ERP și Just in Time - Perspective

Previzualizare referat:

Extras din referat:

Ce inseamna ERP ?

Un ERP reprezinta o infrastructura software ce ofera suport de gestiune si coordonare a diferitelor structuri si procese din companie, in vederea realizarii obiectivelor de afaceri.

Scopul ERP este realizarea unei mai bune comunicari in companie, imbunatatirea cooperarii si interactiunii dintre diverse departamente precum cele de planificare a productiei, achizitii, productie, vanzari si relatii cu clientii. Schimbarile radicale din domeniul afacerilor si cresterea activitatilor din cadrul unei companii necesita adaptarea permanenta, adaptare ce pune la incercare capacitatile de efort si analiza ale resurselor companiei. Sistemele ERP (Enterprise Resource Planning) au fost create ca solutie la aceste provocari, din simplul fapt ca sunt capabile sa proceseze un volum foarte mare de date si informatii agregate in scopul optimizarii si eficientizarii proceselor.

Prin definitie, un sistem de tip ERP este o solutie software complexa, ale carei elemente sunt integrate intr-o platforma comuna, pentru gestionarea resurselor companiei. Sistemele de gestiune a afacerilor au evoluat de-a lungul timpului, incepand cu simple programe de planificare a materialelor si apoi a productiei, fiind concentrate in special pe gestionarea proceselor de productie si a activitatilor financiar contabile.

Sistemele ERP actuale realizeaza integrarea tuturor functiilor de conducere ale unei companii, plecand de la planificare, asigurarea stocului de materii prime si materiale, definirea tehnologiilor, coordonarea proceselor de productie si, nu in ultimul rand, la realizarea gestiunii financiar contabile, a resurselor umane, a stocurilor de produse finite si terminand cu dezvoltarea si mentinerea relatiilor cu clientii si partenerii de afaceri. Un astfel de sistem ERP permite factorilor de decizie realizarea unor analize complete asupra realizarii planului de afaceri. Prin optiunile de simulare a activitatilor si prin caracterul flexibil si dinamic al aplicatiilor se pot realiza planuri de previziune, evaluari si predefiniri ale tendintelor de evolutie ale industriei din care face parte compania, analize calitative, integrarea cu noile tehnologii e-business si comunicare online.

Beneficiile unui sistem ERP :

- informatii online / in timp real pentru toate ariile functionale ale unei organizatii

- standardizarea datelor si acuratete la nivel de intreprindere

- aplicatiile includ "cele mai bune practici" din industria respectiva

- eficienta pe care o inregistreaza compania

- analizele si rapoartele ce pot fi folosite la planificari pe termen lung

Avantajele furnizate de un sistem ERP :

- Informatia este introdusa in sistem o singura data

- Obliga la folosirea "celor mai bune practici" din industrie

- Permite personalizari

- Furnizeaza functionalitati pentru interactiunea cu alte module

- Furnizeaza instrumente de raportare manageriala diversificate.

Principiile metodei Just In Time: Principiul fundamental al conceptului JIT este formulat in felul urmator: trebuie sa se achizitioneze si sa se produca numai ceea ce este nevoie si cand este nevoie.

Perspective Just in time: Termenul de "Just in time" (JIT) indica faptul ca un proces este capabil de a raspunde pe loc unei cereri, fara a fi necesara o alta stocare suplimentara.

Scopul JIT: Eliminarea totala a inventarului in toate etapele procesului.

Problemele ce pot aparea in JIT sunt procesele scapate de sub control (intreaga retea de evenimente incluzand produsele si serviciile ce sunt aparute ca rezultat al unei nevoi. Termenul de proces este de asemenea folosit pentru a descrie sub-procesele unui sistem sau proces). JIT nu este un obiectiv usor de atins. El este ingreunat in special de faptul ca aprovizionarea este imprevizibila, la fel si clientii. JIT nu este numele unui concept nou. El reprezinta un obieciv, un tel. Telul este eliminarea totala a inventarului, micsorarea "muncii in curs", si este controlat de o reducere constanta a asa numitului "capital de munca". El nu este o "adaugire" a stilului existent de management. Poate fi dobandit doar ca o schimbare fundamentala in gandirea manageriala.

Planificarea JIT: Impementarea unui sistem de tip Just in time va implica o schimbare vizibila a stilului de management, directoral si cultural. De asemenea este nevoie de multa implicare. In al doilea rand trebuie identificate elementele principale ale JIT ca parte din plan. Scopul este ca JIT sa functioneze pe intergul lant de productie. Din acest motiv, relatia client-furnizor este principalul motiv pentru implementarea JIT-ului, dar nu singurul.

Just in time (JIT) fiind un concept care a avut foarte mult succes pana acum, tinde sa evolueze si sa se perfectioneze. In cadrul ERP-urilor, acest sistem a dus la cresterea eficientei programului integrat si la cresterea valorii acestuia. Tot mai multe firme, odata cu dezvoltarea acestora, au avut nevoie de sisteme integrate care sa realizeze toate operatiunile in timp real, sa poate verifica in orice moment stocul sau disponibilitatea unui anumit produs, sa poate emite o factura si in acelasi timp, produsul facturat si expediat sa fie scazut din evidenta acestora (cantitativ). ERP-urile actuale sunt capabile de acest lucru. Tot ce ai nevoie pentru implementarea lor sunt resursele fizice , reursele financiare si o baza de date existenta in cadrul firmei. Sistemle ERP sunt intr-o continua evolutie, sau mai bine spus adaptare, eficientizare, intrucat piata acestora s-a extins si cererea pentru ele a devenit tot mai mare, iar clientii tot mai pretentiosi.

Este greu de spus ce ne vor pregati ERP-urile de maine intrucat ele deja au ajuns la o maturitate. Probabil in primul rand ele vor fi mult mai stabile, cu o siguranta mult mai ridicata decat in prezent. Actualele sisteme ERP deja sunt inalt calitative lucru care este reflectat si de pretul cu care acestea ies pe piata. Au un suport tehnic foarte bun, o clientela foarte bine definita si un scop unic, acela de a usura activitatile dintr-o firma si de a-i maximiza profitul. Nu stim unde se va opri aceasta evolutie, dar un lucru este sigur: ne indreptam spre o tehnologie unificatoare si in special bazata pe aplicatii web, cu o securitate mult superioara celei de astazi si cu un suport instant mult mai eficient. Statiile de lucru tind sa fie tot mai mici si mai mobile (ex: PDA-uri folosite de agenti de vanzari, cu legatura directa la baza de date a companiei, si cu posibilitate de accesare instant). Deja multe dintre aceste tehnologii minimale se afla pe piata, si pe multe dintre acestea va fi posibila aceasta conectare just in time la baza de date a companiei mama, crescand cu mult eficienta si viteza de lucru a acesteia.

Bibliografie:

Just in Time - David C. Hutchins

Solutii informatice integrate pentru gestiunea afacerilor - ERP - Doina Fotache, Luminita Hurbean

Principles of Operations Management, J Heizer, B Render, Ed. Prentice Hall, Londra, 2002

Download gratuit

Documentul este oferit gratuit,
trebuie doar să te autentifici in contul tău.

Structură de fișiere:
  • ERP si Just In Time - Perspective.doc
Alte informații:
Tipuri fișiere:
doc
Diacritice:
Da
Nota:
6/10 (4 voturi)
Nr fișiere:
1 fisier
Pagini (total):
3 pagini
Imagini extrase:
3 imagini
Nr cuvinte:
1 164 cuvinte
Nr caractere:
6 000 caractere
Marime:
13.94KB (arhivat)
Publicat de:
Anonymous A.
Nivel studiu:
Facultate
Tip document:
Referat
Domeniu:
Economie
Tag-uri:
programe, Economie, gestionare
Predat:
la facultate
Materie:
Economie
Profesorului:
Doina Fotache
Sus!