Fondurile de pensii capitalizate, administrate privat - o posibila solutie fata de ,,amenintarea" demografica Administrarea sistemului public de pensii constituie una dintre provocarile acestui secol. Peste tot in lume, state dezvoltate economic, cu sisteme de securitate sociala de traditie isi pun problema necesitatii reformarii sistemelor pentru a asigura sustenabilitatea schemelor publice de pensii, in special a celor redistributive, finantate prin contributiile persoanelor active, de tipul - pay as you go. Este deja bine cunoscut faptul ca tranzitia demografica rapida cauzata de cresterea sperantei de viata si declinul ratei de natalitate a condus la cresterea rapida a numarului persoanelor varstnice in totalul populatiei. Pentru acest motiv, specialisti din diverse domenii si factori de decizie, politica sunt in cautarea unor informatii complete si solutii viabile pentru realizarea unor aranjamente optime privind siguranta persoanelor la batranete. Totodata, realizarea coeziunii economice si sociale reprezinta expresia solidaritatii europene si in acelasi timp o cerinta pentru realizarea criteriilor de eficienta economica si competitivitate globala. Sistemele de pensii ale statelor membre din Uniunea Europeana se caracterizeaza printr-un grad ridicat de diversitate, co-exista si functioneaza sisteme de pensii necontributive si sisteme de pensii ocupationale, sisteme publice redistributive si capitalizate, sisteme private. Comisia Europeana nu tine sa impuna un model ,,ideal", stabilirea parametrilor si tipului de sistem de pensii ramane o prerogativa a politicii interne a fiecarui stat membru. In materie de pensii, altele decat cele furnizate de sistemele publice de pensii, acquis-ul comunitar vizeaza protejarea drepturilor suplimentare de pensie ale salariatilor si lucratorilor independenti care se deplaseaza in interiorul Uniunii Europene - Directiva nr 49/98 si activitatile si supravegherea institutiilor care furnizeaza pensii ocupationale - Directiva nr 43/2001. In acest context, in Romania, realitatea unor fenomene sociale precum procesul de imbatranire a populatiei si scaderea demografica reprezinta factori de interes constant in atentia Guvernului actual. Analizele si studiile efectuate pe plan international au identificat trei functii ale sistemelor de securitate sociala si anume: redistribuirea, economisirea si asigurarea. Diferitele optiuni politice pentru intrunirea celor trei functii au luat in considerare doua criterii: impactul asupra populatiei varstnice si impactul asupra economiei in ansamblul ei. In acelasi timp, studiile si analizele au scos in evidenta faptul ca siguranta financiara a persoanelor varstnice si dezvoltarea economica pot fi cel mai bine sustinute daca sistemul de pensii se bazeaza pe diversificarea surselor de obtinere a pensiilor, cuprinzand mai multe componente. Principalele directii in abordarea politicii sociale, conform Programului de guvernare vizeaza crearea conditiilor minime de participare efectiva a cetatenilor la viata sociala, prin asigurarea garantiilor colective, legislative sau de alta natura, in paralel cu cresterea continua a gradului de responsabilitate individuala. Etapa actuala a reformei sistemului de pensii: 1. Consolidarea sistemului public in sensul obiectivului european - pensii ,,adecvate si sustenabile" In etapa actuala a reformei sistemului de pensii, prezenta echipa ce isi asuma cu responsabilitate gestionarea problematicii are in vedere atingerea celor trei repere, stabilite de: o integrarea Romaniei in Uniunea Europeana - consolidarea sistemului public de pensii si furnizarea unor pensii adecvate si sustenabile; o prevederile Programului de guvernare pentru perioada 2005-2008 privind imbunatatirea standardului de viata pentru persoanele varstnice prin reasezarea pe baze echitabile a sistemului de asigurari sociale, in principal, prin reformarea sistemului public de pensii, axat pe trei obiective principale: i. consolidarea financiara a sistemului public de pensii si asigurarea unui venit adecvat pentru pensionarii din sistem; ii. reconstructia sistemului public de asigurari sociale prin "curatarea" sa, printre alte masuri, de unele tipuri de prestatii necontributive; iii. introducerea de noi alternative de finantare si de administrare a pensiilor de tipul sistemelor de pensii capitalizate, administrate privat, care sa asigure pensionarilor viitori nu numai un venit sigur, dar si decent. o respectarea conditionalitatilor pentru acordarea celei de a doua transe a Imprumutului pentru Ajustare Programatica (PAL 2) si realizarea tuturor obiectivelor stabilite in cadrul Proiectului Dezvoltarea Sectorului Social, finantat din imprumutul 4616 RO acordat de Banca Mondiala. 2. Cadrul legislativ necesar introducerii pensiilor capitalizate, administrate privat Dupa mai multe incercari de reformare a sistemului de pensii prin crearea cadrului legal si institutional corespunzator au fost adoptate doua legi noi: Legea nr.249/2004 privind pensiile ocupationale si Legea nr.411/2004 privind fondurile de pensii administrate privat. In conformitate cu legile promulgate in anul 2004, functionarea fondurilor de pensii este conditionata de existenta unui organism de reglementare si supraveghere prudentiala. Toate partile implicate au considerat ca cea mai buna procedura de urmat a constituit-o infiintarea de urgenta a unei comisii pentru supravegherea sistemului de pensii private, independente, care sa poata incepe activitatea de dezvoltare a structurii interne, a procedurilor operationale, sa angajeze si sa formeze personal, sa elaboreze si sa publice normele necesare pentru derularea unui program eficient de reglementare si supraveghere a sistemului de pensii private. Infiintarea acestei comisii si functionarea ei va fi sustinuta in primii ani din imprumutul Bancii Mondiale 4616 RO cu destinatia organizarii si dezvoltarii institutiei pentru supravegherea si reglementarea sistemului pensiilor private. Subliniind necesitatea infiintarii in cel mai scurt timp posibil, Ministerul Muncii, Solidaritatii Sociale si Familiei a elaborat si promovat spre aprobare o Ordonanta de urgenta, a unei autoritati independente de supraveghere a sistemului de pensii private in scopul asigurarii cadrului administrativ si institutional pentru elaborarea normelor, necesare functionarii efective a fondurilor de pensii si crearea structurii operationale de supraveghere.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).