Educația publică

Referat
8.4/10 (5 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 20 în total
Cuvinte : 8094
Mărime: 41.46KB (arhivat)
Puncte necesare: 7
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Cretu Alina

Cuprins

  1. CUPRINS
  2. I. MOTIVATIA ARGUMENTARII CA INTERES PUBLIC
  3. A. Educatia  interes public
  4. B. Delimitari conceptuale si factori de influenta ai investitiei in educatie
  5. II. MODUL DE PROVENIENTA RESURSELOR FINANCIARE
  6. A. Starea actuala a finantarii sistemului educational.
  7. B. Principalele surse de finantare ale investitiei utilizate in statele dezvoltate ale lumii.
  8. III. CALCULUL ECONOMIC SI SOCIAL AL RAPOTULUI DINTRE EFORTURI SI REZULTATE
  9. IV. COMPARATII CU ALOCAREA PRIN PIATA CU ALTE PROBLEME DE INTERES PUBLIC
  10. A. Alocarea Pareto-optimala a resurselor in domeniul educatiei.
  11. V. CONCLUZII
  12. VI. ANEXE

Extras din referat

I. MOTIVATIA ARGUMENTARII CA INTERES PUBLIC

A. Educatia  interes public Educatia este una dintre atributiile deja clasice ale statului. Pâna si multe din persoanele cu convingeri liberale si cu o orientare pro-piata vad învatamântul ca o îndatorire a statului. Mai întîi, sa legitimam o parte din functiile statului actual. Statul actual poate fi vazut ca o institutie creata de catre o comunitate (poporul) pentru a-i furniza cât mai eficient bunuri publice. Bunurile publice sunt bunuri care sunt produse prin contributia tuturor membrilor voluntari ai comunitatii si sunt disponibile oricarui membru al comunitatii. În plus, impozitele reprezinta exact contributia cetatenilor voluntari în scopul furnizarii de bunuri publice. În continuare vom presupune ca statele sunt legitime în aceasta masura, cu precizarile aferente legate de specificarea metodei prin care se decide ce bunuri sunt furnizate, specificarea bunului ce urmeaza a fi furnizat, a utilitatii care justifica furnizarea sa publica, a specificarii cotelor de impozit si a modului în care ele sunt distribuite între diferitele bunuri de furnizat. Urmatorul pas este cel în care specificam bunul public numit învatamânt. Nucleul învatamântului, ca bun public, este educatia elementara. Aceasta este oferita oricarui copil si se spera ca ea îi ofera acestuia instrumentele necesare pentru a putea face fata vietii sociale. La acest nivel iese în evidenta prima problema grava a actualului sistem de învatamânt. Si anume, ca pe lânga educatia elementara statul ofera gratuit educatie superioara tocmai celor care au cele mai mari abilitati intelectuale, deci sunt cei mai capabili. Singura logica care legitimeaza bunul public învatamânt ar cere ori ca oricine sa aiba acces liber la toate nivelele învatamântului de stat, ori ca cei mai defavorizati sa beneficieze de nivele de învatamânt cu acces restrâns. În nici un caz sa fie favorizati cei care oricum sunt mai capabili. Acum, sa vedem ce are voie sa faca statul pentru furnizarea acestui bun public. Practic, el este un agent economic care are de îndeplinit un contract, având o suma de bani (colectata prin impozite) cu care trebuie sa ofere cantitatea necesara de educatie elementara la o calitate cât mai mare. Odata ajunsi în acest punct, sunt importante doua întrebari: în ce masura statul actual furnizeaza optim educatie si în ce masura statul interfereaza nepermis cu activitatea altor agenti de pe piata.

B. Delimitari conceptuale si factori de influenta ai investitiei in educatie Educatia in general si educatia economica in special sunt considerate variabile esntiale ale dezvoltarii specifice incadrarii societatii pe coordonatele economiei cunoasterii.Educatia contureaza astfel asa - numita societate a cunoasterii care este diferita de societatea industriala a celui de-al doilea val al civilizatiei umane sau de era postindustriala prefigurata de catre Daniel Bell.Societate informationala- in care economia virtuala pare sa inlocuiasca tot mai mult fluxurile reale si monetareprin fluxuri de informatii - este adesea evocata in ultimii ani sub denumirea de societate a cunoasterii si chiar prin denumirea simbolica de societate a invatarii.De altfel, in cele mai dezvoltate state ale lumii investitia in capital uman, in general si investitia in educatie, in special, sunt considerate a reprezenta un factor cheie al unei dezvoltari economico  sociale sustenabile pe termen lung , menita sa asigure un progres durabil omenirii.

Preview document

Educația publică - Pagina 1
Educația publică - Pagina 2
Educația publică - Pagina 3
Educația publică - Pagina 4
Educația publică - Pagina 5
Educația publică - Pagina 6
Educația publică - Pagina 7
Educația publică - Pagina 8
Educația publică - Pagina 9
Educația publică - Pagina 10
Educația publică - Pagina 11
Educația publică - Pagina 12
Educația publică - Pagina 13
Educația publică - Pagina 14
Educația publică - Pagina 15
Educația publică - Pagina 16
Educația publică - Pagina 17
Educația publică - Pagina 18
Educația publică - Pagina 19
Educația publică - Pagina 20

Conținut arhivă zip

  • Educatia Publica.doc

Alții au mai descărcat și

Indicele dezvoltării umane și analiza investiției în educație în România

1. Promisiunile dezvoltarii Aproxiativ 80% din populatia lumii traieste in tari in curs de dezvoltare, caracterizate de venituri mici, un nivel...

Rolul Cheltuielilor Publice

Cap.1.Caracterizarea generala a cheltuielilor publice pentru educatie 1.1.Delimitarea Cheltuielilor publice pentru educatie din ansamblul...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Sistemul Bugetar în Elveția

INTRODUCERE Lucrarea de faţă intitulată „Sistemul bugetar în Elveţia”, are ca scop prezentarea situaţiei bugetare în Elveţia, precum şi realizarea...

Învățarea pe tot parcursul vieții - prioritate a politicilor publice în sectorul de educație românesc

INTRODUCERE În decursul ultimilor 10 – 15 ani Învăţarea pe tot parcursul vieţii a ocupat o poziţie centrală în cuprinsul agendei politice europene...

Eficiența Cheltuielilor Publice pentru Educație

Eficienţa cheltuielilor publice pentru educaţie (învăţământ) 1. Locul cheltuielilor publice pentru educaţie(învaţământ) Cheltuielile publice...

Cunoașterea și capitalul intelectual în contextul noii economii și a societății bazate pe cunoaștere

1.Societatea bazata pe cunoastere si aparitia capitalului intelectual 1.1.Cunoasterea-principala forta motrice in noul mileniu De la inceputul...

Impactul cheltuielilor publice pentru educație asupra activității economice

CAPITOLUL 1 NOTIUNEA DE CHELTUIALA PUBLICA SI CRITERII DE CLASIFICARE 1.1 Notiunea de « cheltuiala publica » In cea mai restrictiva abordare a...

Eficiența cheltuielilor publice pentru educație - învățământ

1.1 Conţinutul economic Cheltuielile pentru învăţământ reprezintă prima grupă de cheltuieli cu cea mai mare pondere în bugetul statului....

Rolul Cheltuielilor Publice

Cap.1.Caracterizarea generala a cheltuielilor publice pentru educatie 1.1.Delimitarea Cheltuielilor publice pentru educatie din ansamblul...

Educația publică - argumente și limite

Abordarea economica a educatiei (publice) porneste de la recunoasterea necesitatii utilizarii teoriei economice în analiza tuturor domeniilor...

Ai nevoie de altceva?