Firme multinaționale

Referat
8/10 (2 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 7 în total
Cuvinte : 1612
Mărime: 11.53KB (arhivat)
Publicat de: Flaviu Vasilescu
Puncte necesare: 7

Cuprins

  1. 1. Ce este “firma multinationala”?
  2. 2. Aparitia firmelor multinationale
  3. 3. Clasificarea firmelor multinationale
  4. 4. Globalizarea concurentei si a strategiei
  5. 5. Firmele multinationale in Europa si Romania
  6. Bibliografie

Extras din referat

Ce este “firma multinationala”?

Potrivit lui C.A. Michalet, firma multinationala este “o intreprindere, sau un grup, cel mai adesea de mari dimensiuni, care, pornind de la o baza nationala, a implantat mai multe filiale in diverse tari, potrivit unei strategii si organizari concepute la scara mondiala”. Aceasta definitie exclude intreprinderile care se multumesc sa faca export; trebuie ca in strainatate sa aiba loc constituirea unor filiale de productie, si nu de comercializare. Se observa ca definitia tine seama de originea nationala a firmelor multinationale, apartenenta sa la o tara putand explica unele dintre particularitatile sale. De asemenea, se remarca faptul ca filialele se pot constitui in strainatate conform unor modalitati extrem de variate: rascumparare, crearea unor intreprinderi noi, participarea la capitalul unei intreprinderi existente. Finantarea se poate face si ea din surse diferentiate, precum refolosirea profiturilor realizate anterior de filialele deja create sau imprumuturi in tara straina.

Cea de-a doua acceptiune a termenului de “firma multinationala” pune accentul pe caracterul international al firmei, care se considera ca fiind autonoma fata de tara sa de origine, ca si fata de tara de implantare. Caracterul international este atribuit in functie de diferite criterii, care pot fi utilizate separat sau impreuna: capitalul social al firmei este detinut de actionari dispersati in mai multe tari, conducatorii firmei sunt de diferite nationalitati, strategia si planificarea productiei firmei este elaborata la scara mondiala. In realitate insa, sunt putine intreprinderi care corespund simultan acestor trei criterii.

Asadar, se pot identifica doua curente, dupa cum accentul este pus pe caracterul international al firmei sau pe baza nationala. O intreprindere este considerata multinationala numai atunci cand controleaza mai multe filiale in mai multe tari.

Desi cele mai multe sunt cunoscute drept firme gigant, criteriul dimensiunii nu este suficient pentru a caracteriza firmele multinationale. Chiar daca cifra de afaceri a General Motors este mai mare decat produsul intern al unor tari ca Turcia sau Grecia, exista si firme multinationale de dimensiune medie sau chiar mica.

Aparitia firmelor multinationale

Explicatiile procesului de multinationalizare, foarte numeroase, pot fi grupate in jurul a 4 teme explicative principale.

1. Restrictiile de aprovizionare

Majoritatea tarilor industrializate dispun de un spatiu marginit, in care resursele naturale sunt uneori foarte limitate si in care specializarea industriala necesita asigurarea aprovizionarii de afara.

2. Spatiile nationale.Disparitatea spatiului mondial

Spatiul mondial nu este omogen, ci diferentiat in spatii economice nationale, care reprezinta o piedica pentru expansiunea comerciala prin export. In primul rand, datorita “barierelor protectioniste”, care nu pot fi reduse la taxe vamale. Apoi, limitarea cantitatilor, fixarea unor reglementari privitoare la normele de securitate, de igiena, de poluare, reprezinta tot atatea bariere netarifare. De aici rezulta interesul pentru productia la fata locului, chiar in spatiul in care se vand rezultatele ei, ceea ce permite si adaptarea la gusturile consumatorului.

3. Structura oligopolista internationala

Cea mai mare parte a firmelor multinationale se afla in situatie de oligopol, ceea ce duce la imposibilitatea sau la dificultatea foarte mare de a mari segmentul de piata din economia nationala in care sunt integrate initial. Blocarea expansiunii pe piata nationala duce initial la export, apoi la productia la locul vanzarii, adica la multinationalizare. Aceasta schimbare de amplasare poate reprezenta uneori o necesitate pentru a compensa irosirea unui avantaj tehnologic anterior. De asemenea, rentabilitatea investitiei intr-o alta tara poate fi superioara fata de cea din tara de origine.

Preview document

Firme multinaționale - Pagina 1
Firme multinaționale - Pagina 2
Firme multinaționale - Pagina 3
Firme multinaționale - Pagina 4
Firme multinaționale - Pagina 5
Firme multinaționale - Pagina 6
Firme multinaționale - Pagina 7

Conținut arhivă zip

  • Firme Multinationale.doc

Alții au mai descărcat și

Studiu de caz - compania multinațională Intel

1. Influenţa unor factori caracteristici globalizării economice asupra modului de acţiune al firmei la nivel internaţional Intel Corporation este...

Corporațiile multinaționale și globalizarea

“ Forţele cu caracter multinaţional sunt în bună măsură anonime şi de aceea, greu de identificat. Ele nu formează un sistem uniform sau o ordine,...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Mondializarea și Influența Sa asupra Mediului Economic

Introducere Mondializarea reprezinta o retea de interdependente dezvoltata între statele lumii, o sinteza a transformarilor radicale cu care s-a...

Rolul Firmelor Multinaționale în Procesul Globalizării

INTRODUCERE Una dintre cele mai mari forţe de presiune cu care se confruntă evoluţia ţărilor şi a uniunilor de comerţ internaţional este...

Firma Multinațională - Agent al Schimbării

INTRODUCERE Anii ’90 reprezinta primul deceniu în care companiile nationale din întreaga lume au început sa-si formeze o viziune globala. Timpul...

Strategia de afaceri a firmelor multinaționale Adidas și Nike

1. Evoluţia industriei de încălţăminte sportivă pe plan mondial Pantofii au avut întotdeauna o importanţă deosebită pentru oameni. Istoria...

Analiza multinaționalelor pe fondul crizei financiare

Introducere Una dintre cele mai mari forţe de presiune cu care se confruntă evoluţia ţărilor şi a uniunilor de comerţ internaţional este...

Strategii de Afaceri și Avantajul Competitiv al Firmelor Multinaționale

Introducere In timpul crizelor economice, companiile işi pot transforma cu indrăzneală poziţia competitivă, profitând de noile oportunităti care...

Prezența Firmelor Multinaționale în România în Ultimii 20 Ani

REZUMAT Una dintre cele mai mari forţe de presiune cu care se confruntă evoluţia ţărilor şi a uniunilor de comerţ internaţional este reprezentată...

Adaptarea firmelor românești la cerințele companiilor multinaționale

CAPITOLUL I COMPANIILE MULTINATIONALE-GENERALITATI I.1. Evolutie si criterii de evaluare Entitatiile multinationale au jucat un rol important in...

Ai nevoie de altceva?