1. Cadrul macroeconomic general In perioada 2001-2002 s-au inregistrat progrese semnificative in asigurarea stabilitatii macroeconomice, Romania bucurandu-se de o combinatie favorizanta de crestere economica, scaderea ratei inflatiei si deficite scazute, pe fundalul unei politici economice orientata activ catre reducerea barierelor administrative si imbunatatirea mediului de afaceri. Cresterea productiei si productivitatii in industrie au fost insotite de cresteri ale investitiilor, care in 2002 au avut cea mai importanta contributie la cresterea PIB, iar acesta este un model care a continuat si in 2003. Aceasta evolutie este de asteptat sa se fi tradus intr-o crestere a ratei de transfer tehnologic si modernizare, inclusiv prin cresterea investitiilor straine directe (ISD). Balanta comerciala a inregistrat un deficit sub cel din 2001, iar valoarea totala, valoarea unitara si indicii de volum ai importurilor si exporturilor arata o imbunatatire a raporturilor de schimb in 2002 (1.039) fata de anul precedent (1.020) . Cu toate acestea, PIB-ul pe locuitor la paritate standard fata de Euro reprezinta, conform EUROSTAT, mai putin de un sfert (24,36% in 2002) din valoarea aceluiasi indicator pentru media UE-15, iar inflatia depaseste 10% pe an, ceea ce situeaza Romania mult in urma celorlalte tari candidate. Reformele structurale sunt intarziate, rata de penetrare a pietei si crearea de locuri de munca sunt reduse, iar politicile de crestere a coeziunii sociale inregistreaza un succes limitat. Rata de saracie se mentine ridicata (aprox. 30%), iar problemele asigurarii calitatii vietii au determinat scaderea pozitiei Romaniei in functie de valoarea Indicelui Dezvoltarii Umane publicat de PNUD pentru 2003 cu 9 pozitii, respectiv la 72, mult in urma celorlalte tari candidate . O evaluare completa a stadiului de dezvoltare a Economiei Bazate pe Cunoastere comparativ cu alte tari nu este deocamdata disponibila pentru Romania. Un numar de indicatori relevanti sunt prezentati in Anexa 1. Valorile corespunzatoare pe zone de dezvoltare sunt agregate in indici scor dupa metodologia Bancii Mondiale pentru a analiza dispersia regionala a dezvoltarii EBC (a se vedea capitolul I.2.7 si Anexa 2). 2. Sistemul de cercetare romanesc, procesul inovativ si provocarile Economiei Bazate pe Cunoastere Structura sistemului de cercetare si contextul procesului de inovare. Consideratii generale: Sistemul de cercetare romanesc cuprinde in prezent 601 de unitati de specialitate, majoritatea acestora (229) fiind localizate in Bucuresti. La sfarsitul anului 2001 existau 44 de angajati in cercetare la 10.000 de persoane ocupate (civili). Aceasta rata a scazut de la 66,4 in 1996. 80% din cercetarea romaneasca se desfasoara in sistemul de stat7, care, desi sever sub-finantat, se straduieste sa acopere o arie mult prea extinsa de specializari. Pe domenii mari de specializare, sistemul romanesc de cercetare se imparte in : a) cercetare tehnologica (mai ales in cadrul programelor nationale) - 85% din total activitate de cercetare-dezvoltare b) cercetare umanista si in domeniul stiintelor naturale (coordonata in principal de Academia Romana) - 10% c) cercetare universitara - 5% Se poate spune ca restructurarea sistemului de cercetare a ramas in urma restructurarii economiei, desi o accelerare importanta in acest domeniu se poate observa dupa trecerea de la finantare institutionala la finantare pe proiecte incepand din anul 2000. Finantarea pe proiecte nu a fost insa insotita de crearea unei piete functionale a cercetarii, dar, mai ales, a inovarii, ceea ce constituie una dintre problemele functionale cele mai importante ale sistemului. Dezvoltarea procesului inovativ este deocamdata un fenomen spontan, dictat de fortele unei piete cu importante asimetrii, ceea ce afecteaza potentialul inovativ national si, mai ales, pe cel regional. Unele aspectele relevante pentru caracterizarea sistemului sunt prezentate mai jos: - Desi numeroase, institutele romanesti se confrunta cu o reducere si imbatranire continua a personalului, dar si cu o degradare fizica si morala a echipamentelor. - Sistemul de cercetare romanesc are o acoperire pe domenii mult prea ambitioasa: 250 dintre unitatile de cercetare sunt specializate in aproximativ toate ramurile industriei manufacturiere7, fara a atinge sau tinti excelenta pe piata cercetarii globale. - Pe de alta parte, desi multe dintre institutele de stat sunt concepute ca unitati de cercetare aplicata si dezvoltare (aprox. 73% ), ele nu reusesc decat intr-o masura foarte mica sa se constituie ca centre de inovare, in adevaratul sens al cuvantului. - Un numar foarte limitat de firme dezvolta sistematic activitati de cercetare/dezvoltare in structuri proprii: 405 unitati din sectorul intreprinderi, respectiv 1,25% din total intreprinderi active, (din care 204 aflate in proprietate privata) au departamente de cercetare-dezvoltare cu minim 8 salariati . Chiar daca majoritatea activitatilor de cercetare din industrie sunt externalizate (87%7), numai 12% din rezultate sunt efectiv aplicate in practica7. - Astfel, pana in prezent, incercarea de a orienta sistemul de cercetare catre piata, prin Programul National de Cercetare-Dezvoltare-Inovare, care acopera perioada 2000-2005 si care include 14 programe sectoriale cu prioritati declarate (realizarea de produse inovative, tehnologii si servicii direct in favoarea intreprinderilor, poate fi caracterizata ca avand rezultate mai degraba modeste. - Desi programul guvernamental si politica cercetarii urmaresc orientarea institutelor de cercetare catre piata, componenta de interfatare cu mediul de afaceri este conceputa ca exterioara sistemului. S-a incercat implementarea unor interfete specifice: incubatoare de afaceri sau oficii de transfer tehnologic, parcuri tehnologice etc. dupa model european. - Conform Ministerului Educatiei, Cercetarii si Tineretului, au fost create pana in prezent cca. 50 de incubatoare de afaceri, multe beneficiind de fonduri private sau de investitii straine. Exista de asemenea in evidenta MECT 19 centre de transfer tehnologic. In urma adoptarii cadrului legal s-au initiat primele parcuri tehnologice: Galati, Braila, Cluj, Iasi, Timisoara etc. (doar primele doua au fost finalizate) - Nu exista pana in prezent o analiza exhaustiva a impactului real pe care aceste structuri le au asupra procesului de inovare, si nici statistici clare privind activitatea acestora. Analize preliminare arata ca rata de supravietuire a firmelor create prin incubare este de cca. 4 ori mai mare decat a celorlalte, rata similara cu cea inregistrata pe plan mondial . - Desi promovate intens in unele tari ale UE, in Romania nu sunt aplicate stimulente pentru facilitarea mobilitatii cercetatorilor intre sectoare de activitate si nici pentru stabilirea de retele de excelenta locale sau de centre de utilizatori multipli. Inovarea la nivel microeconomic Inovarea, definita conform OECD, ca promovarea unui produs sau proces nou pentru piata firmei analizate este un concept foarte dificil de masurat si analizat in conditiile tranzitiei. Aceasta in primul rand deoarece inovatiile per se sunt greu de circumscris in conditiile unei volatilitati deosebite a pietelor, a unor posibilitati naturale de inovare care provin din abundenta de nise libere, existente inca in tarile in tranzitie.
După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site (vezi detalii).