Efectele Utilizarii Fondului Funciar asupra Rezultatelor Economico-Financiare

Extras din referat Cum descarc?

In Republica Moldova, imediat dupa anii 1990, reforma in agricultura a devenit un obiectiv principal, atat al noii puteri cat si al specialistilor din domeniu, precum si a altor categorii sociale interesate, in special in reforma proprietatii funciare.
In domeniul foloisrii pamantului si al aplicarii legislatiei funciare un rol important ii revine practicii judiciare. In sensul larg al cuvantului, practica judiciara nu este altceva decat toate hotararile instantelor judecatoresti privind aplicarea prevederilor legislatiei funciare. In alt sens, practica judicriara este o generalizare a aplicarii legislatiei funciare de catre instantele judecatoresti in care se mentioneaza greselile si neajunsurile acestor instante, se dau anumite explicatii cu privire la aplicarea corecta a normelor de drept funciar.
Astfel de generalizari face Curtea Suprema de Justitie a Republicii Moldova, in urma carora se adopta hotarari ale Plenului Curtii Supreme de Justitie.
In domeniul relatiilor funciare, plenul Curtii Supreme de Justitie a adoptat la 26 martie 1997 Hotararea nr. 10 ,,Cu privire la prcatica aplicarii de catre instantele judecatoresti a legislatiei funciare."
Conform acestei hotarari, litigiile si plangerile legate de chestiunile funciare, unde una dintre parti este cetateanul, se examineaza de catre judecatoriile jurisdictiei de drept comun, iar litigiile si plangerile privind chestiunile mentionate, unde partile sunt persoane juridice, si gospodariile taranesti (de fermieri) ca persoane fizice, precum si persoanele fizice care practica activitatea de antreprenoriat, sunt examinate de catre instantele judiciare economice.
Cadrul Legal
Prin Constitutia Republicii Moldova din 29 iulie 1994 se consacra in art. 9, doua forme de proprietate: publica si privata. Statul ocroteste in egala masura ambele tipuri de proprietate.
Legea nr. 828-XII din 25 decembrie 1991, Codul Funciar prevede ca proprietatea publica apartine statului sau unitatilor administrativ- teritoriale.
Adoptat la 25.12 1991, pus in aplicare la 01.01.1992 Codul funciar apare ca un act vital pentru dezvoltarea RM in conditiile noi de trecere la relatiile de piata.
Codul funciar si Constitutia sunt cele mai importante acte normative ce reglementeaza relatiile funciare din stat.
Codul funciar contine norme care reglementeaza urmatoarele aspecte ale relatiilor funciare ; privind componenta fondului funciar ce se compune din categorii de teren :
-cu destinatie agricola ;
-din intravilanul localitatii ;
-estinate industriei, transporturilor, telecomunicatiilor s.a.
-destinate ocrotirii naturii, sanatatii, activitatii recreative, terenurile de valoare istorico-culturala, terenurile zonelor suburbane si ale zonelor verzi, ale fondului silvic, ale fondului apelor, ale fondului de rezerva ;
-proprietetea(publica, privata) asupra terenurilor ;
-protectia ecologica asupra terenurilor;
-inregistrarea de stat asupra terenurilor si a dreptului de proprietate asupra lor in Registrul Bunurilor Imobile al cadastrului territorial; norme ce stabilesc componenta organelor de stat, care aucompetenta aplicarii si executarii fondului funciar.
De exemplu :
De competenta Parlamentului tin :
-reglementarea legislativa a relatiilor funciare pe intreg teritoriul RM ;
-organizarea controlului asupra respectarii legii funciare;
-stabilirea tarifului pentru calcularea pretului normativ al pamintului si cotelor impozitului funciar .
De competenta Guvernului tine :
-aprobarea perimetrului localitatilor urbane ;
-elaborarea masurilor de protectie a terenurilor si masurilor de protectie a lor ;
-stabilirea modului de incasare a impozitului ;
-stabilirea si schimbarea destinatiei in modul prevazut de lege ;
-controlul asupra folosirii si protectiei pamintului.
De competenta consiliilor raionale si municipale :
-stabilirea si incasarea impozitelor funciare ;
-exercitarea controlului asupra folosirii si protectiei terenului ;
-tinerea cadastrului funciar al raionului si municipiului, organizarea reglementarii regimului proprietatii funciare ;
-privarea detinatorului de dreptul de proprietate asupra terenurilor conform legislatiei in vigoare ;
-determinarea si repartizarea terenurilor pentru constructii ;
-schimbarea destinatiei terenurilor agricole
De competenta consiliilor satesti si orasanesti tin;
-atribuirea sau instrainarea terenurilor, fara schimbarea destinatiei in modul stabilit de lege ;
-tinerea cadastrului funciar ;
-organizarea evaluarii terenurilor conform metodei unice elaborate de Guvern ;
Este de relevat ca textul legi nu defineste si nu arata continutul proprietatii private. Din analiza textului si a faptului ca bunurile proprietate publica sunt definite si ca insasi Constitutia recunoaste doua forme de proprietate, rezulta ca proprietatea care nu este publica, este privata. Proprietatea privata este acea care apartine particularilor - persoane fizice ori persoane juridice, inclusiv statul ca persoana juridica, juridica civila.


Fisiere in arhiva (1):

  • Efectele Utilizarii Fondului Funciar asupra Rezultatelor Economico-Financiare.docx

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare, nr. comenzii si factura (la plata cu cardul). Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!