IMPACTUL TRANSPORTURILOR ASUPRA LOGISTICII

Extras din referat Cum descarc?

1. Transporturile in Europa: privire de ansamblu
Integrarea economica a tarilor din Europa Centrala si de Est in Uniunea Europeana este insotita si de intensificarea schimburilor comerciale intre aceste tari, astfel ca in perioada 1993-2003 volumul acestor schimburi a fost de 3 ori mai mare.
In anul 2003 mai mult de 40% din volumul marfurilor exportate catre UE de catre tarile din Europa Centrala si de Est au fost transportate pe cale rutiera, 17% pe calea ferata si 33% pe cale maritima. Restul de 3% reprezinta cai fluviale interne. Pentru perioada 1995-2003 se observa un declin al transportului pe calea ferata (-7% parte de piata), dar si pentru cel maritim (-3%), in timp ce transporturile rutiere castiga teren (+ 9%). Numai in Polonia, Bulgaria si Letonia se inregistreaza o crestere a cantitatilor transportate pe calea ferata). 
O radiografie a modurilor de transport in Europa Centrala si de Est evidentiaza existenta a trei grupe de tari. O prima grupa alcatuita din doua insule mediteraneene precum si din tari mici cu puternica traditie maritima, tarile baltice. Acest mod de transport a reprezentat in 2003, 70% pentru Lituania si 97% pentru Malta din tonajul total transportat catre UE. Ungaria, Slovacia, Slovenia si Cehia constituie cea de-a doua grupa. Aceste tari au o pondere mare a transportului rutier (59%, 47%, 63% si 59% din total). Utilizarea cailor ferate este superioara mediei regionale si transportul fluvial reprezinta 10% din total pentru cele doua tari traversate de Dunare. In cea de-a treia grupa regasim tarile mari, cu acces la mare, Polonia, Romania si Bulgaria, tari in care transportul rutier este inferior mediei regionale. Doua elemente sunt foarte importante in aceasta grupa: transportul fluvial in Romania si cel pe calea ferata in Polonia (densitate mare de cale ferata in zona de vest si de sud).
O alta tendinta care s-a conturat a fost cresterea gamelor de produse fabricate si exportate catre UE, precum si cresterea raportului valoare/tona transportata de la 1060EUR in 1999 la 1400EUR in 2003 in tarile din Europa Centrala si de Est. In anul 2003 cea mai mare valoare pe tona a avut-o Ungaria cu 2700EUR pe tona (pondere mare a produselor electronice in schimburile sale) si apoi Romania cu 2100EUR pe tona. Se observa si o orientare a transporturilor pe tipuri de produse. Transport aerian pentru produse cu puternica valoare adaugata transportate in cantitati mici (56000EUR/t). Pentru celelalte tipuri de transport valorile au fost: 2399EUR/t pentru transport rutier, 700EUR/t pentru calea ferata si 600EUR/t pentru maritim. Concurentul direct al transportului maritim a devenit cel pe calea ferata.
In medie transportatorii interni nationali (inclusiv filiale ale firmelor straine implantate local) au captat mai bine de 70% din fluxurile totale de transport, partea de piata a camioanelor inmatriculate in UE celor 15 devenind neglijabila. Principala explicatie rezida in nivelul salariilor in zona, care confera un avantaj intreprinderilor situate in Europa centrala si de Est. Salariile brute lunare sunt in jur de 800EUR in Cehia (media sectoriala pentru toate modalitatile de transport), 750EUR in Polonia si 2800EUR in Germania. Valoarea adaugata si cifra de afaceri pe angajat ramane totusi redusa (37000EUR respectiv 66000EUR in Germania, 36000EUR respectiv 81000EUR in Franta, comparativ cu 10200EUR si 30000EUR in Ungaria si 3000EUR si 10700EUR in Romania. In transporturile rutiere in Europa Centrala si de Est sunt angajate 350.000 de persoane, ceea ce nu a impiedicat cresterea numarului de angajati in Franta de la 280.000 la 330.000 si de la 270.000 la 310.000 in Germania. In anul 2001 transporturile rutiere reprezentau 0,3% din PIB in Slovacia, intre 0,6% - 0,8% din PIB in Romania, Cehia si Ungaria si 0,65% in Germania, 0,75% in Franta.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Transporturilor Asupra Logisticii.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!