Etica in afaceri se refera la relatia mediului de afaceri cu trei niveluri. Fiecare afacere cauta armonizarea (sau mai bine zis compromisul) dintre aceste trei niveluri, care sunt vazute in mod traditional ca: -nivelul macro: face referire la o afacere in context national si international, context care este rezultat, de cele mai multe ori, al mediului politic, cultural si religios. - Nivelul institutional: face referire la etica specifica unei organizatii. In multe lucrari de specialitate, aceste aspecte etice se refera la responsabilitatile sociale. Ghidurile etice pot fi vechi, cum este cazul celor redactate de catre fondatorii organizatiilor respective, sau pot fi de data relativ recenta, cum ar fi crezurile etice ale managementului in relatiile cu partenerii de afaceri. Acest nivel este direct influentat de stilul managerial adoptat, precum si de modul de raportare al managementului la normele morale sau in contractele individuale de munca ale managerilor si angajatilor, clauze legate de confidentialitate, fidelitate fata de firma si de neconcurenta. -Nivelul individual: ghidul etic la nivel individual face referire la etica personala in cadrul unei organizatii. Aceasta este rezultatul unui set de influente si presiuni. Ca individ, fiecare dintre noi suporta multe influente sau presiuni, incluzind: -Parintii - au o influenta foarte mare, iar dupa unii autori, reprezinta cea mai mare influenta asupra eticii personale; -Familia - familia extinsa, care este comuna de multe ori in tarile Europei de Est (inclusiv matusi, unchi, bunici si altii), poate avea un impact considerabil asupra eticii personale; familia ,,nucleu", specifica tarilor Europei de Vest, poate fi la fel de importanta, dar cu un cadru mai restrins; -Grupul social - etica ,,clasei sociale" (fie ca este vorba de cea actuala sau cea la care se aspira); -Religia - etica bazata pe religie are o mai mare influenta in anumite culturi, cum este cazul societatilor islamice care au anumite solicitari sau crezuri impuse, care se rasfring si asupra eticii in afaceri. Totusi, chiar si pe timpul culturilor seculare, indivizii au fost influentati de religie in comportamentul lor. Exista si un caz dus la extrem, cind un om de afaceri de origine romana stabilit in SUA, incercind sa dezvolte afaceri in Romania postdecembrista venea la intilnirile de afaceri cu Biblia in miina, repetind obsedant fraza ,,daca asa vrea Dumnezeu", ca o concluzie la deciziile luate de el sau de partenerii de discutii. Evident ca nu a rezistat, intr-un mediu in care etica in afaceri era la un alt nivel. - Cultura - aceasta este, de asemenea, un factor important de modelare a comportamentului si eticii individuale; Un punct de pornire pentru problemele ridicate de etica in afaceri este examinarea ariilor acoperite de Codurile Etice publicate de diferite organizatii. Aceste coduri scot in evidenta: - conflictele de interese: apar, de foarte multe ori, motive de ingrijorare cu privire la modul in care managementul unei organizatii poate pune, mai presus de binele organizatiei, interesul personal. Ideal ar fi ca directorii sa nu ia decizii care sa conduca la obtinerea unor castiguri personale, dar acest lucru nu poate fi mereu pus in practica. De aici apare dilema eticii cu privire la avantajele materiale (salarii, pensii private, diurne, etc), nu tocmai mici raportate la nivelul mediu al veniturilor ,,muritorilor de rind", pe care si le acorda. In principiu autorecompensarea este etica doar in masura in care este justificata de existenta unei contraprestatii echivalente. - Practica cadourilor: acordarea sau primirea de cadouri in lumea afacerilor a fost mereu o problema de etica delicata. Ideal ar fi ca aceste cadouri sa nu fie privite ca mod de a influenta afacerile. Totusi, cadourile sunt deseori privite ca semn de respect, de bunavointa si atit.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).