Extras din referat
I.1 Introducere, definitie, continut
Cunoasterea temeinica a practicii fiscale internationale aee o importanta deosebita in realizarea procesului de largire a cooperarii economice si financiare intre diferite state ale lumii, de intensificare a relatiilor economice si financiare dintre acestea. Dubla impunere international poate deveni, la un moment dat, o piedica in amplificarea relatiilor economice, de credit, etc. dintre diferite tari.
Ca urmare a evolutiei relatiilor economice internationale, in urma mondializarii economiei si a raporturilor de interdependenta in care este implicata economia romaneasca, evitarea dublei impuneri internationale a devenit o necesitate , influentand competitivitatea pe plan extern a marfurilor si implicit eficienta exportului.
Dubla impunere internationala reprezinta supunerea la impozit a aceleiasi materii impozabile si pentru aceeasi perioada de timp, de catre doua autoritati fiscale din tari diferite. Dubla impunere poate aparea in cazul realizarii de catre rezidentii unui stat a unor venituri pe teritoriul altor state. Prin urmare, in cadrul unui stat impunerea aceluiasi venit sau aceleiasi averi la mai multe impozite reprezinta o dubla impunere economica. In relatiile dintre state intereseaza nu dubla impunere economica, ci dubla impunere fiscala.
I.2 Necesitatea incheierii de catre Romania a conventiilor bilaterale privind evitarea dublei impuneri
In vederea evitarii dublei impuneri, tara noastra utilizeaza atat normele de drept intern, cat si conventiile de evitare a dublei impuneri incheiate cu statele partenere.Referitor la normele de drept intern, se observa o permanenta preocupare a autoritatii legislative si a celei executive de a armoniza si a actualiza legislatia interna in concordanta cu realitatile economice internationale.
Dubla impunere internationala poate aparea numai in cazul impozitelor directe ( al impozitelor pe venit si al celor pe avere). In cazul impozitelor indirecte nu se pune problema dublei impuneri, deoarece cetatenii unui stat, atunci cand se afla pe teritoriul altui stat, suporta, in calitate de cumparatori, aceleasi impozite cuprinse in preturile marfurilor cumparate ca si cetatenii statului respectiv. Pentru marfurile sau serviciile cumparate de cetatenii unui stat din alta tara, ei nu mai platesc in tara lor impozite indirecte similare cu cele incluse in pretul de cumparare al marfurilor sau serviciilor respective.
Aparitia dublei impuneri trebuie privita in stransa legatura cu particularitatile politicii fiscale si ale sistemelor de impozite intalnite intr-o tara sau alta. De asemenea, pot conduce la aparitia dublei impuneri si interesele unor state de a utiliza impozitele pentru stimularea activitatilor producatoare de venituri impozabile sau, dimpotriva, pentru franarea acestora.
Conventiile de evitare a dublei impuneri au urmatoarele scopuri :
-de a promova, prin eliminarea internationala a dublei impuneri, schimbul de bunuri si servicii, precum si circulatia capitalului si a persoanelor ;
-de a elimina evitarea impunerii si evaziunea fiscala ;
-de a repartiza drepturile fiscale intre Statele Contractante ;
-de a preveni discriminarea fiscala ;
In ce priveste asezarea impozitelor, taxelor si a altor venituri publice prin care se incearca evitarea dublei impuneri, in legislatia fiscala din tara noastra se aplica criteriul teritorialitatii. Conform criteriului teritorialitatii, impozitele si taxele se aplica asupra veniturilor obtinute si bunurilor dobandite pe teritoriul Statului roman, indiferent daca beneficiarul lor este cetatean roman sau strain.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Evitarea Dublei Impuneri.doc