1.1. Importanta pietei si a eficientei pietei Economiile pot fi clasificate in doua tipuri: cele de piata in care producatorii decid ce bunuri vor produce si vinde consumatorilor si economiile central planificate in care guvernul este acela care decide in mod general ce va produce si in ce cantitate. Majoritatea economiilor reale sunt mixte. Tipurile economiilor de piata au fost intotdeauna cele dominante, daca adaugam si cele din recenta distrugere a sistemului din Europa de Est si fosta URSS. Vasta majoritate a resurselor lumii sunt astfel utilizate in tipul economiei de piata care sunt de la fel raspunzatoare pentru o proportie semnificativa a poluarii lumii. Este de asemenea important sa intelegem procesul prin care fortele de piata determina cat de mult din fiecare resursa a producatorului va fi folosita in procesul de productie si similar de ce operatiunile de pe piata afecteaza tipurile si cantitatile de poluanti produsi. Intelegand cum opereaza piata si tipurile de semnale care sunt transmise producatorilor ajuta de asemenea sa intelegem cum putem in cel mai bun mod sa modificam piata pentru a ne asigura ca producatorii nu vor supraexploata si asa resursele insuficiente. Obiectivul producatorului - profitul De ce produc producatorii? Productia de bunuri nu este o finalitate, decat atunci cand permite producatorului sa schimbe bunurile pe bani si sa obtina un venit. Productia nu este lipsita de costuri, producatorul trebuie sa cumpere resurse (materii prime, forta de munca, etc.).Astfel producatorii trebuie sa se asigure ca cantitatea de bani perceputa din producerea de bunuri depaseste costurile, deci profitul poate fi realizat (diferenta dintre venit si costuri) si ca-si poate continua afacerea. Este foarte clar ca un obiectiv important este acela de a reduce costurile si sa maximizeze profitul. Pe de alta parte firma poate avea si alte obiective, dar cel al maximizarii profitului este esential. Venituri si costuri Sa tratam pentru inceput separat cele doua notiuni ale venitului si costului. Venitul pe care producatorul il are prin vanzarea bunurilor, este dat de pretul de piata al acelui bun. Acest pret la randul lui depinde de cantitatea ceruta, cantitatea produsa ca si de oferta in general pentru cal produs. Este cunoscut ca oamenii in general isi sporesc consumul unui bun atunci cand pretul scade, isi descresc consumul atunci cand pretul creste, deci exista o relatie negativa intre pret si cantitatea ceruta. Asa cum se observa in grafic avem o curba C pentru cerere. Pe de alta parte a pietei, daca pretul unui bun scade, producatorii isi vor reduce productia, in timp ce daca pretul creste, ei isi vor spori oferta de bunuri, daci avem o relatie pozitiva intre pret si cantitatea pe care producatorii o vor oferi. Astfel putem trasa curba ofertei in grafic. Asa cum am mai discutat exista doar un pret Pe, pretul de echilibru al pietei, in care cantitatea de bunuri si servicii pe care producatorii vor sa o ofere este egala cu cantitatea de bunuri si servicii pe care consumatorii doresc sa o cumpere. Astfel, pentru oricare al pret decat pretul de echilibru, pretul va trebui sa se apropie de Pe, astfel sistemul se echilibreaza de la sine. Venitul marginal este un concept central la economiei si foarte important. Venitul marginal este cantitatea de venit (sau plata) pe care o firma o primeste prin vanzarea unei singure unitati de output
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).