- Locul taxelor vamale in resursele financiare publice -Tarif vamal al Romaniei in momentul aderari UE .pag 2 - Rolul tarifelor vamale - Tariful Vamal Comun are doua componente .pag 3 - Tipuri de taxe vamale -Nomenclatura Combinata de clasificare si codificare a marfurilor pag 4 - Suspendari autonome de taxe vamale - Exportul. Taxele vamale de export ...pag 5 - Importul. Taxele vamale la import -Regimul vamal aplicabil calatorilor si altor persoane fizice ..pag 7 -Bibliografie
Locul taxelor vamale in resursele financiare publice : Taxele vamale reprezinta o parte specifica a categoriei de impozite indirecte ce sunt utilizate de catre stat atat in scopul procurarii de resurse financiare pentru alimentarea bugetului de stat, cat si pentru protejarea economiei nationale. Taxele vamale constituie o prezenta la fel de obisnuita in practica fiscala ca si impozitele generale sau cele specifice pe consum. Intre aceste doua categorii exista asemanari dar si deosebiri. Astfel, impozitele pe consum vizeaza consumul intern de bunuri si servicii, indiferent daca acestea provin din tara sau din strainatate; in schimb taxele vamale se percep, dupa caz, la importul sau la exportul unor bunuri. Si in ceea ce priveste obiectivele urmarite de autoritatile publice exista diferentieri, in sensul ca, prin perceperea de impozite pe consum se urmareste in principal procurarea de resurse financiare publice, in timp ce introducerea de taxe vamale nu este dictata intotdeauna de imperative financiare. De multe ori taxele vamale sunt utilizate ca instrumente de protejare a producatorilor nationali impotriva concurentei straine, sau de stimulare a exportului de produse manufacturate in dauna exportului de produse primare. Veniturile realizate de catre stat prin incasarea de impozite indirecte difera de la o tara la alta si de la o perioada la alta. In tarile dezvoltate, aportul impozitelor indirecte la formarea veniturilor fiscale ale statului este mai mic decat cel al impozitelor directe, in vreme ce in tarile in curs de dezvoltare se inregistreaza o pondere crescanda a impozitelor indirecte, ceea ce indica un grad scazut de averi detinute de persoanele fizice si juridice din tarile respective. Tariful vamal al Romaniei in momentul aderari UE : Tariful vamal de import al Romaniei este, de la 1 ianuarie 2007, Tariful Vamal Comun al Uniunii Europene. Aplicabil in toate Statele Membre ale U.E., acesta asigura buna functionare a Pietei Interne Europene. De la 1 ianuarie 2007, ca stat membru al Uniunii Europene (UE), Romania aplica Tariful Vamal Comun al UE. Tariful Vamal Comun a fost instituit in 1968, o data cu incheierea procesului de eliminare a taxelor vamale intre tarile membre UE si cu formarea uniunii vamale. Tariful Vamal Comun cuprinde lista taxelor vamale aplicate pe fiecare linie tarifara importurilor din tari terte, de catre toate Statele Membre ale UE, in regimul clauzei natiunii celei mai favorizate. Taxele vamale sunt identice in oricare punct de intrare a marfurilor in teritoriul vamal constituit al UE, ceea ce asigura conditii de concurenta loiala in Piata Interna Unica. Taxele vamale inscrise in Tariful Vamal Comun respecta angajamentele asumate de UE in cadrul OMC, pentru domeniul tarifar, in numele tuturor Statelor Membre. Marea majoritate a taxelor vamale din Tariful Vamal Comun sunt consolidate in cadrul OMC Nivelul de baza al taxelor vamale inscrise in Tariful Vamal Comun al U.E. reprezinta rezultatul negocierilor si consolidarilor tarifare ce au avut loc in cadrul diverselor Runde de negocieri din cadrul OMC si/sau in cadrul negocierilor avute cu unii Membri OMC, la fiecare largire a Uniunii Europene. Negocierile desfasurate in cadrul OMC, ca urmare a extinderilor succesive ale U.E., au la baza prevederile Art. XXIV al GATT 1995. Negocierile demarate ca urmare a recentei largiri a U.E. de la 1 ianuarie 2007 nu sunt inca finalizate. Rolul tarifelor vamale : - principal instrument de politica comerciala al UE; - cea mai importanta forma de protectie a industriei comunitare fata de concurenta loiala a tertilor; - principal instrument de negociere in plan multilateral, plurilateral si bilateral, pentru partea comertului cu bunuri (produse industriale, inclusiv pesti si produse din peste, produse agricole). Negocierile comerciale privind nivelul taxelor vamale comune ale Statelor Membre UE sunt purtate de Comisia Europeana. Statele Membre examineaza propunerile Comisiei Europene, pot propune modificari sau solicita revizuiri ale propunerilor. Rezultatul acestor negocieri interne este supus, spre aprobare, Consiliului de Ministri al UE. Cele mai importante negocieri din domeniul tarifar pot avea loc: - in cadrul multilateral al OMC, in special in cadrul Rundelor de negocieri comerciale; - in cadrul OMC, ca urmare a proceselor de largire a UE (in baza Art. XXIV al GATT 1994); (negocierile privind recenta largire a U.E. la 27 nu sunt inca finalizate): - in plan bilateral sau plurilateral, pentru convenirea unor noi forme/acorduri de comert liber.
-europa.eu -ec.europa.eu/taxation -wcoomd.org
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).