Fondurile SAPARD

Cuprins referat Cum descarc?

Capitolul 1 - Fondurile de preaderare - precursori ai instrumentelor financiare
1.1 Rolul asistentei financiare a Uniunii Europene.3
1.2. Fondul de preaderare - SAPARD.5
1.2.1 Prezentare generala, prioritati si obiective.5
1.2.2 Finantare.6
1.2.3 Implementarea programului SAPARD la nivel comunitar.7
1.2.4. Criterii de eligibilitate.12
1.2.4.1 Criterii referitoare la nationalitate si origine.12
1.2.4.2 Principii generale.13
1.2.4.3 Clauze etice.13
1.2.5 Contractele in cadrul Programului SAPARD.15
1.2.5.1 Tipuri de contracte.15
1.2.5.2 Tipuri de proceduri si analiza procedurilor.15
1.2.5.3 Publicitatea licitatiilor.17
1.2.6 Tipuri de proiecte finantate si modele de proiecte SAPARD.18
1.2.6.1 Tipuri de proiecte finantate si modul de finantare.18
Capitolul 2 - Programul SAPARD in Romania
2.1 Implementarea programului SAPARD in Romania.20
2.1.1 Autoritatea Competenta.21
2.1.2 Coordonatorul National al Asistentei (NAC).22
2.1.3 Responsabilul National cu Autorizarea (RNA).22
2.1.4 Autoritatea de Management (AM).22
2.1.5 Comitetul de Monitorizare a Programului (CMP).23
2.1.6 Organismul de Certificare.23
2.1.7 Serviciile Tehnice Delegate (STD).23
2.2 Criterii de eligibilitate valabile in Romania.25
2.2.1 Criterii privind eligibilitatea solicitantilor.25
2.2.2 Criterii privind excluderea solicitantilor.27
2.2.3 Eligibilitatea proiectelor.28
2.2.4 Eligibilitatea cheltuielilor.28
2.2.4.1 Cheltuieli eligibile.28
2.2.4.2 Costuri indirecte eligibile (costuri de regie).29
2.3 Programul National pentru Agricultura si Dezvoltare Rurala.29
2.4 Importanta asistentei financiare Uniunii Europene pentru Romania.39
BIBLIOGRAFIE.40


Extras din referat Cum descarc?

Capitolul I
Fondurile de preaderare - precursori ai instrumentelor financiare
1.1 Rolul asistentei financiare a Uniunii Europene
Fiecare extindere a Uniunii Europene a avut consecinte directe asupra acesteia in plan financiar. Sumele alocate pentru atingerea obiectivelor privind cresterea gradului de convergenta si a coeziunii economico - financiare la nivelul intregii Uniuni sunt evidentiate in bugetul Uniunii Europene - instrumentul prin care se finanteaza programele si actiunile Uniunii Europene pentru indeplinirea politicilor sale comune.
Politica Uniunii Europene se bazeaza pe contributia la bugetul comunitar, dar si pe distributia de fonduri catre statele membre, canalizate in special in urmatoarele directii: agricultura (plati directe si masuri de piata, dezvoltare rurala), instrumente structurale (fonduri structurale si fondul de coeziune), politici interne, actiuni externe, administratie.
Instrumentele de aderare au rolul atat de a oferi suportul necesar pentru realizarea integrarii, cat si de a familiariza viitoarele state membre cu mecanismele specifice de accesare si de utilizare a instrumentelor structurale. Mai mult, dupa integrare, programele de asistenta financiara din perioada de preaderare vor fi inlocuite de instrumentele structurale, acestea reprezentand in fapt mecanismul Uniunii Europene de atingere a coeziunii economice si sociale in intregul teritoriu european, instrumentele financiare pentru realizarea politicilor sale.
Pentru a adera la Uniunea Europeana, o tara trebuie sa indeplineasca criterii economice si politice cunoscute drept criteriile de la Copenhaga, care cer urmatoarele:
o stabilitatea institutiilor care garanteaza democratia, statul de drept, drepturile omului;
o existenta unei economii de piata functionale, precum si capacitatea de a face fata concurentei;
o capacitatea de a isi asuma obligatiile de membru (acceptarea obiectivelor uniunii politice, economice si monetare) si crearea conditiilor de aderare prin reforma structurilor administrative.
Pentru a accede la integrarea in Uniune Europeana, trebuie indeplinite diverse criterii de convergenta economica (rata inflatiei sa nu depaseasca cu mai mult de 1,5% media celor 3 tari ale caror rate de inflatie au fost cele mai mici in cursul anului precedent; deficitul bugetar sa nu depaseasca 3% din PIB; datoria publica sa nu depaseasca 60% din PIB; rata dobanzii pe termen lung sa nu depaseasca cu mai mult de 2% media ratelor celor trei tari in care ratele inflatiei sunt cele mai scazute).
Conceputa ca o politica a solidaritatii la nivel european, politica regionala (cea mai importanta si complexa componenta a Politicii de Coeziune Economica si Sociala) se bazeaza in principal pe solidaritate financiara a tuturor statelor membre, adica pe redistribuirea unei parti din bugetul comunitar realizat prin contributia financiara proportionala a statelor membre in concordanta cu nivelul lor de dezvoltare economica, catre regiunile si grupurile sociale mai putin prospere.
Astfel, complexitatea politicii regionale decurge din insusi faptul ca, obiectivul sau - "reducerea disparitatilor existente intre nivelele de dezvoltare ale diferitelor regiuni si a ramanerii in urma a regiunilor mai putin dezvoltate, sau a insulelor, inclusiv si a regiunilor rurale" - produce efecte asupra unor domenii semnificative pentru dezvoltare, precum cresterea economica si sectorul IMM-urilor, transporturile, agricultura, dezvoltarea urbana si rurala prin echilibrarea sanselor si a conditiilor sociale intre mediul urban si rural, protectia mediului, ocuparea si formarea profesionala, educatia, atragerea investitorilor straini etc. Poate fi definita astfel ca un ansamblu de masuri planificate si promovate de catre autoritatile administratiei publice locale si centrale, in parteneriat cu diferiti actori economici, in vederea asigurarii unei cresteri economice si sociale dinamice si durabile, prin valorificarea eficienta a potentialului local si regional.
De fapt, unii specialisti afirma ca politica de dezvoltare regionala are un pronuntat caracter instrumental, prin fondurile sale de solidaritate (Fondul de coeziune, Fondurile Structurale, Fondul de solidaritate) contribuind la finantarea altor politici sectoriale, cum ar fi poltica agricola, politica sociala, politica de protectie a mediului.
In plus politica regionala este corelata cu politica de extindere a Uniunii Europene, prin crearea fondurilor speciale de preaderare: PHARE (fond de sprijin pentru reconstructia economica), ISPA (instrument al politicilor structurale, ce prefigureaza Fondul de Coeziune) si SAPARD (program special pentru agricultura si dezvoltare rurala si creat dupa modelul instrumentului structural FEOGA), la care au acces tarile in curs de dezvoltare si prin care este sprijinita tranzitia acestora la standardele de organizare ale Uniunii Europene. Politica regionala condusa de Uniunea Europeana reprezinta al doilea domeniu dupa Politica Agricola Comuna sub aspectul cheltuielilor bugetare. 
In prezent, asistenta financiara a Uniunii Europene se acorda prin intermediul unor programe regionale multianuale negociate intre, statele membre si Comisia Europeana, sub forma a 4 fonduri structurale (FEDER, FSE, FEOGA, IFOP), un fond de coeziune si patru initiative si scheme comunitare specifice ( INTERREG, LEADER, EQUAL, URBAN).


Fisiere in arhiva (1):

  • Fondurile SAPARD.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!