Oferta de servicii Oferta de servicii, in termenii de baza economici, reprezinta cat de mult si ce anume poate oferi piata serviciilor, o definitie destul de simpla in aparenta, dar cu multe implicatii si conotatii de ordin economic pe piata de consum a serviciilor. Categorii de oferte ale serviciilor In literatura de specialitate se regasesc doua modalitati de prezentare a ofertei de servicii: oferta individuala de servicii si oferta agregata. Oferta individuala reprezinta ? oferta de servicii la nivelul unui singur agent economic; ? cantitatile dintr-un serviciu pe care un agent economic le pune la dispozitia clientilor spre vanzare. Pentru ca o intreprindere prestatoare de servicii sa-si formeze o oferta de servicii trebuie indeplinite mai multe conditii: disponibilitatea producerii unui anumit serviciu; orice agent economic are libertatea de a intreprindesau nu, o afacere in domeniul serviciilor, si ce anume; capabilitatea intreprinderii de a produce un anumit serviciu, care necesita resurse umane cu o pregatire profesionala de specialitate, resurse materiale, resurse informationale si tehnologice, precum si resurse financiare. management performant care sa asigure recuperarea costurilor necesitate de producerea si comercializarea serviciului din veniturile realizate din aceasta activitate si obtinerea de profit. Oferta agregata ? reprezinta cantitatile totale de servicii puse la dispozitia consumatorilor finali sau utilizatorilor la unmoment dat; ? este constituita din ofertele individuale ale tuturor intreprinderilor prestatoare. Factori de influenta ai ofertei de servicii Oferta de servicii se afla sub influenta unui complex de factori cu actiuneconcomitenta. Cei mai importanti factori dintre acestia, sunt enumerati in continuare: ? Volumul si structura cererii influenteaza oferta de servicii si poate avea mai multe forme de manifestare. ? Cererea nesatisfacuta, care pentru o perioada de timp nu a regasit o oferta echivalenta. Important din acest punct de vedere este cunoasterea atat cantitativa si structurala, cat si a localizarii in timp si spatiu acererii nesatisfacute. ? Manifestarea cererii efective influenteaza volumul ofertei pentru un anumit serviciu, dar si tarifele percepute de prestatorii care activeaza pe piata respectiva. ? Cererea potential reprezinta un factor de influenta deosebit de important a ofertei de servicii. Costurile de productie Reprezinta un factor deosebit de important mai ales pentru debutul unei afaceri indomeniul serviciilor (de exemplu, in telecomunicatii, cabinete stomatologice, saloane de coafura-cosmetica etc). Exista insa si servicii pentru care costurile de productie nu prezinta o asemenea importanta (de exemplu, serviciile de consultanta, traduceri etc). Tariful de piata al serviciului Constituie un factor de influenta a ofertei de servicii si prezinta o serie de particularitati determinate de caracteristicile serviciilor. De regula, tariful unui serviciu este determinat in cea mai mare proportie de catre consumator. Rezultatul confruntarii cererii cu oferta este mai putin determinant si aceasta situatie il avantajeaza pe consumator. Tinta ofertantilor de servicii o reprezinta castigarea celor mai mari profituri posibile. Ei vor presta orice serviciucare este profitabil. Elasticitatea ofertei in functie de tariff$. Elasticitatea ofertei evidentiaza in ce masura cantitatea de servicii oferita raspunde modificarii de tarif intervenite pe piata de consum. De-a lungul timpului, economistii au dezvoltat o masura numerica a fenomenului de elasticitate, cunoscuta sub denumirea de coeficient de elasticitate, pentru a exprima cat mai clar gradul diferit de raspuns al prestatorilor la schimbarile de tarif (pret) ale diferitelor servicii (produse). Oferta se poate gasi in urmatoarele situatii: oferta elastica si oferta inelastica. Tariful si cantitatea serviciilor substituibile Reprezinta alti factori cu influenta puternica asupra ofertei de servicii. Serviciile substituibile sunt acele servicii care satisfac aceleasi categorii de nevoi si care pot fi inlocuite cu alte servicii (de exemplu daca un consumator doreste sa se deplaseze dintr-o localitate in alta, acesta poate apela la serviciile unei firme de transport feroviar, la serviciile unei firme de transport aerian sau la serviciile unei firme de transport rutier). De asemenea si produsele substituibile pot contribui substantial la satisfacerea cererii pentru bunuri care pot fi oferite direct prin procesul de productie industriala sau prin prestarea de servicii (de exemplu, confectiile, ca rezultat al industriei usoare sau ca rezultat al prestarii unui serviciu la comanda). Aceste doua categorii de bunuri se gasesc in raporturi de concurenta si influenteaza oferta de servicii in sens contrar.
1. https://www.scribd.com/document/80096380/referat-economia-serviciilor 2. https://en.wikipedia.org/wiki/Hachette_Distribution_Services 3. https://www.zf.ro/companii/hachette-isi-dubleaza-reteaua-de-distributie-de-presa-2885187
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).