Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective

Referat
8/10 (1 vot)
Domeniu: Economie
Conține 1 fișier: docx
Pagini : 10 în total
Cuvinte : 2724
Mărime: 36.83KB (arhivat)
Publicat de: Iorgu Jan Sandor
Puncte necesare: 6
Profesor îndrumător / Prezentat Profesorului: Berdila
ACADEMIA DE STUDII ECONOMICE DIN MOLDOVA FACULTATEA „ FINANŢE” CATEDRA “BĂNCI ŞI ACTIVITATE BANCARĂ”

Cuprins

  1. INTRODUCERE 3
  2. Capitolul 1. GENERALITAŢI CU PRIVIRE LA INDICELE PREŢURILOR DE CONSUM 4
  3. Capitolul 2. DINAMICA INDICELUI PREŢURILOR DE CONSUM IN PERIOADA SEMESTRULUI I AL A. 2010 6
  4. CONCLUZII 9
  5. BIBLIOGRAFIE 10

Extras din referat

INTRODUCERE

Actualitatea temei: Analiza indicelui preţului de consum.În momentul proiectării obiectivul de bază a fost asigurarea unei informaţii cît mai veridice privind estimarea IPC.Cercetarea dată permite,de asemenea evaluarea multispectuală a nivelului de trai a populaţiei. Disponibilitatea datelor statistice relevante şi funcţionabile au o importanţă majoră pentru elaborarea politicilor statului, programelor şi strategiilor naţionale, precum şi asigurarea monitorizării şi evaluării acestora.

Scopul cercetării: În acest studiu de caz mi-am propus să remarc cum s-a modificat indicele preţului de consum în perioada semestrului I a anului 2010 si care au fost cauzele.

Sarcinile studiului de caz: Pe lîngă calculele efectuate pentru a determina indicele preţului de consum,am indentificat factorii ce au cauzat aceste schimbări, şi am propus care ar fi tendintele de modificare a acestui indice pe viitor.

Obiectul investigat: Obiectul investigat in acest studiu de caz este indicele preţurilor de consum în Republica Moldova, şi anume perioada semestrului I a anului 2010.

Subiectul cercetării: Indicele preţurilor de consum (IPC) este un instrument de măsură care caracterizează şi furnizează o estimare a evoluţiei de ansamblu a preţurilor mărfurilor cumpărate şi tarifelor serviciilor utilizate de către populaţie pentru satisfacerea necesităţilor de trai într-o anumită perioadă faţă de o perioadă anterioară. Indicele preţurilor de consum nu este constant, acesta modificîndu-se permanent ca urmare a micşorării şi creşterii preţurilor, şi astfel cercetarea dinamicii indicilui preţurilor de consum este importanta pentru determinarea nivelului de trai a populaţiei, evaluarea inflaţiei, prezentarea informaţiei pentru elaborarea politicii monetare.

Metodologia cercetării: În procesul de cercetare am utilizat deducţia, pornind de la informaţia generala, teoretică privind indicile preţurilor de consum, structura şi dinamica lui trecînd ulterior la analiza practica a indicelui preţurilor de consum în R.Moldova pe o perioada determinată de timp.

Baza informaţională: În partea teoretică am utilizat drept materie prima diverse informaţii găsite în literature de specialitate, iar calculele si în genere studiul le-am realizat pe baza datelor statistice privitor la indicele preţului de consum în perioada ianuarie-iunie 2010 de pe site-ul statistica.md.

Structura studiului de caz, destinaţia: Studiul de caz este împarţit in doua capitole. Primul reflect aspectele teoretice privitor la indicele preţurilor de consum. Al doilea capitol are un character analitic pronunţat, conţinînd calcule efectuate spre a evidenţia factorii dinamicii indicelui preţurilor de consum în perioada ianuarie-iunie 2010 si tendinţe de modificare a acestuia. Acest studiu de caz este destinat viitorilor finanţisti, bancheri, economişti şi simpli cititori fiindca materialul este accesibil si intradevar interesant.

1. GENERALITAŢI CU PRIVIRE LA INDICELE PREŢURILOR DE CONSUM

În ultimul deceniu, problema cu care s–a confruntat economia mondială este generată de creşterea preţurilor care creează, la rîndul lor, noi presiuni atît în plan monetar, cît şi economic, politic, social. Importanţa inflaţiei, a înţelegerii mecanismului acesteia, a factorilor care o generează, o întreţin şi o amplifică, justifică interesul specialiştilor şi a instituţiilor financiare în studiul inflaţiei.

Indicele preţurilor de consum (IPC) este un instrument de măsură care caracterizează şi furnizează o estimare a evoluţiei de ansamblu a preţurilor mărfurilor cumpărate şi tarifelor serviciilor utilizate de către populaţie pentru satisfacerea necesităţilor de trai într-o anumită perioadă (denumită perioada curentă) faţă de o perioadă anterioară (perioadă de bază sau de referinţă).

Tot ce cumpără consumatorul are un preţ, acest preţ poate varia în timp. Indicii preţurilor de consum au destinaţia de a măsura aceste schimbări, IPC nu sunt constanţi. Indicele preţurilor de consum se calculează numai pentru elemente care intră în consumul direct al populaţiei, fiind excluse: consumul de bunuri şi servicii din producţia proprie a gospodăriei familiale, cheltuielile sub formă de investiţii şi acumulare, dobînzile plătite la credite, ratele de asigurare, amenzile, impozitele etc., precum şi cheltuielile aferente plăţii muncii pentru producţia agricolă a gospodăriilor individuale.

În Republica Moldova IPC se elaborează pe parcursul multor ani şi se calculează în mod similar cu cel aplicat în majoritatea altor ţări. Din 2004 pînă-n prezent IPC a fost profund revăzut de către BNS în corespundere cu recomandările experţilor Fondului Monetar Internaţional (FMI) şi a Oficiului pentru Statistică al Norvegiei.

Conform programului de colaborare bilaterală BNS – Oficiul pentru statistică al Norvegiei (susţinere consultativă şi mai ales financiară ) în anul 2007 a fost elaborat un complex nou de programe pentru introducerea, transmiterea şi prelucrarea informaţiei primare a preţurilor pentru calcularea IPC, fiind totodată ajustat algoritmul de calcul al IPC în corespundere cu practica avansată a altor ţări, în special:

- aplicarea mediei geometrice la calcularea preţurilor medii de consum la nivelul varietăţilor de produse (nivel cel mai detaliat, circa 1260 poziţii în total) şi grupelor de produse

- utilizarea în calitate de perioadă de bază luna decembrie a anului precedent,

- a fost implementat în practica statistică clasificatorul produselor aliniat la standardul UE COICOP. Prin urmare, disponibilitatea datelor statistice relevante şi fiabile are o importanţă majoră pentru elaborarea politicilor statului, programelor şi strategiilor naţionale, precum şi asigurarea monitorizării şi evaluării acestora.

Preview document

Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 1
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 2
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 3
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 4
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 5
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 6
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 7
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 8
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 9
Dinamica indicelui prețurilor de consum în perioada semestrului I al anului 2010 - tendințe, factori, perspective - Pagina 10

Conținut arhivă zip

  • Dinamica Indicelui Preturilor de Consum in Perioada Semestrului I al anului 2010 - Tendinte, Factori, Perspective.docx

Alții au mai descărcat și

Prognoza unor indicatori ai nivelului de trai

CAPITOLUL I CONSIDERENTE TEORETICE PRIVIND NIVELUL DE TRAI SI CALITATEA VIETII 1.1. Caracterizarea generala a nivelului de trai si a calitatii...

Analiza factorilor care au influențat consumul de produse alimentare din România în perioada 01.07.2007 - 31.10.2008

Introducere Marfa, ca produs al muncii, are o anumită valoare a cărei mărime este determinată de valoarea materiilor prime şi auxiliare introduse...

Mediul extern al SC Agdesy SRL - oportunități și restricții

Analiza macro-mediului intreprinderii Studiul macro-mediului intreprinderii permite depasirea orizontului mediului concurential deoarece...

Întreprinderea în era globalizării

In era globalizarii, specialitii in domeniu vorbesc despre “intreprinderea digitala”, “intreprinderea virtuala” sau “intreprinderea mileniului...

România în ecuația integrării europene

Reforme institutionale si politice in U.E. inaintea procesului de largire. Actuala forma de organizare ce cuprinde 15 tari membre nu mai...

Ai nevoie de altceva?