Extras din referat
Introducere
În aceasta lume nu poti fi sigur de nimic, cu exceptia decesului si a impozitelor.
Benjamin Franklin,
Diplomat, teoretician politic si autor
Actualitatea temei: In condiţiile economiei de piaţă, un rol important în activitatea întreprinderilor din Republica Moldova, îi revine determinării justificate a impozitelor, astfel fiind necesară perfecţionarea politicii fiscale în ansamblu şi a unui din cel mai important instrument fiscal - taxa pe valoarea adăugată.
Ţinînd seama de rolul şi importanţa politicii fiscale în cadrul unei economii de piaţă, unul din obiectivele importante ale perioadei de tranziţie în Moldova a fost şi rămîne în perspectivă ajustarea întregului sistem fiscal. Restructurarea sistemului fiscal în ţara noastră impune perfecţionarea sistemului TVA, considerată ca una dintre cele mai eficiente componente ale sistemului fiscal specific economiei de piaţă din tările occidentale.
Scopul lucrării: Constă in analiza comparativă a practicii naţionaie şi internaţionale de ajustare TVA, argumentarea necesitătii modificării metodelor de promovare a impozitilor indirecte în raport cu taxa pe valoarea adăugată în Republica Moldova in condiţiile de tranziţie in economie, inaintarea propunerilor pentru transformarea actualei teme intr-o eficientă baza de stimulare a proceselor economice.
Metodele de cercetare: În lucrarea data voi folosi analiza diferitor date și informații, metoda deducției și inducției.
Structura lucrării: Această lucrare este constituita din Introducere; Capitolul I: Abordari teoretice despre impozitiele indirecte; Capitotul II: Analiza TVA in Republica Moldova; Capitolul III: Probleme și soluții în privința impozitilor indirecte; Concluzie și Bibliografie.
Rorul și importanța lucrării: Lucrarea prezintă cuprinde argumentarea actualităţii temei alese pentru cercetare, precum şi stabilirea scopurilor şi obiectivelor de cercetere; va fi elucidată baza metodologică privind studierea domeniului, tot odată se va arăta avanteje și dezavantaje temei si diferite clasificari.
Literatura de bază: Am folosit cărțile de la bibliografie, legi și hotărîri din legislația Republicii Moldova.
Capitolul I: Abordarea teoretica despre impozite indirecte.
Abordarea teoretica impozitile reprezinta o forma de prelevare a unei parti din veniturile sau averea persoanelor fizice si juridice la dispozitia statului invederea acoperirii cheltuielilor publice. Aceasta prelevare se face in mod obligatoriu, cu titlu definitive( nerambursabil) si fara contraprestatie directa din partea statului.
Prin caracterul obligatoriu al impozitelor se intelege faptul ca plata acestora catre stat este impusa tuturor persoanelor fizice sau juridice ce realizeaza un venit dintr-o anumita sursa sau detin o avere pentru care, conform legii, datoreaza impozit. Doar statului are dreptul de a introduce impozit, sursa sau detin o avere pentru care, conform legii, datoreaza impozit, Doar statul are dreptul de a introduce impozit, si o face in general prin puterea legislative( Parlament) in cazu impozitilor de importanta nationala, sau prin unitatea administrative-teritoriale (consiliile locale sau judetene) , in cazu impozitelor de importanta locala. Plata impozitelor are titlul definitive si nerambursabil, platitorul nea vand dreptul de a cere statului un contraserviciu.
Rolul impozitelor de stat se manifesta pe plan financiar, economic si social. Astfel, rolul cel mai important al impozitelor se manifest ape plan financiar, deoarece acestea constituie mijlocul principal de procurare a resurselor financiare necesare pentru acoperirea cheltuielilor publice. Astfel, in tarile dezvoltate, impozitele, taxele si contributile procura opt, noua zecimi din totalul resurselor financiare publice. In cadrul tarilor aflate in dezvoltare, ponderea impozitelor si taxelor in totalul resurselor financiare publice inregistreaza diferentieri omportante, variind intre cinci si noua zecimi.
Incepunde din perioada postbelica, impozitele au cunoscut o tendinta de crestere continua, in valori atit absolute, cit si relative. Acest lucru s-a datorat faptului ca baza de impunere a fost extinsa dar si cotele de impunere au fost majorate. Incepind din anii 70-80 ai secolului trecut s-a observant o accentuare a rolului impozitelor in plan economic, acestea fiind folosite de stat pentru a incuraja sau descuraja anuminte activitati economice, prin exonerare sau suprataxare.
Din de vedere social, o parte din venitul adus statului din impozite este redistribuit catre grupuri sociale sau indivizi, personale fizice sau juridice, facind din aceasta un important instrument de care dispune statul pentru redistribuirea venitorilor. Prin elementele impozitelro se inteleg acele component care contribuie la stabilirea marimii impozielor, a faptului care le genereaza, precum si a momentului datorarii lor.
Deoarece in practica fiscal se intalneste o diversitate de impozite ce se deosebesc atit dupa forma, cit si continut, este necesara clasficare acestora, dupa diverse criteria. In primu rind, dupa trasaturile de forma si de fond, impozeltele pot fi directe sau indirecte. Impozitlee directe au caracteristic faptul ca se stabilesc nominal in sarcina unor persoane fizice sau juridice , in functie de veniturile sau averea acestora, pe baza citelor de impozit prevazute de lege. Ele se incaseaza de la subiectul impozitului la anumite termene dinainte stabilite.
In cazu acestor impozite, subiectul si suportatorul impozitului sunt , in intentai legiuitorului, una si aceeasi persoana, desi, practic uneori aceasta nu coincid. Totodata, impozitele directe pot fi imparite in impozitele reale, ce vizeaza anuminte obiecte material (de exemplu impozitul funiciar, pe cladiri, etc.) sau impozite personale, adica in legatura cu avenitul sau averea persoanala a subiectului impozitului.
Bibliografie
Avarvarei I . ,Macovei Gh. – Agriculturaşi economia de piaţă încontextul integrării europene , Lucrare ştiinţifică U.A.M.V.Iaşi , volumul 40 , seria Agronomie1997.56.
Băbăiţă V ., Epuran M .Grosu C . – Contabilitate şi control de gestiune , Editura Economică , Bucureşti , 1999.59.
Bilanţul activităţii Guvernului R. Moldova, Chişinău,2004 .60.
Bistriceanu D. – Finanţe şi credit , Editura Oscar Print ,Bucureşti , 1999.61.
Cazacu V. – Consecinţele social economice a reformei agrare în R.Moldova .Autoreferat al tezei de doctorat în ştiinţeeconomice . Chişinău 200467.
Călin O . , Ristea M. ,Văduva I. ,Neamţu H .-Bazelecontabilităţii ,Editura Didactică şi Pedagogică , Bucureşti ,199968.
Călin O. – Contabilitate de gestiune ,Tribuna Economică ,Bucureşti , 200169.
Câţu D.-Contabilitatea de gestiune şi calculaţiacosturilor ,Editura Fundaţiei ,,România de Mâine ,,,Bucureşti ,1998 .70.
Charreaux G. – Gestion financiere , Editura Litec , Paris , 199172.
Chiran A.şi colaboratorii – Agromarketing Editura Evrica ,Chişinău , Republica Moldova , 1999 .73.
Chiran A. , Gîndu Elena , Ciobotaru Elena – Adina – Marketing – îndrumîtor pentru aplica ţii practice . Editura ,,Ion Ionescu dela Brad ,, Iaşi , 2001 .
Preview document
Conținut arhivă zip
- Impozite indirecte.docx