Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management

Referat
9/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 21 în total
Cuvinte : 6142
Mărime: 36.02KB (arhivat)
Publicat de: Cip C.
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Capitolul 1

Apariţia, definirea şi câteva particularităţi ale conceptului de management comparat

1.1 Definirea managementului comparat

Ca pentru orice ştiinţă tanără, şi pentru managementul comparat există mai multe accepţiuni asupra conţinutului şi funcţiilor sale. Se constată chiar mai multe variante de definire, cu o largă circulaţie in literatura de specialitate. Astfel, William Newman, unul dintre bine cunoscuţii specialişti in domeniu, afirma că " Un pas inainte face, după pinia noastră, Raghu Nath, care consideră că "in mod larg, managementul comparat se concentrează asupra similarităţilor şi deosebirilor dintre sistemele de management şi economice din diferite contexte".

Edwin Miller, ne propune o definire a managementului comparat mult mai cuprinzătoare şi mai exactă decat precedentele. Astfel, el consideră că "managementul comparat se ocupă cu studiul fenomenelor de management pe o bază multinaţională, axandu-se asupra detectării, identificării, clasificării, măsurării şi interpretării similarităţilor şi deosebirilor privitoare la elemente cum ar fi procesele, conceptele şi tehnicile de management". Analizand un şir de surse din domeniul respectiv, considerăm că managementul comparat poate fi definit in maniera următoare: „Managementul comparat este ştiinţa care studiază procesele şi relaţiile manageriale din organizaţii ce funcţionează in contexture culturale naţionale diferite, axandu-se asupra identificării şi analizării asemănărilor şi deosebirilor manageriale, in vederea favorizării transferului internaţional de know-how managerial şi a creşterii funcţionalităţii, eficacităţii şi eficienţei organizaţiilor".

Această definire surprinde patru aspecte:

a. obiectul comparaţiei il constituie numai elementele de management;

b. specificul examinării constă in viziunea culturală multinaţională utilizată, cuprinzandu-se realităţi şi abordări teoretico-metodologice din două sau mai multe

ţări;

c. abordarea comparativă se concentrează asupra reliefării similarităţilor şi diferenţelor dintre practicile sau elementele teoretice de management avute in vedere;

d. obiectivele urmărite sunt de natură pragmatică, realizarea transferului internaţional de know-how managerial, amplificarea eficacităţii şi eficienţei organizaţiilor.

Managementul comparat este strans legat de managementul internaţional cu care uneori este confundat. Dintre multiplele definiri ale managementului internaţional preciem ca fiind mai completă următoarea: "managementul internaţional se ocupă de managementul şi activităţile corporaţiilor internaţionale şi in mod specific cu asigurarea şi controlul de fonduri, oameni şi informaţii ce traversează frontiere naţionale şi politice". Din examinarea corelativă a managementului comparat şi a celui internaţional rezultă că intre ele există atat unele elemente comune, cât şi deosebiri substanţiale. Primul se ocupă de toate fenomenele managementului care au fundament multinaţional şi implicit multicultural. Din acest punct de vedere, se poate considera că managementul internaţional reprezintă o componentă sau un domeniu specific de particularizare a managementului comparat. In ceea ce priveşte natura abordărilor, se constată că managementul internaţional este preponderent pragmatic.

1.2 Scurt istoric şi necesitatea apariţiei şi dezvoltării managementului comparat

Primele cristalizări teoretice ale managementului comparat au apărut in deceniul al Vl-lea in Statele Unite ale Americii, pe fondul accelerării generale a progreselor pe planul ştiinţei şi a intensificării circuitului economic internaţional. In această perioadă apar primele investigaţii teoretice şi pragmatice ale managementului intr-o viziune plurinaţională. Incep să se contureze intr-o primă formă conceptele specifice managementului comparat şi să se realizeze cercetări ştiinţifice empirice ce au cuprins in raza lor realităţi din mai multe ţări. In deceniul următor se declanşează o perioadă de febrile şi fructuoase cercetări ştiinţifice, editări şi acţiuni educaţionale in acest domeniu. Se produce astfel intre 1965- 1972 primul "boom" al managementului comparat. Efortul de cercetare ştiinţifică este imens, concretizandu-se in publicarea a 11.000 de studii şi articole. Prestigiul managementului comparat creşte rapid şi, ca rezultat, intr-o parte apreciabilă din universităţile nord-americane, se introduce această disciplină. La fel procedează şi o parte apreciabilă a celor mai bune facultăţi din Europa occidentală şi Japonia.

Preview document

Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 1
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 2
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 3
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 4
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 5
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 6
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 7
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 8
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 9
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 10
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 11
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 12
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 13
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 14
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 15
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 16
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 17
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 18
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 19
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 20
Internaționalizarea Afacerilor în Modelul European de Management - Pagina 21

Conținut arhivă zip

  • Internationalizarea Afacerilor in Modelul European de Management.DOC

Alții au mai descărcat și

Convergența reală și nominală cu modelul european - cazul României

Introducere Studierea procesului de crestere economicã are implicatii vechi. Începând de la reprezentantii scolii Clasice – A. Smith, D. Ricardo...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Managementul Resurselor Umane

1. Fundamentele teoretico-metodologice ale managementului comparat al resurselor umane Managementul comparat este o ştiinţă relativ nouă,...

Firma Multinațională - Agent al Schimbării

INTRODUCERE Anii ’90 reprezinta primul deceniu în care companiile nationale din întreaga lume au început sa-si formeze o viziune globala. Timpul...

Elaborarea și Fundamentarea Deciziilor în Cadrul Firmei

Introducere Anii ’90 reprezintă primul deceniu în care companiile naţionale din întreaga lume au început să-şi formeze o viziune globală. Timpul...

Strategii de Negociere pentru Soluționarea Conflictelor în Organizația Militară

Introducere Evoluţiile actuale ale organizării organizaţiilor în conexiune cu problematica funcţionalităţii lor au scos în evidenţă necesitatea...

Management în Uniunea Europeană

Introducere In ziua de azi pentru ca o companie sa fie recunoscuta de catre criticii acesteia, ca o intreprindere care aduce un profit...

Strategii de organizare, planificare și control în companiile multinaționale

INTRODUCERE Managementul internaţional reprezintă un management intercultural din cel puţin două puncte de vedere: mai întâi pentru că se referă...

Management Comparat

1. Introducere 1.1. Conceptul de Management Comparat Managementul comparat are numeroase definiții.Cea mai reușită definiție e al lui Ovidiu...

Rolul Incubatoarelor de Afaceri în Sustinerea Economiilor Locale

In ultimii anii, in special de cand avem posibilitatea de a accesa finantari europene, a aparut in Romania un nou tip de afacere: faci bani...

Ai nevoie de altceva?