Identitatea Persoanei Umane

Extras din referat Cum descarc?

Identitatea reprezinta efortul indivizilor de integrare intr-un anumit context social (de recunoastere a apartenentei la o anumita comunitate) si de identificare a statusurilor si rolurilor specifice pe care le detine in acesta (de diferentiere, de recunoastere a calitatilor personale). Se considera ca primul cercetator al identitatii este W. James. Exista o difirenta intre conceptele ,,eu" si ,,identitate", primul ingloband in sine si procesul formarii celei din urma - identificarea. De fapt, dupa cum mentioneaza Ilut, identitatile se prezinta ca o multitudine de componente ale Eu-lui, in combinatie prezentand anumite stiluri personale, raspunsuri la situatiile concrete de viata. Formarea identitatii a persoanei are loc intr-un context specific, determinat de structura complexa a societatii. Ne referim la conditiile pe care le impune apartenenta la un anumit grup social mic, care implica o atmosfera social-psihologica, aceasta la rindul ei, determinata de structurile macrosociale. Succesul sau esecul socializarii, dupa cum considera cercetatorii Berger, Lucman (2000) rezulta din calitatea simetriei intre 2 realitati - obiectiva si subiectiva. Cea obiectiva este determinata de programul institutionalizat al grupului de apartenenta, iar cea subiectiva - de capacitatile individuale, si combinindu-se organic formeaza un tip distinct, o identitate mai mult sau mai putin integrata in contextul social.
De-a lungul timpului, numerosi filosofi au incercat sa-i gaseasca raspunsul, ajungand la concluzii diverse. Unii au propus identitatea materiei ca fiind identitatea personala. Asemanarea materiei nu e insa suficienta pentru identitate personala. Nici nu e necesara. Cel putin, identitatea perfecta a materiei nu e necesara pentru identitate personala. Oamenii sufera modificari graduale ale materiei tot timpul. Ei ingera si excreta, isi taie parul si pierd bucati de piele, chiar isi fac grefe sau implanturi. De fapt, procesele normale de ingerare si excretie recicleaza toata materia corpului tau in doar cativa ani. Totusi tu ramai tot tu. Identitatea personala nu e neaparat legata de similaritati ale materiei. Unii recurg la suflet: acesta are o continuitate neatinsa pe parcursul tuturor schimbarilor fizice ale corpului, si poate chiar supravietui distrugerii totale a corpului. Totusi, nu exista dovezi suficiente care sa ateste existenta sufletului, iar neurologia moderna a dovedit ca marea majoritate a functiilor presupuse a fi ale sufletului sunt, de fapt, indeplinite de creier. De asemenea, adeptii teoriei sufletului nu pot dovedi cum functioneaza acesta, ce parti componente are si cum interactioneaza pentru a indeplini presupusele functii ale sufletului. Desi sufletul ar oferi o solutie problemei identitatii personale, existenta sa nu poate fi dovedita practic. Astfel, raspunsul la intrebare poate fi gasit doar prin teorii stiintifice care bazeaza identitatea personala pe fenomene naturale. 
Toata lumea e de acord ca ideea continuitatii spatio-temporale e un ghid practic foarte bun catre identitatea personala. Dar filosofii vor mai mult. Vor sa descopere esenta identitatii personale; vor sa stie cum e sa ai identitate personala, nu doar sa poti spune cand aceasta e prezenta sau nu. Cand vrei sa stii daca un barbat e burlac, verificarea apartamentului sau pentru a vedea daca e ordonat e o practica buna; daca vrei sa recunosti aurul, inspectia vizuala si cantarirea vor da rezultate 9 din 10 ori. Dar un apartament dezordonat nu e esenta burlaciei, deoarece unii burlaci sunt ordonati. O anumita greutate sau aspect nu reprezinta esenta aurului, deoarece un anumit metal poate arata ca aurul din punct de vedere superficial, fara a fi aur. Adevarata esenta a burlaciei e a fi un barbat necasatorit; adevarata esenta a aurului e numarul atomic 79. Deoarece nu exista posibilitatea ca cineva sa fie burlac fara a fi un barbat necasatorit, sau ca ceva sa fie aur fara a avea numarul atomic 79. Tot ceea ce se cere de la practica pentru detectarea burlacilor sau a aurului e sa functioneze in marea majoritate a cazurilor, dar esentele filozofice trebuie sa fie valabile in toate cazurile posibile. Teoria continuitatii spatio-temporale sustine ca aceasta e esenta idenitatii personale, si ca nu ar fi doar o practica buna. Identitatea personala e pur si simplu continuitate spatio-temporala. 
Unul dintre filosofii care au abordat o alta viziune asupra identitatii personale a fost John Locke, care a propus urmatorul exemplu pentru a-si dovedi convingerile: un print se intreaba cum ar fi sa traiasca precum un cersetor. Un cersetor viseaza concomitent la o viata de print. Intr-o zi li se iveste ocazia: psihologiiile celor doi sunt inversate. Trupul cersetorului primeste toate amintirile, cunostintele si trasaturile de caracter ale printului, iar psihologia cersetorului patrunde in corpul printului. Sa presupunem ca schimbul se produce datorita modificarii creierelor celor doi, fara transfer de materie sau suflet. Desi e exagerat, nu e total de neconceput. Stiinta ne spune ca starile mentale depind de aranjamentul neuronilor din creier. Acel aranjament ar putea fi, in principiu, modificat pentru a deveni exact ca si cel al unui alt creier. 
Dupa schimb, persoana din corpul cersetorului isi va aminti ca a fost un print, si isi va aminti dorinta de a incerca viata de cersetor. Isi va spune: "in sfarsit am ocazia" Se priveste ca fiind printul, nu cersetorul. Iar persoana din corpul printului se priveste ca fiind cersetorul, nu printul. Au dreptate? 
Teoria continuitatii spatio-temporale afirma ca nu au dreptate. Calea abordata de aceasta are de-a face cu trupuri; ele duc de la printul original, la persoana din corpul printului, si de la cersetorul original la persoana din corpul acestuia. Asa ca, daca aceasta teorie e corecta, persoana din corpul cersetorului e cersetorul, iar cea din corpul printului e printul. 
Sa presupunem ca printul comisese anterior o crima oribila, stia ca schimbul va avea loc, si sperase sa il foloseasca pentru a scapa de acuzare. Dupa schimb, crima e descoperita, iar autoritatile vor sa aresteze vinovatul. Ei nu stiu nimic despre schimb, asa ca iau persoana din corpul printului, ignorand protestele acestuia. Persoana din corpul cersetorului (care se considera a fi printul) isi aminteste ca a comis crima si se mandreste cu modul prin care a scapat. Aceasta e o greseala a justitiei! Persoana laudaroasa din corpul cersetorului ar trebui pedepsita. Astfel, persoana din corpul cersetorului e printul, nu cersetorul, deoarece o persoana trebuie pedepsita doar pentru faptele comise de el insusi, acest experiment dezmintind teoria continuitatii spatio-temporale.


Fisiere in arhiva (1):

  • Identitatea Persoanei Umane.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!