IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII

Referat
7/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 2025
Mărime: 362.17KB (arhivat)
Publicat de: Ducu Soare
Puncte necesare: 5

Extras din referat

1. Transporturile în Europa: privire de ansamblu

Integrarea economică a ţărilor din Europa Centrală şi de Est în Uniunea Europeană este însoţită şi de intensificarea schimburilor comerciale între aceste ţări, astfel că în perioada 1993-2003 volumul acestor schimburi a fost de 3 ori mai mare.

În anul 2003 mai mult de 40% din volumul mărfurilor exportate către UE de către ţările din Europa Centrală şi de Est au fost transportate pe cale rutieră, 17% pe calea ferată şi 33% pe cale maritimă. Restul de 3% reprezintă căi fluviale interne. Pentru perioada 1995-2003 se observă un declin al transportului pe calea ferată (-7% parte de piaţă), dar şi pentru cel maritim (-3%), în timp ce transporturile rutiere câştigă teren (+ 9%). Numai în Polonia, Bulgaria şi Letonia se înregistrează o creştere a cantităţilor transportate pe calea ferată).

O radiografie a modurilor de transport în Europa Centrală şi de Est evidenţiază existenţa a trei grupe de ţări. O primă grupă alcătuită din două insule mediteraneene precum şi din ţări mici cu puternică tradiţie maritimă, ţările baltice. Acest mod de transport a reprezentat în 2003, 70% pentru Lituania şi 97% pentru Malta din tonajul total transportat către UE. Ungaria, Slovacia, Slovenia şi Cehia constituie cea de-a doua grupă. Aceste ţări au o pondere mare a transportului rutier (59%, 47%, 63% şi 59% din total). Utilizarea căilor ferate este superioară mediei regionale şi transportul fluvial reprezintă 10% din total pentru cele două ţări traversate de Dunăre. În cea de-a treia grupă regăsim ţările mari, cu acces la mare, Polonia, România şi Bulgaria, ţări în care transportul rutier este inferior mediei regionale. Două elemente sunt foarte importante în această grupă: transportul fluvial în România şi cel pe calea ferată în Polonia (densitate mare de cale ferată în zona de vest şi de sud).

O altă tendinţă care s-a conturat a fost creşterea gamelor de produse fabricate şi exportate către UE, precum şi creşterea raportului valoare/tonă transportată de la 1060€ în 1999 la 1400€ în 2003 în ţările din Europa Centrală şi de Est. În anul 2003 cea mai mare valoare pe tonă a avut-o Ungaria cu 2700€ pe tonă (pondere mare a produselor electronice în schimburile sale) şi apoi România cu 2100€ pe tonă. Se observă şi o orientare a transporturilor pe tipuri de produse. Transport aerian pentru produse cu puternică valoare adăugată transportate în cantităţi mici (56000€/t). Pentru celelalte tipuri de transport valorile au fost: 2399€/t pentru transport rutier, 700€/t pentru calea ferată şi 600€/t pentru maritim. Concurentul direct al transportului maritim a devenit cel pe calea ferată.

În medie transportatorii interni naţionali (inclusiv filiale ale firmelor străine implantate local) au captat mai bine de 70% din fluxurile totale de transport, partea de piaţă a camioanelor înmatriculate în UE celor 15 devenind neglijabilă. Principala explicaţie rezidă în nivelul salariilor în zonă, care conferă un avantaj întreprinderilor situate în Europa centrală şi de Est. Salariile brute lunare sunt în jur de 800€ în Cehia (media sectorială pentru toate modalităţile de transport), 750€ în Polonia şi 2800€ în Germania. Valoarea adăugată şi cifra de afaceri pe angajat rămâne totuşi redusă (37000€ respectiv 66000€ în Germania, 36000€ respectiv 81000€ în Franţa, comparativ cu 10200€ şi 30000€ în Ungaria şi 3000€ şi 10700€ în România. În transporturile rutiere în Europa Centrală şi de Est sunt angajate 350.000 de persoane, ceea ce nu a împiedicat creşterea numărului de angajaţi în Franţa de la 280.000 la 330.000 şi de la 270.000 la 310.000 în Germania. În anul 2001 transporturile rutiere reprezentau 0,3% din PIB în Slovacia, între 0,6% - 0,8% din PIB în România, Cehia şi Ungaria şi 0,65% în Germania, 0,75% în Franţa.

Preview document

IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 1
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 2
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 3
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 4
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 5
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 6
IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Impactul Transporturilor Asupra Logisticii.doc

Te-ar putea interesa și

Dinamica serviciilor în România. Analiză asupra evoluției și tendințelor actuale

Rezumat Acest proiect de licență își propune să exploreze evoluția și tendințele actuale în domeniul serviciilor în România, analizând factorii...

Transporturile de mărfuri în Uniunea Europeană

Politica Uniunii Europene în Domeniul Transporturilor 1.1 Principalele orientări incluse in Cartea Albă Elementele esenţiale în funcţionarea unor...

Analiza costurilor logistice - Studiu de caz Dacia Automobile S.A.

Lucrarea de faţă are ca scop principal prezentarea celor mai importante aspecte teoretice şi practice cu privire la departamentul de logistică...

Managementul fondurilor structurale și de coeziune în România

Introducere Această lucrare este dedicată fondurilor structurale și de coeziune; acestea sunt instrumente financiare, cu ajutorul cărora Uniunea...

Politica în Domeniul Transporturilor

Itroducere Industria de transport reprezinta peste 6% din produsul intern brut (PIB) al Uniunii Europene (UE),peste 6% din forta de munca, 40%...

Îmbunătățirea Activității de Transport și Efectele Acesteia asupra Performanțelor Logisticii de Aprovizionare

INTRODUCERE Termenul de logistică a fost utilizat prima oară în vocabularul militar, în timpul războiului, şi desemna activităţile de...

Logistica în Transportul Maritim

LOGISTICA ÎN TRANSPORTUL MARITIM PRINCIPIILE DE BAZÃ ALE LOGISTICII Pornind de la faptul cã rolul principal al logisticii din domeniul...

Realități și Tendințe în Domeniul Logisticii și al Managementului Lanțului de Aprovizionare Livrare

Introducere Pe plan internaţional, dezvoltarea durabilă preocupă din ce în ce mai mult actualele organizaţii de clasa mondială.Strategia de...

Ai nevoie de altceva?