In cursul elaborarii strategiei pe termen mediu, au fost examinate - inclusiv cu modele econometrice - mai multe scenarii de dezvoltare, diferentiate in functie atat de ritmul si profunzimea la care s-ar derula transformarile structurale implicate de tranzitie, cat si de politicile macroeconomice posibil de aplicat. In cazul conservarii evolutiilor de pana acum (scenariul inertial), toate estimarile evidentiaza ca inerenta o stagflatie cvasicronica. Pornindu-se de la optiunea - larg manifestata la nivel politic si pe plan social - pentru integrarea in Uniunea Europeana, s-a acordat prioritate schemelor de dezvoltare care ar permite depasirea cat mai rapida a actualei crize si relansarea pe temelii trainice a economiei nationale (scenariul restructurant); ipotezele acestui scenariu si predictiile pe care el le-a generat sunt prezentate in continuare. A. Principalele ipoteze ale scenariului restructurant 1. Premisa sa fundamentala o constituie finalizarea si consolidarea constructiei institutionale a economiei de piata prin: clarificarea durabila a drepturilor de proprietate, continuarea privatizarii; asigurarea coerentei functionale si a stabilitatii cadrului legislativ; incheierea reformei sistemului bancar; reglementarea precisa a regimului monopolurilor naturale si combaterea eficace a monopolurilor economice; dezvoltarea concurentei prin simplificarea procedurilor de intrare pe piata si reducerea drastica a duratei de operationalizare a falimentului; imbunatatirea radicala a mediului de afaceri. Ca efect potential al acestor procese, scenariul restructurant ia in considerare: a) Ameliorarea, indeosebi in a doua parte a intervalului, a randamentului factorilor de productie; functiile econometrice de determinare a outputului real au fost in mod corespunzator adaptate; b) Cresterea ratei de economisire si a acumularii interne; alocarea, incepand cu anul 2001, a veniturilor din privatizare pentru dezvoltare, indeosebi pentru cofinantarea proiectelor angajate cu Uniunea Europeana, Banca Mondiala si alte organisme internationale; c) Majorarea substantiala a intrarilor de capital extern (investitii directe si de portofoliu), perfect posibila intr-un climat de afaceri stabil si nedistorsionat;