Economie si Integrare Europeana

Extras din referat Cum descarc?

Primele conditii impuse unui stat candidat la aderare sunt criteriile de la Copenhaga care prevad:
- stabilitatea institutiilor ce garanteaza democratia, statul de drept, drepturile omului si protectia minoritatilor; 
- existenta unei economii de piata functionale si capacitatea de a face fata presiunii concurentiale si fortelor pietei din Uniunea Europeana; 
- capacitatea de asumare a obligatiilor de stat membru, inclusiv cele privind aderarea la obiectivele uniunii politice, economice si monetare. 
Pe langa acestea Romania trebuie sa mai respecte si criteriile de convergenta semnalate in Tratatul de la Maastricht. Tratatul cere Romaniei sa atinga anumite nivele in ceea ce priveste: stabilitatea preturilor, deficit bugetar, datoria publica, rata dobanzii si stabilitatea cursului de schimb.
Avantaje si dezavantaje ale integrarii Romaniei la UE
Principalele avantajele dobandite de Romania in urma aderarii sunt:
- suplimentarea si diversificarea resurselor financiare pe baza accesului la fondurile structurale si de coeziune;
- beneficii derivate din statutul de membru;
- accelerarea reformelor si sustinerea tranzitiei.
Costurile aferente integrarii in UE se pot structura astfel:
- cota de adoptare a normelor si politicilor europene (crearea sau modificarea cadrului institutional de aplicare a acestora, de formare a resurselor umane din aceste structuri, de asumare a obiectivelor comunitare de politica economica);
- costuri legate de respectarea si implementarea standardelor definite de normele politicilor europene (costuri pentru modernizarea infrastructurii de transport, standarde de munca si protectie sociala, protectia consumatorilor,costuri derivate din procesul de liberalizare a circulatiei marfurilor, serviciilor, persoanelor si capitalurilor);
- costuri legate de modernizarea economiei (costuri legate de modernizarea capacitatilor de productie din sectoarele economiei).
Prima problema cu care s-a confruntat Romania a fost aderarea la normele europene, respectiv modificarea Constitutiei si a normelor interne, care a fost perceputa de o parte a populatiei ca un amestec extern in conducerea tarii. Unii au mers pana la a afirma ca aceasta reprezinta pierderea suveranitatii si integritatii. Ca urmare a recunoasterii dreptului institutiilor Uniunii Europene de a adopta acte normative obligatorii pentru statele membre, Parlamentul nu mai este unica autoritate legiuitoare. Revizuirea Constitutiei a avut in vedere limitarea dreptului de legiferare al acestuia, prin scoaterea din competenta sa a unor materii si domenii rezervate exclusiv reglementarilor institutiilor europene.
Chiar daca Parlamentul isi pierde din drepturi in favoarea unor organisme de conducere externe, Romania nu pierde si capacitatea de a lua decizii care sa o favorizeze. In acest sens fiecare institutie de conducere de la nivel european are un numar de locuri care sunt repartizate la nivelul fiecarui stat membru. Principalul criteriu de atribuire a cestor posturi se face prin raportarea la numarul de locuitori al fiecarei tari. De exemplu, in Parlamentul european Romania ocupa 33 de locuri dintr-un total de 732, iar in Consiliul UE beneficiaza de un numar de 14 locuri dintr-un total de 345, clasandu-se in ambele cazuri pe locul sapte.
In ceea ce priveste sistemul de impozite si taxe Romania se bucura de un relativ avantaj pentru populatie, deoarece cotele unor impozite directe aplicate la noi sunt mai reduse decat in UE. Cota impozitul pe veniturile populatiei este la noi de 16%, in timp ce media europeana a impozitului pe venit este de 38,68%, iar in zona euro media este de 45%. Daca facem referire la impozitul pe profit Romania se claseaza intre tarile cu cele mai scazute valori (tot 16).
Din perspectiva eliminarii taxelor vamale, Romania pierde pe de o parte o sursa importanta de venituri la bugetul de stat, dar, pe de alta parte populatia are de castigat. Odata cu renuntarea la aceasta taxa multe din preturile produselor si marfurilor tranzactionate s-au redus. 
Integrarea presupune eliminarea granitelor conventionale si deplasarea libera a populatiei. Aceasta masura pune la incercare capacitatea tarii de a mentine un control asupra activitatilor ilegale din zona frontierelor. Cetatenii romani, in schimb se bucura de statutul de cetatean european si de eliminarea obligativitatii pasaportului.
In privinta pietei de capital, se ofera o oportunitate agentilor cu lichiditati reduse prin intrarea pe piata a unor firme straine cu capital excedentar. In acelasi timp si firmele romanesti cu capitaluri excedentare pot investi pe plan extern. Sporirea investitiilor straine directe duce pe de o parte la dezvoltarea capacitatilor de productie si pe de alta parte la sporirea productivitatii si calitatii produselor si serviciilor autohtone.


Fisiere in arhiva (1):

  • Economie si Integrare Europeana.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești.
După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare.
Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:

* Prin apăsarea pe butonul “Descarcă acum” declar că am citit, înțeles și agreat termenii și condițiile.
* Prețul este fără TVA.


Hopa sus!