IT market în România

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Though Romania is not regarded as a very big market by the multinational IT companies, the major players on the local market are still optimistic about its future

The total market in 1999 was around 227 million USD, including both hardware and software as well as application tools and services but without telecom and infrastructure. This level is very small as compared to other countries around us such as Poland - three billion USD, Hungary- over one billion USD and Slovenia- over 70 per cent higher than in Romania. In PC sales, brand names covered around 30 per cent of the market in terms of number of units but more than 50 per cent in terms of revenues. The services and software segment is growing faster- about 30 per cent- as compared to the IT industry which increased only 10.9 per cent. At this rate, we'll catch up with Hungary in 20 years, if they stop growing. Romania should have a 100 per cent growth. Romania should focus more on the markets that are growing quickly such as networking.

"Romania is not a priority for us now, said the marketing manager of 3Com. But like in other eastern European countries, we need to invest because we're aware that this area has a tremendous potential. Focusing on the profitable side of the market, the new strategy envisages strategic alliances with local and international companies. In Romania though, the program is expected to develop more slowly, due to the complicated local regulations and approvals".

La inceputul anilor '90, piata sistemelor de calcul din Romania a fost invadata de o multime de echipamente, intr-un mod haotic, care au inceput sa umple golul imens existent in acel moment.

A doua etapa a insemnat aparitia producatorilor locali, ce asamblau sisteme din componente aduse din strainatate. Acestia au avut un mare succes la public, in principal, datorita preturilor mici practicate. In prezent, asistam la un proces de asezare a pietei, in cadrul careia elementul calitativ are o pondere tot mai mare, indeosebi, in cadrul licitatiilor. Marii producatori prezenti in Romania (IBM, Compaq, Hewlett-Packard, ICL) au ajuns sa detina aproximativ 30% din piata, in conditiile in care au scazut foarte mult preturile echipamentelor "brand-name" (sub 1000 USD). Cu toate acestea, situatia IT-ului in Romania este in continuare critica.

Care sunt cauzele ce au generat o astfel de situatie, deloc fericita pentru tara noastra?

In primul rand, situatia economica precara. Nu putem extrage IT-ul din cadrul economic general. Decapitalizarea IMM-urilor, saracirea populatiei, inexistenta unor metode serioase de achizitionare in leasing si indiferenta manifestata de guvernanti in legatura cu informatizarea sunt principalele motive pentru rezultatele slabe ce le obtine an de an piata IT din Romania.

Repartitia pe categorii de consumatori a sistemelor vandute in 1998 este concludenta. Astfel, din totalul de 63.000 unitati, companiile foarte mari (peste 1000 angajati) au achizitionat in jur de 3200 de sisteme(5,5%), iar invatamantul, aproximativ 2900, adica 3,3%.

Se observa astfel ca doua dintre cele mai importante segmente ale societatii romanesti, marile intreprinderi (de unde vine PIB) si invatamantul (care pregateste viitori specialisti) sunt foarte slab informatizate. Nu acelasi lucru se poate spune despre intreprinderile mici (intre 11 si 49 de angajati) ce detin cel mai mare numar de sisteme achizitionate (11000), o dovada ca aceasta parte a economiei romanesti a inteles ca dezvoltarea unei afaceri este strans legata de informatizarea infrastructurii.

Scaderea puterii de cumparare a afectat utilizatorii individuali, totalul vanzarilor catre persoanele fizice fiind de 5.400 de sisteme, o cifra absolut ridicola, daca o raportam la 23 de milioane de locuitori. In locul pietei oficiale, utilizatorul obisnuit prefera piata adiacenta, cea gri, care poate oferi computere la preturi cat de cat accesibile. Pe piata gri s-a vandut cam acelasi numar de computere ca si pe cea oficiala. La un computer ieftin, achizitionat fara garantie, defectiunile pot aparea mult mai repede decat la brand-name-urile locale sau internationale. Penetrarea computerelor in randul populatiei prin intermediul pietei gri poate fi un element imbucurator, daca nu ar genera probleme serioase privind utilizarea ilegala a software-ului.

Serviciile IT se dezvolta tot mai mult

Piata pentru computerele de marca este reprezentata acum in Romania de companiile mari, multinationale, localizate in marile centre urbane si in Capitala. Putem spune ca, macar din punctul de vedere al serviciilor adiacente vanzarii de sisteme, Romania incepe sa se alinieze la standardele occidentale.

In privinta concurentei, aceasta este acerba: Toate brand-urile existente pe piata romaneasca, fie ca sunt locale sau internationale, se afla intr-o competitie dura, mai ales pentru castigarea licitatiilor. Computerele no-name nu sunt in momentul de fata o amenintare pentru marile companii internationale, poate acest lucru se va intampla atunci cand vor avea ca utilizator final o persoana fizica.

Viitorul pietei computerelor in Romania este sumbru. Cu toate ca, an de an, se realizeaza o crestere a numarului de sisteme achzitionate, aceasta este nesemnificativa. Parerea unanima este ca pe viitor piata va fi dominata de marile licitatii, care nu vor antrena firmele mici, carora le va ramane

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • IT market in Romania.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Nu
Nota:
7/10 (3 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 187 cuvinte
Nr caractere:
6 699 caractere
Marime:
11.55KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
computere, it, firma
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Anghel Ion
Sus!