INTRODUCERE . p.3 1.Functiile managementului 1.1 Functia de previziune ..p.5 1.2 Functia de organizare ..p.10 1.3 Functia de coordonare .p.15 1.4 Functia de antrenare p.15 1.5 Functia de control - evaluare . .p.17 2. Evolutii in exercitarea functiilor managementului ..p.18
INTRODUCERE Performantele unei organizatii sunt influentate de calitatea managementului acesteia, deci implicit de modul de stabilire si alegere a obiectivelor, de alocare a resurselor, de organizare a activitatilor, de coordonare si antrenare a eforturilor membrilor organizatiei, de motivare a acestora pentru a participa la realizarea integrala a obiectivelor. Asa se explica faptul ca organizatii care lucreaza in acelasi domeniu de activitate si dispun de aceleasi resurse obtin insa, rezultate economico - financiare diferite. Managerii trebuie sa detina cunostinte de management, calitati si aptitudini manageriale care sa le permita valorificarea dreptului de decizie conferit prin autoritatea posturilor. Un capitol de baza al acestor cunostinte de management se refera la cunoasterea si intelegerea continutului functiilor managementului. Fata de cele cinci functii ale managementului, acceptate in prezent de specialisti, consider ca este necesar ca in cadrul functiei de coordonare, sa exista si o componenta numita comunicarea, medierea si rezolvarea conflictelor, in scopul mentinerii si dezvoltarii unui climat de competitie, cooperare si creativitate. In procesul de evolutie a stiintei managementului, numerosi specialisti in management au definit in mod diferit continutul functiilor managementului. Nu exista pana in prezent o parere unanima a specialistilor in ce priveste denumirea acestor grupe de activitati ce formeaza continutul managementului. Henry Fayol, considerat "parinte" al managementului modern, in lucrarea sa intitulata "Administration Industrielle et Generale", a identificat pentru prima data functiile managementului. Acestea mai sunt numite si "cele cinci infinitive ale lui Fayol": a prevedea, a organiza, a comanda, a antrena, a controla. In opinia lui Fayol cele 5 functii ale managementului prezinta urmatoarea semnificatie: - A prevedea, inseamna a evalua viitorul si a-l pregati; - A organiza, inseamna a intreprinde, a dota o intreprindere cu tot ce este necesar pentru functionarea ei; - A comanda, adica "a trage cele mai mari foloase de la cei care compun intreprinderea in interesul acesteia"; - A coordona, inseamna a realiza armonie intre toate compartimentele intreprinderii; - A controla, adica a verifica daca totul se petrece conform programului adoptat, ordinelor date si principiilor admise. Peter Drucker, considerat ,,guru" al managementului, a abordat intr-o maniera originala functiile managementului. El defineste cele cinci functii ale managementului ca fiind cele care ,,conduc impreuna integrarea resurselor intr-un mecanism viabil, in plina crestere". In opinia lui Peter Drucker acestea sunt : 1.Un manager trebuie sa defineasca obiectivele si natura lor. In acest sens, managerul va defini scopurile de atins si va identifica mijloacele prin care acestea vor fi atinse, pe care le va comunica personalului pentru atingerea lor. In teoriile mai noi legate de conceptul de leadership, previziunea se regaseste ca o calitate a liderului, aceea de vizionar. 2.Un manager organizeaza, adica analizeaza activitatile, deciziile necesare, grupeaza munca, o divide in activitati si sarcini usor de condus. El grupeaza aceste elemente intr-o structura organizatorica si selectioneaza pe acei care vor fi responsabili de conducerea acestor activitati si sarcini de executat. Aceasta functie a managementului a fost preluata si a constituit baza pentru fundamentarea unor teorii privind organizarea procesuala si structurala a intreprinderii. 3.Un manager motiveaza si comunica. El ii constituie in echipe pe cei responsabili de diferite sarcini, decide in ceea ce-i priveste personalul referitor la salarii si promovare, toate acestea prin intermediul unei comunicari constante catre subordonati. 4.Un manager elaboreaza norme, analizeaza, evalueaza si interpreteaza performante. Cu alte cuvinte, aceasta reprezinta in opinia lui Peter Drucker functia de control - evaluare a managementului. 5.Un manager formeaza oameni si se formeaza pe el insusi. Aceasta functie este este mai greu a fi comparata cu una dintre functiile managementului promovate de Henry Fayol. Daca se analizeaza noile teorii referitoare la leadership se poate afirma ca P. Drucker a anticipat dezvoltarea ,,laturii umane", care necesita pregatirea angajatilor pentru a deveni lideri in domeniul lor, care sa promoveze schimbarea. Tinand seama de opiniile exprimate mai sus, procesul de management, indiferent de domeniul si nivelul ierarhic la care se desfasoara poate fi realizat prin exercitarea urmatoarelor functii: previziunea, organizarea, coordonarea, antrenarea si control -evaluarea.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).