AUDIT INTERN Auditul intern este o activitate independenta de asigurare obiectiva si de consiliere, destinata sa adauge valoare si sa antreneze imbunatatirea activitatilor organizatiei. Ajuta organizatia in indeplinirea obiectivelor sale printr-o abordare sistematica si disciplinata in cadrul evaluarii si imbunatatirii eficacitatii proceselor de management al riscurilor, control si guvernare. Elementele principale care definesc auditul, in general: -examinarea unei informatii trebuie sa fie exclusiv o examinare profesionala; -scopul examinarii unei informatii este acela de a exprima o opinie asupra acesteia; -opinia exprimata asupra unei informatii trebuie sa fie responsabila si independenta, ceea ce presupune ca persoana care face aceasta examinare are anumite responsabilitati pentru activitatea sa si trebuie sa fie o persoana independenta; -examinarea trebuie sa se faca dupa reguli dinainte stabilite cuprinse intr-un standard, norma legala ori profesionala care constituie criteriu de calitate. -statutul de independenta al persoanelor care realizeaza aceste misiuni de audit si autonomia organismului din care face parte auditorul. MISIUNEA DE AUDIT Misiunea de audit este definita ca o sarcina separata si identificabila, care se finalizeaza prin emiterea de catre auditor a unui punct de vedere sau a unei opinii consemnate intr-un raport, asupra indeplinirii unor obiective clare si bine determinate, aferente entitatii auditate. Domeniul de aplicare a unei misiuni de audit poate varia in mod semnificativ in functie de doua elemente: obiectul si functia. Obiectul Va permite distinctia intre misiuni specifice si misiuni generale. - Fie, cazul cel mai intalnit, avem de-a face cu o misiune specifica, adica o misiune care se ocupa de o anumita problema intr-un anumit loc. Asa se intampla daca misiunea are ca obiect '"auditul magaziei uzinei din Valenciennes" sau "auditul vanzarilor din sectorul Maine-Anjou" sau "auditul securitatii sediului social" sau "auditul centrului informatic al sucursalei din Lyon". - In opozitie cu aceste misiuni "specifice" putem defini misiuni "generale" care nu vor cunoaste nici o limita geografica. Reluand exemplele precedente putem ilustra notiunea de misiune generala cu "auditul magaziilor" sau cu "auditul vanzarilor" sau cu "auditul securitatii" sau cu "auditul centrelor informatice" si acest lucru peste tot unde exista intr-o intreprindere o magazie, o activitate de vanzare, o functie de securitate sau un centru informatic. Functia Este un alt criteriu care poate bineinteles sa stea alaturi de celalalt; vorbim atunci de misiuni unifunctionale sau de misiuni pluri-functionale. - Misiunea uni-functionala, fie ca este specifica sau generala, nu se va ocupa decat de o singura functie. Din obisnuinta, vom rezerva acest termen misiunilor "generale", dar observam ca nu exista nici un motiv logic pentru aceasta: atat auditul magaziei uzinei din Valenciennes cat si auditul magaziilor sunt misiuni uni-functionale deoarece nu vizeaza decat functia de "gestiune a magaziilor". La fel se intampla si cu "auditul achizitiilor" sau cu "auditul securitatii" sau cu "auditul recrutarii". - Misiunea pluri-functionala, cea in care auditorul se preocupa de mai multe functii in cursul aceleiasi misiuni, se intalneste in general in doua cazuri: Primul caz, cel mai intalnit, este cel al filialelor. Cand auditorii interni se deplaseaza pentru a audita o filiala, in Franta sau in strainatate, ei auditeaza in general toate sau o parte a activitatilor filialei fara a se limita la o singura functie. Ei pot avea astfel o imagine de ansamblu asupra societatii cat si o apreciere globala asupra calitatii gestiunii sale. Aceasta abordare nu se aplica in general in cazul filialelor importante, decat daca este vorba de o misiune lunga (al doilea criteriu care va fi examinat in paragraful urmator). Aceasta abordare pluri-functionala a filialei se aplica in egala masura si din aceleasi motive si in cazul uzinelor cu o anumita importanta. Atat intr-un caz cat si in celalalt, limita dintre abordarea uni-functionala si cea pluri-functionala nu este stricta: totul tine de practica, obiceiuri... si cultura ! Al doilea caz, in afara filialelor si uzinelor, in care gasim adesea o abordare multi-functionala, este cel al auditurilor informatice: auditarea sistemelor informatice ale unui sector, filiale sau uzine seamana in general cu o abordare uni-functionala (informatica), deoarece sistemele informatice in discutie vor acoperi si viza in mod evident mai multe functii. Dimpotriva, evitam aceasta calificare atunci cand misiunea este definita ca fiind auditul unui anumit sistem informatic specific.
- Mircea Boulescu, Marcel Ghita, Valerica Mare],'Controlul fiscal si auditul financiar-fisca', Editura CECCAR, Bucuresti, 2003 - Asociatia auditorilor interni din Romania -Raiffeisen Bank Sa -cursuri Audit Intern , Prof, Sorin Vinatoru
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).