Managementul in Japonia Companiile din industria japoneza se confrunta, in prezent, cu provocarea restructurarii si redimensionarii afacerilor in vederea: - elaborarii unui plan pentru asigurarea de locuri de munca prin investirea in mecanizare, ceea ce va conduce la reducerea costurilor cu forta de munca concomitent cu conservarea acesteia si posibilitatea de a se converti, de a se specializa in sectoarele deficitare; - identificarii unor solutii pentru care companiile japoneze sa devina mai competitive prin costuri reduse pe termen scurt. In plus, este necesara conceperea de programe de pensionare la o varsta mai mica pentru a elibera forta de munca excesiva. O tendinta in crestere se observa in recrutarea de personal la o varsta tanara-medie si in plus, schimbarea locului de munca cu altul care aduce o remunerare mai satisfacatoare si mai putin stres incepe sa devina o stare de fapt acceptata. Se constata ca generatiile tinere tind sa fie tot mai putin orientate catre grup iar unele companii se indeparteaza de practica traditionala de promovare pe baza vechimii in vederea implementarii unor noi tehnici de recompensare pe baza performantelor. Modelul ,,Munca este viata" va fi schimbat cu unul mai flexibil, mai permisiv; va fi acordata o atentie mai mare compensatiei materiale desi se mentine ideea ca banii obtinuti prin munca sustinuta sunt mai demni decat cei obtinuti fara nici un efort. O alta tendinta majora este faptul ca sotiile casnice se alatura fortei de munca a tarii prin contracte de munca part-time devenind un segment important pentru companii, care sunt tot mai interesate in realizarea de astfel de contracte de munca. In 1992, aproximativ 19,3 milioane de femei lucrau legal, pe baza unui anumit tip de contract de munca, ceea ce reprezenta 40% din totalul fortei de munca in Japonia. Managementul in S.U.A Referitor la tendintele din SUA, se considera ca muncitorii vor avea la dispozitie numeroase instrumente automatizate care le va putea permite prestarea serviciilor in cadrul retelelor iar managerii vor beneficia tot mai des de inovatii in domeniul telecomunicatiilor. Un alt trend este diversificarea fortei de munca. Se asteapta cresterea numarului de femei si a altor minoritati in totalul populatiei angajate. Este de asteptat si intocmirea de programe de lucru mai flexibile in urmatorul deceniu, insa, cel mai important indicator al succesului corporatiei va fi atitudinea culturii companiei fata de schimbare in conditiile in care va creste numarul fuziunilor, aliantelor si societatilor mixte. Puterea sindicatelor va inregistra o diminuare a puterii de negociere, motiv pentru care tinerii muncitori vor resimti stres si insatisfactie la locul de munca. In ceea ce priveste luarea deciziilor se va tine cont in primul rand de experienta in loc de rapoarte si date exacte. Remunerarea va tinde catre oferirea angajatului de stock-options, perceperea de rate a dobanzii mai mici la credite. Pentru a face fata competitiei intense angajatii trebuie sa aiba o atitudine flexibila, sa fie dispusi la o mai buna cooperare si deschidere decat cea manifestata in trecut. Este de asteptat ca managerii de productie sa apeleze la serviciile oamenilor de stiinta, ale inginerilor, mana de lucru a femeilor va fi tot mai cautata, iar utlizarea robotilor in procesul de productie se va intensifica. Resursele umane in intreprinderile din JAPONIA Angajarea pe viata Una din cele mai comentate si cunoscute caracteristici ale managementului nipon este angajarea pe viata a salariatilor, ce-si are originea in traditia familiala de tip feudal a marilor grupuri economice Zaibatsu. Ceea ce se stie mai putin este ca de angajarea pe viata beneficiaza doar o minoritate de angajati japonezi. Potrivit investitiilor intreprinse de doi specialisti procentul angajatilor pe viata variaza intre 25-40%. Personalul se divide in trei categorii : permanent (angajat pe viata), semipermanent (recruti experimental) si muncitori temporari. Personalul permanent, alcatuit din specialisti reprezinta elita companiei. Anual, in luna aprilie, conducerea superioara a intreprinderii realizeaza campania de recrutare a tinerilor licentiati. Selectia acorda prioritate generalistilor, celor capabili sa execute orice sarcina. Se pune un accent deosebit pe capacitatea de a lucra in echipa, de a lasa pe planul secund propriul ,,eu" in favoarea binelui grupului. Personalitatile de tip individualist nu sunt retinute. Recrutarea se face in baza planului de selectie a persoanelor. Se recruteaza persoane ce reprezinta 6% din personalul actual pentru a acoperi pensionarile (2%) si a da posibilitatea dezvoltarii intreprinderii.
- https://www.rasfoiesc.com/business/management/Studiu-de-caz-Comparatie-intre78.php - SUPORT de curs Management comparat.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).