiile și echilibrele necesare propriei reproduceri. 
- piata asigura echilibrul economic pe termen lung, în principal, echilibrul dintre oferta (producție) și cerere (consum), realizând ceea ce preconizau încă economiștii clasici- transformarea intereselor proprii ale indivizilor în cea mai bună opțiune pentru societate cu privire la utilizarea resurselor disponibile la un moment dat.


Fisiere in arhiva (1):

  • Mecanismul realizarii echilibrului pe diferite tipuri de piete.docx

Imagini din acest referat Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un cod promo pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

ex. Andrei, Oana
ex. Popescu, Ionescu

Pe adresa de email specificată vei primi link-ul de descărcare și codul promo. Asigură-te că adresa este corectă și că poate primi e-mail-uri.

2. Alege modalitatea de plată preferată:


* La pretul afișat se adaugă 19% TVA.


Hopa sus!