Economia bazată pe cunoaștere

Referat
8.5/10 (2 voturi)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: doc
Pagini : 14 în total
Cuvinte : 4505
Mărime: 15.88KB (arhivat)
Publicat de: Voicu Ciocan
Puncte necesare: 6

Extras din referat

Ce este economia bazata pe cunoastere ?

Pentru a intelege acest concept, trebuie sa plecam de principiile de baza. Putem descrie informatia ca fiind acel “ceva nou” pe care il aflam despre un anumit sistem sau despre modul in care acesta functioneaza. Cunoasterea insa este mai mult decit simpla informatie, ea reprezinta, pe linga valoarea pur matematica si intelegerea informatiei respective. Asa cum cunoasterea este superioara informatiei, si economia bazata pe cunoastere este superioara economiei informationale.

Putem defini economia bazata pe cunoastere ca fiind acea economie care a depasit pragul de dezvoltare dincolo de care cunoasterea reprezinta resursa cheie. Ce face ca aceasta cunoastere sa devina o resursa atit de importanta ? Exista multi factori care au ca urmare acest lucru, cei mai importanti fiind: progresul inregistrat in IT&C , cresterea vitezei de dezvoltare a noilor tehnologii, competitia la nivel global, liberalizarea pietelor, schimbarea continua a cererii determinata de cresterea ponderii persoanelor cu venituri medii si mari (care dezvolta o cerere sofisticata, de produse de buna calitate), cresterea importantei calitatii vietii.

Privind de-a lungul timpului societatea umana, putem descoperi ca existe anumite praguri de dezvoltare, fiecare dintre acestea ducand societatea pe planuri superioare de organizare si existenta. Aceste praguri au fost denumite de catre specialisti revolutii. Prima mare transformare a societatii umane a fost sedentarizarea si intreruperea migrarii. Aceasta a coincis cu dezvoltarea primelor activitati pe care le putem denumi ca fiind economice: agricultura si cresterea vitelor. Tot in aceasta perioada putem afirma ca au aparut in mod sistematic si primele forme de comert intre societatile agricole si cele de crescatori de animale. A doua mare transformare o reprezinta revolutia industriala. Dezvoltarea masinilor a intrerupt munca predominant manuala si a lasat locul dezvoltarii productiilor de serie. Dar aceste transformari nu au avut loc numai la nivelul producatorilor, ci pe intreg lantul care porneste de la fabrica de productie si se termina cu consumul final. Au fost afectati si en-grossisti, si transportatorii, si detailistii, adica toti agentii economici.

Odata cu modificarea procesului de productie, de distributie si vanzare, au aparut modificari si la nivelul consumatorilor. Daca la inceputul secolului, piata inca era una de tip “sellers market”, astfel incit Henry Ford putea afirma ca: “Masina poate avea orice culoare, atita timp cit ea este neagra”, din anii ’70 deja se poate spune ca s-a trecut la o piata de tip “buyers market”, adica o piata unde consumatorii stabilesc regulile. Acesta transformare s-a datorat competitiei dintre producatori, care, au ajuns cu timpul sa realizeze ca nu este economic viabil sa vinda ceea ce produc, ci trebuie sa produca ceea ce se vinde. In tarile dezvoltate, acum 50 de ani, existau in rafturile magazinelor 5-7 tipuri diferite de conserve dintr-un anumit tip, astazi exista sute. Concurenta a determinat producatorii sa produca mai bine, mai ieftin, mai rapid.

De-a lungul timpului, conducerile firmelor au acordat cea mai mare atentie gestionarii banilor, materialelor, utilajelor si oamenilor. Astazi, ele au ajuns sa recunoasca importanta capitala a unei a cincea resurse: informatia. Nevoia de informare a firmelor intr-o societate din ce in ce mai puternic concurentiala face ca, in prezent, analiza pietei si a dorintelor consumatorului sa devina primordiala. Firmele puternice incearca sa stie tot ce se poate sti despre consumatori: ce doresc, ce nu doresc, cum consuma, cind, ce ii face fideli produsului, cind prefera sa schimbe marca. Nevoia de a stii, determinata de nevoia de a lua decizii corecte la timpul potrivit, a determinat aparitia unei explozii a utilizarii sistemelor informatice la nivelul firmelor. In functie de nevoile de informare ale directorilor, firmele au elaborat SIM-uri, adica Sisteme de Informationale de Marketing, prin care decidentii pot fi mereu la curent cu ceea ce se intimpla pe piata. De asemena, tot mai multe firme apeleaza la sisteme de management de tip participativ, unde deciziile sunt luate de catre mai multe persoane, in felul acesta reducindu-se riscul unui esec. Este evident ca toate aceste persoane trebuie sa aiba acces la informatii si sa comunice in mod efectiv pentru ca demersul lor sa aiba succes.

In aceasta mica descriere putem observa cum societatea umana si-a deplasat treptat accentul de la productia de tip manufacturier la cea automata, de la cunoasterea individuala la cea de grup accentuand astfel importanta comunicarii. Societatea umana s-a schimbat mult si se schimba in prezent din ce in ce mai repede. Exista doi factori primordiali care determina transformarile ce au loc in societate, facand astfel trecerea de la economia de tip industrial la noua economie, bazata pe cunoastere:

- Revolutia tehnico-stiintifica

- Procesul de globalizare

Preview document

Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 1
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 2
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 3
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 4
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 5
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 6
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 7
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 8
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 9
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 10
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 11
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 12
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 13
Economia bazată pe cunoaștere - Pagina 14

Conținut arhivă zip

  • Economia Bazata pe Cunoastere.doc

Alții au mai descărcat și

Comerțul tradițional vs. comerțul electronic în societatea bazată pe cunoaștere

Internetul reprezinta noi oportunitati pentru firmele traditionale, inclusiv prin diversificarea serviciilor oferite si promovarea de servicii noi,...

De la societatea informațională la societatea cunoașterii

INTRODUCERE In civilizatia globala noile economii care se bazeaza pe inovatii au drept componenta prioritara dezvoltarea tehnologica care conduce...

Rolul deducției în metodologia științei economice

Ştiinţa economică reprezintă o componentă deosebit de importantă a sistemului de ştiinţe contemporane. Orice activitate economică presupune...

Economia Bazată pe Cunoaștere

Economia bazată pe cunoştinţe reprezintă un nou tip de economie, radical deosebită de precedentele tipuri de economie pe care le-a cunoscut...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Seminarii Economie

Dacia - o lecţie de economie în contextul crizei mondiale „Criza este cea mai binecuvantată situaţie care poate apare pentru ţări şi persoane...

Economia Bazată pe Cunoaștere

Capitolul 1. ECONOMIA BAZATA PE CUNOSTINTE 1.1. Cunostintele si evolutia lor 1.1.1. Revolutia cunostintelor Pentru multi dintre specialistii în...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Te-ar putea interesa și

Banca Mondială și Proiectul Economiei Bazată pe Cunoaștere

Lucrarea de faţă îşi propune să evidenţieze structura Economiei bazată pe cunoştere şi rolul Băncii Modiale în dezvoltarea unei societăţi...

Îmbunătățirea Folosirii Potențialului Productiv prin Perfecționarea Managementului Operațional

INTRODUCERE Managementul operaţional al producţiei aprofundează şi aplică cunoştinţele şi management general în domeniul funcţiunii de producţie a...

Tehnologiile Informaționale în Tranzacțiile de Comerț Exterior

INTRODUCERE Asistam la un proces de globalizare a afacerilor, care, în mod invariabil, influenteaza toate tipurile de firme, indiferent de arealul...

Cunoașterea și capitalul intelectual în contextul noii economii și a societății bazate pe cunoaștere

1.Societatea bazata pe cunoastere si aparitia capitalului intelectual 1.1.Cunoasterea-principala forta motrice in noul mileniu De la inceputul...

Trecerea la economia bazată pe cunoaștere în UE

Capitolul I. Economia cunoaşterii 1.1. Societatea cunoaşterii Se consideră că economia viitorului va fi în linii generale cu totul diferită de...

Perspectivele Economiei Bazate pe Cunoaștere în România în Condițiile Procesului de Extindere a Uniunii Europene

Situaţia actuală a României O analiză a situaţiei actuale a României poate spune multe despre şansa pe care ţara noastră o are în noul peisaj...

De la societatea informațională la societatea cunoașterii

INTRODUCERE In civilizatia globala noile economii care se bazeaza pe inovatii au drept componenta prioritara dezvoltarea tehnologica care conduce...

Economia Bazată pe Cunoaștere

1. Conceptul de “economie bazată pe cunoaştere” Pentru a se putea înţelege conceptul de “economie bazată pe cunoaştere”, este nevoie să plecăm de...

Ai nevoie de altceva?