Dreptul la Informare in Romania

Extras din referat Cum descarc?

INITIAL
1. Cadrul legislativ
Legea 544/2001 privind liberul acces la informatiile de interes public, consolidata 2009 (publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 663 din 23.10.2001, cu modificarile ulterioare) consfinteste unul dintre drepturile civile fundamentale pentru cetatenii Romaniei: accesul la informatii produse sau gestionate de o institutie/autoritate publica centrala ori locala.
Legea accesului liber la informatiile de interes public urmareste sa:
- Redefineasca relatia administratie publica - cetatean, conform standardelor europene de transparenta; 
- Sporeasca responsabilitatea si eficienta autoritatilor si institutiilor publice; 
- Instituie un control al cetateanului - contribuabil asupra modului de utilizare a banilor publici. 
In esenta, legea privind liberul acces la informatii de interes public:
- Instituie accesul la informatie drept regula, iar limitarea accesului drept exceptie; 
- Obliga institutiile publice sa comunice din oficiu anumite categorii de informatii; 
- Stabileste termene precise, modalitati si structuri responsabile pentru informarea publica; 
- Precizeaza limitele accesului la informatie, exceptand in mod legitim anumite categorii de informatii. 
2. Structuri institutionale de punere in aplicare a DI
Autoritatile si institutiile publice care se supun prevederilor legii sunt toate autoritatile/institutiile publice, precum si orice regie autonoma care utilizeaza resurse financiare publice si care isi desfasoara activitatea pe teritoriul Romaniei (art.2, lit.a);
Conform Legii privind accesul la informatie, furnizori de informatii, adica posesori ai informatiilor oficiale, obligati sa le furnizeze solicitantilor in conditiile prezentei legi, sunt:
a) autoritatile publice centrale si locale - autoritatile administratiei de stat, prevazute in Constitutia Romaniei si anume: Parlamentul, Presedintele , Guvernul, administratia publica, autoritatea judecatoreasca; 
b) institutiile publice centrale si locale - organizatiile fondate de catre stat in persoana autoritatilor publice si finantate de la bugetul de stat, care au ca scop efectuarea atributiilor de administrare, social-culturale si altor atributii cu caracter necomercial;
c) persoanele fizice si juridice care, in baza legii sau a contractului cu autoritatea publica ori institutia publica, sunt abilitate cu gestionarea unor servicii publice si culeg, selecteaza, poseda, pastreaza, dispun de informatii oficiale, inclusiv de informatii cu caracter personal.
3. Formarea functionarilor privind gestiunea si punerea in aplicare a DI
Mai putin de jumatate dintre institutiile publice declara ca au beneficiat de o forma de instruire in privinta legii liberului acces la informatiile de interes public. Dintre acestea, reprezentantii celor mai multe organizatii au participat la training-uri in domeniu, o parte dintre acestea referindu-se la acumularea de informatii in timpul studiilor (la facultate). O alta categorie de institutii declara ca a participat la o intalnire de lucru in perioada in care Legea nr. 544/2001 era in faza de proiect. Urmarind aceleasi argumente expuse anterior, IPP (Institutul de Politici Publice) sustine in continuare nevoia de pregatire specializata in domeniul promovarii legii privind liberul acces la informatiile de interes public, accentuand asupra laturii practice a utilizarii acestui instrument legal, indiferent de natura activitatii institutiei.
4. Implicarea guvernului privind DI 
Dreptul cetatenilor la informatie este garantat in Romania atat prin legea fundamentala a statului cat si prin numeroase alte acte normative, care fac referire explicit sau implicit la dreptul fundamental la informare. Prin urmare, acest drept poate fi privit din perspectiva unui garant al dezvoltarii unor canale/mijloace de comunicare intre cetateni si autoritatile publice. Pentru a realiza o comunicare eficienta intre acesti doi actori - fiecare avand o functie extrem de importanta si indispensabila in contextul comunicarii - este necesara stabilirea mijloacelor, dar si a regulilor de relationare astfel incat drepturile si obligatiile fiecaruia sa fie respectate pe masura. In acest sens, Legea nr. 544/2001, legea privind liberul acces la informatiile de interes public, pune bazele ,,regulilor" generale de comunicare de informatii catre cetateni, dinspre autoritatile publice. 
INTERMEDIAR
1. Asigurarea ca autoritatea publica implementeaza DI
S-au facut cercetari asupra institutiilor/autoritatiilor publice si cetateni, precum si cu privire la cunostintele, gradul de utilizare/aplicare a legii privind accesul la informatii, dificultatile percepute etc. Institutul pentru Politici Publice (IPP) a avut initiativa de a lansa dupa 8 ani de la adoptarea legii o cercetare care sa evalueze in ce masura aceasta lege a venit in sprijinul cetatenilor romani, daca acestia isi cunosc dreptul la informare si se folosesc de el in relatia cu autoritatile statului. In acest scop, in perioada martie - aprilie 2009, Institutul pentru Politici Publice (IPP) a realizat un sondaj de opinie national intitulat Ne cunoastem dreptul la informare? Sondajul a fost realizat asupra unui esantion de 1033 de persoane cu varste peste 18 ani, esantionarea avand la baza o stratificare statistica si pe mediu de rezidenta.
Contrar supozitiilor generale si parerilor sceptice cu privire la gradul de cunoastere a drepturilor la nivelul societatii romanesti, sondajul indica un rezultat interesant: aproape 40% dintre romani au auzit despre legea privind liberul acces la informatii de interes public si mai putin de unul din 5 romani (adica sub 20% dintre cei care declara ca au auzit de prevederile legii) au folosit vreodata acest instrument in relatia cu autoritatile statului. 
Faptul de a nu fi folosit metodele legale pentru a afla informatii de interes public nu ii impiedica insa pe romani sa aiba o perceptie mai degraba negativa despre gradul de transparenta al institutiilor publice: 41% considera ca Parlamentul si Guvernul nu respecta dreptul la informare niciodata sau il respecta doar rareori.


Fisiere in arhiva (1):

  • Dreptul la Informare in Romania.doc

Imagini din acest proiect Cum descarc?

Bibliografie

1. http://www.opengovguide.com/
2. Legea nr. 544/2001 privind liberul acces la informatiile de intere public publicata in Monitorul Oficial nr. 663/23.10.2001,versiune condolidata in 29.06.2007
3. Relatia dintre informatiile de interes public si datele cu caracter personal in legislatia si practica institutionala din Romania, Institutul pentru Politici Publice, 2007
4. Transparenta si accesul cetatenilor la informatii de interes public in plan local, Institutul pentru Politici Publice
5. Liberul acces la informatiile de interes public si transparenta decizionala, Institutul pentru Politici Publice, 2004
6. http://legeaz.net/constitutia-romaniei/articolul-31-constitutie
7. http://www.transparency.org.ro/
8. Sondaj-ne-cunoastem-dreptul-la-informare- http://www.ipp.ro/pagini/index.php
9. http://www.acces-info.org.md/index.php?cid=214
10. http://www.ziaruldeiasi.ro/pulsul-orasului/cit-de-important-este-sa-va-exercitati-dreptul-la-informatie~ni59el
11. Serviciile de informare publica RO.pdf
12. Accesul (ne)ingradit la informatii de interes public la 10 ani de la adoptarea legii.pdf


Promoție: 1+1 gratis

După plată vei primi prin email un cod de download pentru a descărca gratis oricare alt referat de pe site.Vezi detalii.


Descarcă aceast referat cu doar 4 € (1+1 gratis)

Simplu și rapid în doar 2 pași: completezi adresa de email și plătești. După descărcarea primului referat vei primi prin email un alt cod pentru a descărca orice alt referat.

1. Numele, Prenumele si adresa de email:

Pe adresa de email specificata vei primi link-ul de descarcare. Daca nu gasesti email-ul, verifica si directoarele spam, junk sau toate mesajele.

2. Alege modalitatea de plata preferata:


* La pretul afisat se adauga 19% TVA, platibil in momentul achitarii abonamentului / incarcarii cartelei.

Hopa sus!