Cuprins
- CUPRINS
- CUVÂNT ÎNAINTE
- PREZENTAREA ORGANIZAŢIEI
- 1. Sectorul de activitate
- 2. Scurt istoric al organizaţiei
- 3. Misiunea şi obiectul de activitate
- 4. Obiectivele principale
- ANALIZA PRINCIPALILOR INDICATORI
- Analiza mediului intern şi extern
- PREZENTAREA MODALITĂŢILOR DE ORGANIZARE
- Structura organizatorică
- MANAGEMENTUL ORGANIZAŢIEI
- 1. Personalul organizaţiei
- 2. Piaţa
- 3. Concurenţa
- CODUL DE ETICĂ AL FIRMEI PROTON
- 1. Misiune
- 2. Principiile noastre
- 3. Conduita între colegi
- 4. Comportamentul companiei faţă de angajaţi
- 5. Angajaţii – comportamentul faţă de companie
- 6. Comportamentul nostru faţă de clienţi
- 7. Comportamentul nostru faţă de acţionari şi investitori
- 8. Comportamentul nostru faţă de Furnizori & Asociaţi
- 9. Comportamentul nostru faţă de concurenţi
- 10. Comportamentul nostru faţă de autorităţi
- 11. Comportamentul nostru faţă de mass-media
- 12. Poziţia noastră faţă de mediul înconjurător
- 13. Punem în aplicare a Codului de Etică
- BIBLIOGRAFIE
Extras din referat
CUVÂNT ÎNAINTE
Dicţionarul explicativ al limbii române [DEX 1] defineşte etica ca o disciplină filosofică care studiază principiile morale, originea, dezvoltarea şi conţinutul lor. Conform dicţionarului explicativ al limbii române etica este sinonimă cu morala.
În Dicţionarul explicativ de marketing [DRUŢĂ 2003] se consideră că originea termenului de etică provine de la grecescul ethos tradus ca moravuri, ştiinţă a principiilor moralei. Se consideră morale prescripţiile admise într-o epocă, într-o anumită societate, precum şi efortul de a se conforma acestor prescripţii şi de a le urma neabătut. Termenul de etică este perceput ca o reflectare conştientă a credinţelor morale şi a propriilor atitudini, prin intermediul unor norme sau principii morale. Etica este o ştiinţă a binelui şi a răului.
Alţi autori consideră [CRĂCIUN 2005] că termenul de morală parvine de la latini şi semnifică aproape acelaşi lucru ca şi termenul de etică. Termenul de etică este definit ca incluzând acele atitudini, caracteristici, obiceiuri specifice unei culturi, popor sau grup uman.
Sunt şi autori [JOSEPHSON 1995] care consideră că etica priveşte un sistem sau un cod de conduită bazat pe datorii morale şi obligaţii care reglementează o anumită conduită.
Etica tratează abilitatea de a distinge între bine şi rău şi promisiunea de a face bine. Societăţile comerciale sunt deseori puse în situaţia de a alege între două variante opuse din punct de vedere etic: fie să meargă pe calea onorabilă şi să ia decizia decentă, fie să meargă pe calea dezonoarei şi să înşele încrederea partenerilor sociali. [6 KOTLER 2003] Partenerii sociali sunt incluşi în categoria stakeholderilor de literatura de specialitate din România [IAMANDI 2008, OPREA 2005] şi din străinătate; stakeholder fiind şi mediul natural. Deşi termenul de „stakeholder” provine din limba engleză (la fel ca termenul de „marketing”) el este utilizat şi în alte limbi, spre exemplu în literatura de specialitate din Spania în domeniul responsabilităţii sociale corporatiste. [GAGO 2005]
În acest context, o concepţie etică este esenţială pentru a atrage suportul şi implicarea pozitivă a tuturor participanţilor la succesul unei societăţi comerciale: angajaţi, clienţi, acţionari, creditori, furnizori, precum şi a comunităţii în care respectiva societate comercială îşi desfăşoară activitatea. Dacă aceşti stakeholderi au o mare încredere în societatea comercială, dacă ei simt că sunt trataţi corect de către aceasta şi beneficiază de pe urma ei, atunci vor contribui la bunul mers al afacerilor.
În sens larg, etica este divizată în etică teoretică şi etică normativă. Etică teoretică reflectă teoria filosofică a moralei cuprinzând de obicei o doctrină despre esenţa acesteia. Etică normativă se referă la o fundamentare a unui sistem de norme, valori, categorii morale.[ŢIGU 2005]
Considerăm şi noi, având în vedere definiţiile anterioare, că termenul de etică se suprapune celui de morală. Astfel, etica poate fi definită ca abilitatea persoanelor fizice de a distinge între bine şi rău şi promisiunea de a face bine.
În cadrul societăţii sunt stabilite standarde sau norme morale. Acestea sunt enunţuri cu caracter imperativ prin care se indică ce trebuie să facă sau să nu facă un individ conştient, astfel încât comportamentul său să fie apreciat ca bun de către semeni sau comunitate.
Normele morale au de regulă în componenţă două elemente:
- un element calitativ, care recomandă sau impune ceea ce e bine să faci sau să fii,
- un element imperativ, care se concretizează în expresia trebuie să faci sau trebuie să fii.
O altă caracteristică a normelor morale se referă la obiectivitatea lor, adică aceste norme nu sunt voinţa cuiva, ci sunt generate şi se manifestă datorită unor nevoi obiective ce rezultă din specificul relaţiilor dintre oameni.
După unii autori [BÂTLAN 1997] normele morale pot fi clasificate astfel:
- Norme etice generale sau universale. Această categorie de norme morale sunt
prezente în toate tipurile de comunităţi umane, au durabilitate în timp şi influenţează întreaga
gamă de relaţii şi activităţi umane.Astfel de norme etice generale sunt: cinstea, demnitatea, sinceritatea, curajul,loialitatea, generozitatea, buna-credinţă.
- Norme etice particulare. Această categorie de norme morale se adresează unor comunităţi umane determinate, au o anumită variaţie în timp şi influenţează relaţii sau activităţi umane particulare.
În continuare vom vedea cum se aplică aceste principii etice în cadrul culturii organizaţionale din cadrul firmei Proton Tehnologies.
PREZENTAREA ORGANIZAŢIEI
1. Sectorul de activitate
Proton Tehnologies are o experienţă de 9 ani pe piaţa românească în materie de telecom,fiind unul din principalii parteneri Vodafone şi unul dintre cei mai importanţi jucători pe piaţa GSM din România. Încă de la început viziunea firmei a fost sa ajungă lideri pe piaţa de GSM din România prin calitate ,dinamism şi perseverenţă.
Preview document
Conținut arhivă zip
- Etica in Comert Turism si Servicii.doc