1.Componentele mixului marketingului serviciilor
Preocuparile specialistilor legate de modul de aabordare a mijloacelor puse la dispozitie de teoria si practica marketingului, in cazul serviciilor se disting prin doua tentinte, una care nu diferentiaza marketingul produselor de cel al bunurilor materiale si alta care insista pentru marketingul serviciilor dezvoltat si specializat pe caracteristicile serviciilor si modul lor de manifestare. Aceste tendinte se observa cand se pune in discutie si in aplicare stategia de marketing a firmei si modul de realizare a mixului.De la mixul celor 4 P (Produs, Pret, Promovare si Plasament) cunoscut dupa lucrarile lui Neil Borden si perfectionate de McCarthy inca in anii `60 s-a simtit nevoia, dupa cresterea pietei serviciilor, a se accentua domeniile care contribuie la perfectionare serviciilor si care sunt legate de relatia personal-client,de modul de realizare a produsului-serviciu care este mai mult un proces, si de necesitatea informatiei sau a instructiei in abordarea, intelegerea si aprecierea serviciilor indispensabile productiei actuale (de bunuri si servicii).
Produsul serviciu impune o atentie deosebita in relatiile de piata prin carecteristicile si componentele sale care este greu de acceptat ca pot fi lamurite numai prin componenta produsului ca bun material si daca se iau in considerare aspectele acorporale si de imagine. Oricum aceste componente, de imagine si acorporale necesita un tratament special. Componenta de imagine trebuie formata pentru serviciul care este virtual si nu poate fi prezentat decat sugerat in satisfactiile ce vor fi obtinute si care se descriu. Satisfaciile clientilor insa sunt conditionate de participarea lor in procesul de formare identic cu consumul, situatie care impune nu numai date tehnice, ci un anumit cadru ambiental in care se regaseste suportul material si echipamentul serviciului se poate spune despre un anumit perimetru in care se afirme produsul.
Produsul serviciu nu este suficient de bine conturat chiar daca procesarea sa este standardizata si finalitatea, in esenta ei este previzibila, gradul de satisfactie trait de consumatorul-client este un caz particular la fiecare vanzare. Mai mult produsul serviciu este complex prin structura sa care poate fi cumparat pe componente si variante.
Variantele in care se materializeaza oferta de servicii este sub forma produsului global, produsului de baza, produsului auxiliar si produsului suplimentar.
Produsul global raspunde cererii printr-o utilitate complexa cuprinzand satisfacerea trebuintei de baza la care se pot adauga alte servicii ce intregesc asteptarile clientilor sai ii surprind prin posibilitati nebanuite de confort si siguranta. Produsul global poate cuprinde produsul de baza, produsul suplimentar si auxiliar.
Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.