Extras din referat
1. Introducere
Începând cu 1 ianuarie 2007, o dată cu integrarea oficială a României în Uniunea Europeană, piaţa de transport rutier de marfă se deschide ca şi oportunităţi, dar şi ca provocări. În prezenta analiză sunt reliefate câteva aspecte care ar putea să influenţeze competitivitatea , dezvoltarea sau chiar supravieţuirea firmelor din industria de transporturi şi logistică.
Organizația americană Council of Logistic Management a adoptat următoarea definiție a logisticii: “Logistica este acea parte a procesului de furnizare a produsului care planifică, implementează și controlează fluxul și depozitarea eficace și eficientă a produselor, serviciilor și informațiilor de la punctul de origine la punctul de consum în scopul împlinirii cerințelor clienților.”
sursa: Distributia fizica logistica,Damian Maior, Compass Consulting
La nivelul Uniunii Europene, piaţa de transport de marfă şi logistică este estimată la un nivel de 250 mld Euro (conform Asociaţiei Producătorilor Europeni de Automobile). Estimările pentru România in anul 2006, pe această piaţă (transport, logistică, expediţii etc.) au fost în jurul a aproximativ 4-4.2 mld Euro, în timp ce în anul 2012 s-au inregistrat valori de aproximativ 780 de milioane de Euro, doar la nivelul primilor 70 de operatori de transport și case de expediție și dispune in continuare de potențial mare de creștere.
În 2005, piaţa de transport rutier în România a ajuns la 51.531 milioane tone - km, în creştere cu 38.4% faţă de 2004. Motorul principal al creşterii sunt rutele internaţionale, unde creşterea este de 42.3% până la 32.000 milioane tone - km, faţă de o creştere de 32.4% până la 19.400 milione tone - km pe segmentul de transport naţional.
Cele mai importante pieţe de transport rutier din UE sunt:
1. Germania cu 301.743 milioane tone - km (adică aproximativ 17.6% din total UE), din care 81% contra plată;
2. Spania cu 233.224 milioane tone - km (adică aproximativ 13.6% din total UE), din care 91.7% contra plată;
3. Italia cu 211.785 milioane tone - km (adică aproximativ 12.3% din total UE), din care 90.1% contra plată;
4. Franţa cu 205.305 milioane tone - km (adică aproximativ 12.0% din total UE), din care 84.7% contra plată. Romania deţine relaţii importante în această industrie cu fiecare dintre aceste mari puncte de dezvoltare economică.
Sursa: “Piaţa de transport rutier de marfă în 2006 de la managementul autorizaţiilor la managementul business-ului”, Adrian BUCICĂ, Compass Consulting
2. Prezentarea pieței din România
Există un top realizat de revista Tranzit, Trafic Media pentru desemnarea celor mai eficiente companii de transport si logistica din România. Indicatorii luați în calcul au fost, nu numai cifra de afaceri și profitul, ci și marja de profit, „sănătatea“ portofoliului de clienti și al afacerii, valoarea activelor deținute, datoriile, creanțele de colectat, numărul de angajati și flota.
Din cele 10 finaliste - Aquila Prod Com, Com Divers Auto Ro, Dianthus, edy International Spedition, Fartud, H. Essers, International Lazar Company, Logistic E van Wijk, Ravitex si Vlase Spedition - firma clujeană Logistic E van Wijk a câștigat trofeul de „cea mai eficientă companie de transport din România”.
“În cazul nostru, chiar dacă dispunem de trei depozite, cu peste 20.000 m2, suntem percepuți drept o companie de transport, și nu una care oferă servicii integrate de transport și logistică. Iar în ceea ce privește rezultatele obținute, ele se datorează în principal echipelor care dezvoltă fiecare relație de afaceri în transportul internațional, regional, distribuție și logistică. Din acest punct de vedere, suntem în poziția fericită de a avea o echipă tânără, omogenă, dar și cu experiență pe fiecare direcție de business.” Aceasta a fost declarația lui Gabi Mircean, directorul general al firmei.
Aquila Prod Com, o altă companie importantă, realizează preponderent transport intracomunitar pentru multinaționale cu standarde ridicate ale calitătii serviciului, rulând flota de camioane grele mai ales în afara țării. Cu un profit de 9,96 de milioane de lei și cea mai mare cifră de afaceri de pe segmentul transporturilor și logisticii, de 426.500.181 de lei, compania prahoveană este pe primul loc si in 2010 din punct de vedere al cifrei de afaceri si al profitului realizat.
„Extinderea Aquila pe piața transporturilor rutiere de marfă a fost o necesitate rezultată din activitatea de distribuție: pe măsura ce volumele din distribuție au crescut, a apărut nevoia de achiziție de camioane; aceste camioane erau folosite pentru transport propriu pe numai 50% din distanțe, iar pentru restul de 50% s-au căutat clienți terți; pe măsura ce numărul de clienți terți a crescut s-a ajuns la masa critică la care activitatea de transport a putut fi organizată ca o divizie separată, cu resurse și indicatori financiari proprii“, a explicat Bujor Stănescu, director logistică a Aquila.
Gefco România a obținut cele mai bune performanțe pe segmentul logistic. A contat nu numai obținerea celei mai bune marje de profit din 2008 pana in 2010, ci și structura diversificată a portofoliului de clienți, de la domeniul automotive pana la retail, confecții sau alimentar.
Compania operează 105.000 m2 de depozitare (din care 5.000 m2 acoperiți si 100.000 m2 neacoperiți, pentru activități legate de segmentul automotive) și lucrează pentru clienți precum Electrolux, Arctic, Beko, Delphi, Hyundai, Timken, SNR Rulmenti, Dacia, Valeo, Leoni, Mitsubishi, Ford, Kiabi, Carrefour, Mega Image, Flextronics.
Bibliografie
Bucică, Adrian, (2007): “Piaţa de transport rutier de marfă în 2006 de la managementul autorizaţiilor la managementul business-ului”, Compass Consulting http://www.compass.ro/doc/Articole/4=Piata%20de%20transport%20rutier%20de%20marfa_ATR_mar07.pdf.pdf
“Distribuția fizică logistică”, Damian Maior, Compass Consulting, http://www.compass.ro/doc/Articole/1=Distributia%20fizica-Logistica=Calita_03.pdf
“Superlativele industriei de transport și logistică”, revista Tranzit, Trafic Media, noiembrie 2011, http://www.traficmedia.ro/ro/reviste/tranzit/51-piata/932-superlativele-industriei-de-transport-si-logistica.html
“Avantaje competitive ale României în domeniul serviciilor de transport”,Jurnal Economic, Ioan Popa, Academia de Studii Economice, Bucureşti.
Revista Intermodal&Logistic, Interviuri, http://www.intermodal-logistic.ro/de-korver-pentru-mine-romania-este-acum-centrul-europei
http://www.tceholding.ro
http://www.viata-libera.ro/economie/32392-viata-libera-galati-transporturi-navale-porturi
Modalități de cooperare logistică – Transporturi http://www.scrigroup.com/afaceri/transporturi/Modalitati-de-cooperare-logist61556.php
http://www.attagency.ro/solutii-web-transport-logistica.html
Preview document
Conținut arhivă zip
- Logistica si Transport.docx