Managementul Conflictului

Extras din referat Cum descarc?

1. INTRODUCERE
Componenta inerenta a naturii vietii de grup, conflictele au din punct de vedere psiho-social atat aspecte negative cat si pozitive. Ele pot genera atat haos cat si progres, atat dezbinare cat si coeziune.
Un studiu efectuat de catre Asociatia Americana de Management a relevat faptul ca managerii superiori si intermediari isi consuma circa 2 ore din timpul lor pentru solutionarea unor situatii conflictuale. Datorita acestui fapt tot mai multi specialisti considera managementul conflictului ca fiind la fel de important ca si celelalte functii ale managementului. 
In opinia unor specialisti, una din cauzele principale ale esecurilor in afaceri ale marilor corporatii este cea a omogenitatii de idei in randul managerilor de conducere (D.A. Whetten, K.S.Cameron, 2005). De regula, acestia au o pregatire si o experienta apropiate, fapt ce ii determina sa vada lucrurile in mod asemanator si sa se conduca de aceleasi principii si scopuri. Aceasta stare de fapt, in care tensiunile si dezbaterile de idei lipsesc aproape cu desavarsire, genereaza un climat amorf in randul factorilor de conducere care tind tot mai mult sa se complaca in aceasta situatie. Mai mult, in opinia acelorasi autori, experienta si faptele arata ca lipsa dezacordurilor din randul managerilor este, de cele mai multe ori, apreciata ca fiind rezultatul unui bun leadership. In realitate, insa, lipsa dezacordurilor este un semn ca schimbarile semnificative ale mediului firmei nu se reflecta si in opiniile managerilor (D.A. Whetten, K.S.Cameron, 2005). 
In opinia majoritatii specialistilor, conflictul este o parte esentiala, omniprezenta a vietii organizationale. De fapt, modul in care managerii aleg sa rezolve conflictul, in conditiile globalizarii si a diversificarii factorilor de presiune asupra organizatiei, reprezinta un important indiciu in ceea ce priveste succesul organizational (P.M. Seybolt, C.B. Derr, T.R. Nielson, 1996). 
Un alt punct de vedere comun este cel conform caruia organizatiile in care lipseste o dezbatere referitoare la problemele esentiale ale firmei, de regula, esueaza in mediul competitional care tinde sa devina din ce in ce mai acerb si mai sofisticat. Acest lucru se rasfrange si asupra membrilor organizatiei care se dovedesc a fi nepregatiti sa infrunte schimbarile conditiilor de mediu (D.A. Whetten, K.S.Cameron, 2005). 
Asadar, conflictul reprezinta motorul unor relatii stimulative intr-o organizatie. El provoaca creativitatea, stimuleaza inovarea si incurajeaza dezvoltarea si perfectionarea personala. Cu toate acestea, conflictul poate produce si efecte nedorite, daunatoare. In opinia unor autori, conflictele distructive se datoreaza, in special, unor anumite tipuri de conflict cum ar fi cel personal, care implica o implicare afectiva ridicata. 
O opinie generala printre cercetatori este aceea ca un conflict poate fi simultan inevitabil si benefic in organizatiile eficiente. Dupa cum se poate vedea din figura alaturata, un nivel moderat al conflictului poate fi sanatos pentru o organizatie (vezi: D.A. Whetten, K.S.Cameron, 2005). 
Relatia dintre nivelul conflictului si rezultatele organizationale 
2. DEFINIREA CONFLICTULUI
Conflictul cuprinde o serie de stari afective ale indivizilor cum ar fi: nelinistea, ostilitatea, rezistenta, agresiunea deschisa, precum si toate tipurile de opozitie si interactiune antagonista, inclusiv competitia.
3. TIPURI DE CONFLICTE
Din punct de vedere al esentei lor conflictele pot fi:
- esentiale (de substanta) generate de existenta unor obiective diferite;
- afective, generate de stari emotionale care vizeaza relatiile interpersonale;
- de manipulare;
- pseudo-conflicte.
Din punct de vedere al subiectilor aflati in conflict pot exista urmatoarele categorii de conflicte:
- conflictul individual interior;
- conflictul dintre indivizi din acelasi grup;
- din grupuri diferite;
- din organizatii diferite;
- conflictul dintre indivizi si grupuri;
- conflictul intergrupuri;
- conflictul dintre organizatii.
O alta clasificare se poate face pe criteriul efectelor generale ale acestora, in:
- distructive;
- benefice.
Adesea, participantii la o disputa se afla imobilizati de anumite dezechilibre de forte, ideologii diferite etc., avand tendinta de a extinde ariile de dezacord, indreptandu-se, in mod inevitabil spre escaladarea conflictului. Teama privind forta pe care ar putea-o determina-o partea adversa, neincrederea, precum si imposibilitatea de a circumscrie punctele de disputa fac tot mai dificile eforturile de realizare a unui acord. In acelasi timp, tendinta de a recurge la actiuni de constrangere duce la diminuarea sanselor de cooperare, facand dificila ajungerea la o intelegere mutual avantajoasa. Acestea sunt conflictele distructive, scapate de sub control, care nu au putut fi solutionate la momentul oportun, fie pentru ca partile nu au manifestat un interes real, fie ca problemele au fost atat de grave incat nu s-a putut ajunge la o solutie acceptata de cei implicati.


Fisiere in arhiva (1):

  • Managementul Conflictului.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!