Procesul bugetar - continut si aspecte generale 3 Caracteristicile procesului bugetar 4 Etapele procesului bugetar 5 1. Elaborarea proiectului de buget 5 2. Aprobarea bugetului 6 3. Executia bugetului 7 4. Incheierea exercitiului bugetului 7 5. Controlul executiei bugetului 8 Concluzii 11 Bibliografie 12
Procesul bugetar - continut si aspecte generale Procesul bugetar reprezinta o succesiune de etape ce constau in elaborarea, aprobarea, executarea, incheierea, controlul si raportarea rezultatelor executiei bugetului. Procesul bugetar al fiecarui an se incheie cu aprobarea contului general de executie a acestuia. Toate aceste activitati se desfasoara in faze succesive, cu exceptia controlului, care este prezent in toate etapele. Procesul bugetar reprezinta multimea structurata a actiunilor si masurilor initiate si derulate de institutiile statale competente in scopul realizarii politicii financiare promovate de autoritatea guvernamentala in domeniul bugetar . Intr-o abordare formala, procesul bugetar este definit in literatura de specialitate, din puncte de vedere diferite, iar ca si continut, si in special, al descrierii etapelor parcurse, nu se constata deosebiri esentiale. Aceasta pentru ca regulile dupa care se desfasoara procesul bugetar sunt precis definite prin lege (Constitutie, Legea pentru finantele publice, Legea administratiei publice locale, etc.). Deosebirile care exista de la o tara la alta sunt determinate de forma organizational-administrativa(stat federal sau unitar), perioada pentru care se realizeaza bugetul (coincide sau nu cu anul calendaristic), organizarea Parlamentului (unicameral sau bicameral). Prin continutul sau, procesul bugetar exercita importante influente in domeniul economico-social, datorita faptului ca modul de elaborare, aprobare si executie a unui anumit tip de buget se repercuteaza asupra cererii si ofertei agregate din economie, asupra gradului de satisfacere cu bunuri si servicii publice. In derularea procesului bugetar, reponsabilitatile revin Parlamentului, Guvernului, Ministerului Economiei si Finatelor, autoritatilor administratiei publice locale, precum si ordonatorilor de credite. Derularea procesului bugetar presupune existenta unor resurse finaciare, precum si alocarea lor in scopul furnizarii catre populatie a bunurilor si serviciilor publice. Caracteristicile procesului bugetar Procesul bugetar prezinta o serie de caracteristici care-i confera trasaturile specifice unui proces: 1. decizional, deoarece continutul sau consta in alocarea unor resurse bugetare limitate in raport cu nevoile societatii pentru bunuri si servicii publice; 2. democratic, deoarece in cursul derularii etapelor procesului bugetar se manifesta atat atributele statului de drept - intre care cel al separatiei puterilor in stat, cat si posibilitatea impunerii intereselor economico-sociale ale diferitelor grupuri de cetateni care detin majoritatea politica de decizie; 3. preponderent politic, deoarece optiunea pentru un anumit tip de politica economica, in general, de politica financiara si monetara, in special, toate reflectate in continutul bugetului, reprezinta un act de decizie politica al fortelor majoritare in Parlament. 4. cu continuitate ciclica deoarece etapele procesului bugetar sunt stabilite prin legi specifice,cu precizarea termenelor concerte de derulare si finalizare a fiecarei faze,in baza princiipiilor anulitatii si publicitatii bugetare. 5. de larg impact public, deoarece sfera sa de cuprindere si efectele generate se regasesc in macro si microeconomie, precum si in toate domeniile vietii social-economice. Instrumentul in care isi gasesc reflectare toate resursele financiare publice si cheltuielile publice il constituie bugetul general consolidat. Acesta cuprinde ansamblul bugetelor care reflecta fluxurile de venituri si de cheltuieli ale sectorului public, si anume: bugetul de stat, bugetul asigurarilor sociale de stat, bugetul asigurarilor sociale de sanatate, bugetele locale, bugetele fondurilor speciale, bugetul trezoreriei statului, bugetele diferitelor institutii publice, bugetul creditelor externe contractate si bugetul fondurilor externe nerambursabile.
1. Delia Catarama, Emilia Campeanu, Attila Gyotgy, Tatiana Mosteanu, Mariana Vuta-Buget si trezorerie publica Editura Universitara 2008,pag 60 2. Tatiana Mosteanu, Iulian Vacarel - Finate Publice,Editia a V-a ,pag 553 3. Iulian Vacarel - Finate Publice,Editia a V-a ,pag 552 4. Prof.univ.dr.Radu Stroe, Lect.univ.drd.Dan Armeanu, Finante,Editia a II-a 5. https://administrare.info/economie/10270-referat-procesul-bugetar 6. https://www.creeaza.com/afaceri/economie/finante-banci/ETAPELE-PROCESULUI-BUGETAR971.php 7. https://ro.scribd.com/document/47266753/Procesul-Bugetar-in-Romania#logout 8. https://www.stiucum.com/economie/economie-generala/Procesul-bugetar-continutul-et53659.php
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).