Impactul Expansiunii Oligopolurilor asupra Economiei Contemporane

Extras din referat Cum descarc?

Ultimii treizeci de ani au fost marcati de transformari extraordinare, cu impact radical asupra economiei lumii si ordinii economice postbelice. Aceste transformari au fost legate de globalizare de efectele ei asupra structurilor economiei mondiale, relatiilor si organizatiilor internationale. Una din schimbarile cele mai importante a fost formidabila favorizare a competitiei ca fiind principiul organizational de baza al activitatilor sociale si economice; statele au adoptat unilateral si colectiv dereglementarea, privatizarea si liberalizarea, ca forte conducatoare ale politicilor economice si ale cooperarii internationale. S-a impus o noua ordine economica internationala caracterizata printr-o miscare radicala in directia pietelor nereglementate, angajand actori privati si state intro noua rivalitate globala de tip oligopolist. 
Globalizarea are trei dimensiuni: globalizarea pietelor nationale, globalizarea firmelor, globalizarea industriilor si a competitiei. O piata nationala este globalizata cand este destul de deschisa prezentei competitorilor internationali, astfel incat cei mai multi sunt prezenti si se concureaza in industriile majore. Globalizarea unei industrii sau globalizarea competitiei are loc cand situatia competitiva dintr-o tara are legatura cu cea din multe alte tari. Procesul este facilitat de mai multi factori, precum omogenizarea cererii, cresterea economiilor de scara, standardizarea productiei si a marketingului, reducerea costurilor in cautarea de avantaje competitive. In final, globalizarea unei firme este legata de descompunerea lantului valoric de activitati ale firmei, raspandirea lui in lumea intraga. Cu cat este mai mare dispersia cu atat este mai globala firma.
Michael Porter , abordeaza globalizarea in relatie cu adaptarea locala sau ,,glocalizarea".Industriile se globalizeaza atunci cand beneficiile configurarii si coordonarii globale exced costurile. Globalizarea este privita ca un caz extrem al competitiei internationale. 
1. Strategii in era gigantilor globali
Analiza modului in care firmele isi mentin avantajele in competitia internationala ( Michael Porter 1990) si istoria comparativa a expansiunii corporatiilor moderne (Alfred D. Chandler 1990) prezinta globalizarea ca un rezultat al competitiei oligopolistice intre firmele mari din industriile concentrate. Teoria eclectica a companiilor multinationale (Dunning 1993) , accentueaza necesitatea ca firma sa detina unul sau mai multe avantaje specifice fata de firmele locale, derivate din activele intangibile, pentru a se mentine in top, la nivel global. Pe langa activele intangibile, scara la care opereaza compania transnationala reprezinta un avantaj central, asigurand economii in aprovizionare, productie, cercetare dezvoltare, publicitate si administrare. Exista un consens larg asupra faptului ca organizatiile mari, cu acoperire globala, sunt avantajate in competitie, pentru ca multe din sursele de avantaj co-variaza cu marimea. Forta organizatiilor mari este ilustrata si in studiile sociologice. Organizatiile recunoscute pot influenta mediul si alte organizatii, isi folosesc conexiunile cu retelele elitiste, obtinand recompense pentru prestigiul castigat. In multe industrii globale, este evident avantajul coplesitor al organizatiilor mari, sofisticate tehnologic. Un numar crescand de companii precum Citygroup, General Electric, IBM, Microsoft, Toyota Motor, si magazinele Wal-Mart, castiga in jur de 10 milarde de dolari sau mai mult, anual. Mega institutiile care rezulta in urma cresterii acestor corporatii modifica fundamental economia lumii. Corporatiile foarte mari au profituri si o valoare de piata disproportionat de mari, pentru ca utilizeaza un model nou de avantaj competitiv, prin exploatarea avantajelor de scara, a numarului mare de profesionisti talentati angajati, prin combinarea accesului privilegiat la factori de productie tangibili cu valorile intangibile detinute si prin depasirea barierelor complexitatii interne create de marime. 
Figura 1. Evolutia valorilor intangibile in perioada 1984-2004
Sursa: Global Vantage; Standard & Poor's; Mckinsey analysis 
O industrie globala este caracterizata de un numar limitat de jucatori globali, plus un segment de companii mai mici, specializate. Competitorii beneficiaza de economiile de scara si de fenomenul de invatare, oferind consumatorilor globali dublul beneficiu, costuri mici - calitate inalta. Pe langa eficacitatea prin costuri, bazata pe relocarea productiei in intreaga lume, mai este importanta si eficacitatea in competitie, bazata pe abilitatea de a face fata cu succes concurentei in pietele cheie , prin comportament strategic.


Fisiere in arhiva (1):

  • Impactul Expansiunii Oligopolurilor asupra Economiei Contemporane.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!