Evolutia si Tendintele de Dezvoltare a Comertului Intern in Republica Moldova

Extras din referat Cum descarc?

Comertul indiscutabil constituie un sector economico-social important in economia nationala a oricarei tari.
Drept ramura economica a comertului participa la formarea PIB, aducandu-si aportul la formarea bugetului.
Totodata plasandu-se la interfata cu consumatorii acest sector exercita o influenta substantiala asupra calitatii vietii.
Pe parcursul ultimilor aproape doua decenii comertul din Republica Moldova trece printr-o continua transformare si reorganizare adaptandu-se la realitatile economice sociale si mediul concurential toate acestea cu impact diferit asupra organizarii managementului si eficientei activitatii comerciale.
In acest context studierea mutatiilor structurale si a tendintelor ce se manifesta in sfera comertului, constituie o premisa importanta pentru conturarea orientarilor de dezvoltare a pietei interne, realizarii misiunii de baza a comertului si sporirea calitatii vietii populatiei.
Analiza evolutia comertului intern din tara din ultim deceniu scoate in evidenta urmatoarele tendinte in acest domeniu:
1. Aprofundarea relatiilor de piata si intensificarea concurentei a favorizat dezvoltarea rapida a intreprinderilor mici si mijlocii (tab.1)
Tabelul 1 
Dinamica intreprinderilor mici si mijlocii (IMM)
pe genuri de activitate in R. Moldova
Tipuri de activitati 2005 2006 a.2006 % fata de a.2005
Nr. agenti economici (mii) Nr. intreprinderi mici si mijlocii (mii) Ponderea IMM Nr. agenti economici (mii) Nr. intreprinderi mici si mijlocii (mii) Ponderea IMM 
Total agenti economici % Dupa tip de activitati % Total agenti economici % Dupa tip de activitati % 
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
1 2 3 4 5 6 7 8 9 10
Total 33,14 32,6 98,37 100 36,15 35,5 98,2 100 108,9
din care:
- agricultura, economia
vanatului si sivicultura;
- industrie prelucratoare;
- constructii;
- comert cu ridicata si cu amanuntul;
- transporturi si comunicatii;
- alte activitati. 
2,0
4,31
1,85
13,9
2,32
8,73 
1,9
4,2
1,8
13,8
2,3
8,6 
95
97,4
97,3
99,3
99,1
98,5 
5,8
12,9
5,5
42,3
7,1
26,4 
2,1
4,67
2,1
14,85
2,57
9,84 
2,0
4,5
2,1
14,7
2,5
9,7 
95,2
96,4
100,0
99,0
97,3
98,6 
5,6
12,7
5,9
41,4
7,1
27,3 
105,3
107,1
116,7
106,5
108,7
112,8
Sursa: Anuarul statistic al R. Moldova a. 2007, pag. 501, p. 507.
Un ritm avansat de dezvoltare au cunoscut agentii din sfera comertului. Intreprinderile mici si mijlocii au constituit 14,7 mii in a. 2006, si detin 99% din numarul agentilor cu profil - comert cu ridicata si cu amanuntul. In structura activitatii economice acestora le revin 41,7%. In activitatea de comert cu ridicata si cu amanuntul sunt antrenati 79,7 mii salariati sau 24% din numarul salariatilor din cadrul IMM-urilor (fig.1).
Analizind datele privind repartizarea populatiei ocupate pe tipuri de activitati economice putem constata ca in structura populatiei ocupate in economia nationala ponderea angajatilor in comertul cu ridicata si amanuntul constituie 15,6% pentru a.2006.


Fisiere in arhiva (2):

  • Comertul.ppt
  • Evolutia si Tendintele de Dezvoltare a Comertului Intern in Republica Moldova.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* Prețul este fără TVA.

Hopa sus!