Logistica si Mix-ul de Marketing

Extras din referat Cum descarc?

1. CONTINUTUL SI EVOLUTIA RELATIILOR DINTRE LOGISTICA SI MARKETING 
In prima parte a secolului 20, activitatile logistice faceau parte din marketing. De altfel, raporturile dintre logistica si marketing au constituit obiectul mai multor controverse. In multe cazuri, in anumite perioade, teoria si practica de marketing s-au concentrat numai asupra promovarii si dezvoltarii produsului, neglijand alte aspecte, la fel de importante, legate de depozitarea si transportul marfurilor sau de controlul si gestionarea stocurilor. Avem in vedere, de exemplu, perioada anilor '50-'60 ai secolului trecut. Dupa aceasta perioada, constientizandu-se faptul ca in totalul costurilor, cele aferente distributiei aveau ponderea cea mai mare, a reaparut interesul fata de aceasta componenta a mixului. Este perioada in care logistica incearca sa se desprinda de marketing, sa se constituie intr-un domeniu distinct, logistica asumandu-si responsabilitati in ceea ce priveste depozitarea, transportul si stocarea marfurilor. Nici in prezent insa nu exista unanimitate in a considera cele doua domenii - marketingul si logistica - ca fiind independente. In conditiile in care obiectivele si deciziile din domeniul logistic sunt strans legate de cele de marketing - si avem aici in vedere atat aspectul satisfacerii cerintelor si asteptarilor consumatorilor, cat si cel al profitabilitatii - este
normal sa se exprime pareri diferite in ceea ce priveste raportul dintre logistica si marketing. Cu toate acestea, majoritatea specialistilor considera logistica ca un domeniu distinct,
atat din punct de vedere organizational, cat si ca obiect de studiu. De altfel, la nivelul celor mai multe firme este organizat un departament special, separat de cel de marketing, de cel comercial si de cel de productie. Chiar daca nu exista unanimitate in ceea ce priveste, de exemplu, responsabilitatile celor doua domenii, cei mai multi specialisti - teoreticieni sau practicieni - admit faptul ca interdependenta dintre logistica si marketing trebuie gestionata 
eficient, altfel existand riscul de a nu se realiza obiectivele firmei, mai ales in conditiile concurentei acerbe ce se manifesta la inceput de mileniu.
Asupra relatiilor dintre cele doua domenii - marketing si logistica - asupra interdependentelor sau separarii dintre ele vom reveni, atunci cand vom analiza interfata dintre acestea. Acum vom analiza insa evolutia istorica a acestor relatii, asa cum este aceasta vazuta de catre literatura de specialitate. O etapizare a istoriei acestor relatii a fost realizata de catre doi specialisti americani, respectiv William Haris si James Stock, care au indentificat patru principale etape de evolutie: perioada conceptualizarii, perioada integrarii, perioada separarii si perioada reintegrarii. Cateva lucruri despre fiecare in parte:
a) Perioada conceptualizarii este perioada in care logistica marfurilor (identificata atunci in distributie) se bucura de o atentie mai mare decat cea de care se bucura marketingul. Acum se pun bazele conceptuale ale distributiei, ca domeniu distinct. 
b) Perioada integrarii este perioada in care pietele se extind, populatia se concentreaza in zonele urbane, iar productia cunoaste o dezvoltare sustinuta. Se face simtita necesitatea dezvoltarii activitatilor de distributie. 
c) Perioada separarii marketingului de logistica (perioada dezintegrarii, cum mai este denumita de catre literatura de specialitate) este o perioada mai complexa, mai agitata. Specialistii in domeniu incep sa puna in discutie separarea logisticii de marketing cele doua incep sa fie privite ca activitati si discipline distincte
d) Perioada reintegrarii marketingului cu logistica isi face debutul in anii '80. Reintegrarea reprezinta o stare de fapt, confirmata de atentia tot mai mare acordata logisticii in studiile si manualele de marketing, de dezbaterea problematicii logisticii in simpozioanele si reuniunile consacrate in principal marketingului. 
Prin logistica, marketingul ofera utilitatilor solicitate de client ( utilitati de timp, dar si de posesie). In acelasi timp, orientarea de marketing permite logisticii obtinerea unui avantaj competitiv in ceea ce priveste satisfacerea cerintelor consumatorilor (utilizatorilor). Apreciem ca integrarea logisticii si marketingului are un dublu efect. Astfel, marketingul are posibilitatea de a indeplini in mai mare masura rolul de componenta a strategiei globale a firmei, iar aplicarea conceptelor de marketing in ceea ce priveste comportamentul consumatorului faciliteaza indeplinirea obiectivelor logistice referitoare la nivelul serviciului.
2. RELATIILE DINTRE LOGISTICA SI MIXUL DE MARKETING
Intre logistica si mixul de marketing exista o serie de interferente, de relatii complexe. Asemenea relatii se manifesta cu fiecare componenta a mixului, componente care in viziunea marketingului reprezinta mijloace pe care firma le poate utiliza in mod profitabil, in vederea indeplinirii obiectivelor stabilite, in functie de caracteristicile mediului extern in care actioneaza. Intre cele patru componente ale mixului de marketing pe care le vom analiza in cele ce urmeaza (produs, pret, promovare si distributie) exista, de asemenea, relatii logistice specifice, manifestandu-se grade diferite de interactiune intre ele.
In acelasi timp, in activitatea desfasurata, componentele mixului interactioneaza si cu alte variabile, precum investitiile de capital, investitiile in domeniul calitatii, managementul resurselor umane, managementul calitatii etc.
Armonizarea relatiilor dintre logistica si fiecare componenta a mixului de marketing trebuie sa se constituie intr-o preocupare permanenta si atenta a celor responsabili - marketeri sau logisticieni. Vom face o prezentare a relatiilor in cauza, respectiv relatiile intre logistica si fiecare dintre cele patru componente de baza ale mixului (produs, pret, promovare si distributie).


Fisiere in arhiva (1):

  • Logistica si Mix-ul de Marketing.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!