Cuprins
- Introducere 3
- 1 Intentii aferente Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC)
- dintre UE şi Republica Moldova. 4
- 2. Practica realizării Acordului de Parteneriat şi Cooperare dintre Republica Moldova şi UE 7
- 2.1 Coordonarea strategiei şi tacticii 7
- 2.2 Apropierea şi armonizarea legislaţiei 8
- 2.3 Competitivitatea economiei , investiţiile , comerţul 9
- Incheiere 10
- Bibliografie 11
Extras din referat
I n t r o d u c e r e
Moldova, stat decis sa-si consolideze locul printre natiunile democratice ale lumii, tinde spre o economie de piata moderna si eficienta, imperativele fiind dezvoltarea comertului si atragerea investitiilor. Din teoria si experienta internationala se cunoaste ca functionarea normala a economiei de piata este conditionata de promovarea unor politici economice eficiente si aplicarea legislatiei adecvate. Practic, toate statele CSI, inclusiv Moldova, au optat pentru racordarea continua a politicilor si legislatiilor nationale cu „modeluleuropean”.
In acest context, Moldova, fiind o tara mica, cu economia deschisa, promovarea dialogului cu toti partenerii din Vest si Est este pentru noi nu numai o prioritate, ci si o necesitate. Una din axele principale ale dezvoltarii noastre este promovarea relatiilor politice, economice si culturale cu Uniunea Europeana, obiectiv major, ce ramane a fi pe agenda strategica a Moldovei.
Exista si baza juridica adecvata – Acordul de Parteneriat si Cooperare intre Moldova si Uniunea Europeana, semnat in 1994 si pus in aplicare la 1 iulie 1998 dupa o indelungata procedura de ratificare.
Relatiile politice sunt dezvoltate prin dialogul respectiv, sustinut prin reuniunile bilaterale ale Comitetului Parlamentar de Cooperare si Consiliului de Cooperare. Relatiile economice sunt consolidate, in special, prin promovarea reciproca a comertului si investitiilor, subiecte ce fac parte din agenda de lucru a Comitetului de Cooperare, precum si ale celor patru subcomitete.
Procesele multidimensionale de armonizare economica si legislativa solicita eforturi complexe, sustinute de analiza teoretica si actiuni practice. Evident, cea mai mare parte a acestor eforturi revine partii moldovenesti, care urmeaza sa-si concentreze capacitatile, pentru a identifica modalitatile apropriate.
“Noi pornim de la faptul că dezvoltarea de mai departe a
Republicii Moldova nu poate fi asigurată decît prin promovarea
consecventă şi ireversibilă a cursului strategic spre integrarea
europeană, spre soluţionarea paşnică şi democratică a
problemei transnistrene, spre funcţionarea eficientă a instituţiilor
democratice şi garantarea drepturilor minorităţilor naţionale.
Realizarea acestor sarcini este posibilă în condiţiile unei cooperări
responsabile a puterii şi opoziţiei, ale stabilităţii vieţii politice
interne, ale unor garanţii democratice pentru dezvoltarea liberă
a mijloacelor de informare în masă şi ale unei asigurări riguroase
a independenţei Republicii Moldova în relaţiile ei reciproce cu
statele vecine.”
Din Declaraţia Parlamentului Republicii
Moldova cu privire la parteneriatul politic pentru
realizarea obiectivelor integrării europene,
24 martie 2005
1. Intentii aferente Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC) dintre UE şi Republica Moldova
Dacă s-a conştientizat faptul că obiectivul strategic al Republicii Moldova este integrarea in Europa , atunci subiectul strategiei este alegerea căii care va duce ţara acolo şi cit de lungă va fi această cale.Este evident că există factori atăt externi cît şi interni , care determină caracterul şi viteza proceselor inegraţioniste dintre Republica Moldova şi Uniunea Europeană.
Principalii factori externi sunt determinaţi atît de evoluţia situaţiei în cadrul Europei (modificări în UE, nuanţele „extinderii ei spre est”, strategia faţă de ţările post-sovietice ş.a.), cît şi înafara ei (procesele de globalizare, interesele geopolitice); pe cînd cei interni pot fi reprezentaţi de stabilitatea politică, calitatea legislaţiei şi administrării publice, starea economiei şi bunăstarea populaţiei, nivelul democraţiei în corespundere cu criteriile europene generele.
Punerea în aplicare a Acordului de Parteneriat şi Cooperare (APC) dintre UE şi Republica Moldova (1998) înseamnă că ţara dată este acceptată de UE în calitate de partener ,că sunt delimitate normele de drept şi instituţiile ce reglementează aceste relaţii. Acest acord nu poate fi privit în calitate de tratat bilateral obişnuit El presupune că UE,pe de o parte , sprijină şi va sprijini eforturile Moldovei în consolidarea statalităţii şi asigurarea stabilităţii dezvoltării ei politice şi social-economice, dar pe de alta parte, Moldova - să înfăptuiască şi mai departe „în spirit european ” armonizarea legislaţiei , transformările instituţionale , economice şi sociale
Preview document
Conținut arhivă zip
- Intentii Aferente Acordului de Parteneriat si Cooperare dintre UE si Republica Moldova si Viziuni privind Practica Realizarii Lui.doc