Fuziuni si Achizitii vs Parteneriate

Extras din referat Cum descarc?

Climatul economic tot mai competitiv obliga companiile sa se gandeasca la mijloace prin care pot face investitii mai eficiente. O firma poate opta fie pentru investitiile traditionale, cum ar fi o fabrica noua sau capacitati crescute de productie, fie pentru o fuziune cu o alta firma sau achizitionarea unei companii mai mici. In multe situatii fuziunile si achizitiile reprezinta o modalitate de restructurare a operatiunilor unei companii in vederea dezvoltarii.
Principala problema a achizitiilor si fuziunilor este supraestimarea sinergiilor, de catre companiile implicate. Aceste sinergii provin din economii de scala, cele mai bune practici, utilizarea in comun a capabilitatilor si oportunitatilor si efectul stimulativ si mobilizator al combinarii, asupra celor doua companii. Totusi, chiar si o mica eroare de estimare a acestor sinergii poate cauza probleme fuziunii. Pentru companiile listate la bursa, problemele se traduc in scaderea cursului bursier al noii companii, piata considerand ca intregul este mai mic decat suma partilor.
La nivelul primului semestru al anului 2003 numarul de achizitii si fuziuni pe plan mondial a fost de 7.324, valoarea acestora insumand 464 miliarde USD. Fata de aceeasi perioada a anului anterior cifrele reprezinta o scadere de 33% respectiv 19%.

Tabel 1. Topul primelor 10 fuziuni si achizitii realizate in anul 2003

In Romania, la nivelul anului 2001, piata de fuziuni si achizitii era de aproximativ 400 milioane USD. Aceasta valoare scazuta (reprezentand doar 1% din PIB) se datoreaza in mare parte faptului ca investitorii straini au preferat sa cumpere companii din tarile vecine, care de cativa ani buni inregistreaza o crestere economica solida. In plus, inexistenta unui capital romanesc puternic a facut si el ca numarul si valoarea tranzactiilor de F&A sa fie la un nivel scazut. Pe masura ce cresterea economica se revigoreaza, tranzactiile sub forma F&A vor cunoaste si ele o crestere mai pronuntata.
Cateva dintre tranzactiile de tip F&A de rasunet din Romania au fost preluarea Dacia de catre Renault, preluarea Bancii Agricole de catre Raiffeisen, a Sidex de catre Ispat, fuziuni pe piata serviciilor de televiziune prin cablu, a internet provider-ilor, preluarea Romtelecom de catre OTE, etc. In multe dintre aceste tranzactii au existat probleme majore post-fuziune. Conform companiei de consultanta Schroder Salomon Smith Barney, valoarea de piata a operatorului national de telefonie a scazut de la 1,9 miliarde dolari in 1998, la 700-800 milioane dolari in 2002, in ciuda faptului ca in cei patru ani s-au facut investitii totale de 1,5 miliarde dolari.
Evolutia parteneriatelor pe plan mondial. Parteneriatele au cunoscut o crestere exploziva in ultima perioada. Daca in anii '80 companiile tindeau sa dezvolte intern toate competentele de care aveau nevoie, spre sfarsitul anilor '90 si inceputul noului mileniu, firmele au realizat ca este mult mai eficient sa se concentreze pe lucrurile la care se pricep cel mai bine, pe asa numitele "core-competences" si sa incheie parteneriate pentru obtinerea restului de abilitati si competente de care au nevoie pentru satisfacerea clientilor. Un parteneriat este o asociere bazata pe obiective comune, pe resurse utilizate partajat, risc divizat si avantaj reciproc.
Figura 2. Tipologia parteneriatelor in functie de durata derularii acestora
Tipuri de parteneriate:
- licentierea (cea mai simpla forma de parteneriat);
- cross-equity (fiecare companie detine capital la cealalta);
- detineri minoritare de capital (o companie detine actiuni la cealalta, in valoare de mai putin de 50%);
- joint-ventures (entitati noi);
- utilizarea in comun a unor resurse si capabilitati (fara implicatii de capital).
Mari companii precum Hewlett-Packard, General Electric, Ford, Philips, Pepsi, Merck, Procter&Gamble si-au dat seama de noua realitate si au demarat programe puternice de parteneriate. Ele au preferat sa faca echipa cu alte firme pentru a avea acces la competentele necesare. Pentru aceste companii construirea de parteneriate a devenit ea insasi o competenta cheie, acestea numarandu-se printre resursele strategice ale acestora.
Parteneriatele genereaza o crestere procentuala dramatica a veniturilor companiilor din intreaga lume. In 1980 parteneriatele in SUA generau mai putin de 1% din venituri; in 1997 cifra era de 18% si se asteapta o crestere pana la 33% pana in 2005. In Europa situatia este si mai dramatica, asteptandu-se o crestere pana la 40% pana in 2005. Efectul in profitabilitate este la fel de puternic: aliantele au in medie un ROI de 17% comparativ cu numai 11% produs de cele mai mari 1000 de companii americane.


Fisiere in arhiva (1):

  • Fuziuni si Achizitii vs Parteneriate.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!